Permalänk

Samsung 2443BW - Ny skärm 24"

Ser intressantare ut än 2493HM/245BW
* förbättrade betraktningsvinklar (170˚/160˚) (2493HM/245BW har 160˚/160˚)
* endast max 50W i drift (2493HM/245BW hade 100W)
* högre dynamisk kontrast 20000
* 5ms (samma som 2493hm/245bw)
* Dessutom billig (3000:- - 3500:-)

Prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=339902

utländskt forum(användarrecension):
http://www.overclock.net/monitors-displays/376159-purchased-2...

Samsungs hemsida:
http://www.samsung.com/hk_en/consumer/detail/spec.do?group=co...

Permalänk
Medlem

Den ersätter 245b+ som är nere på 3000 kr nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=301579

Vette fan vilken som är bäst IRL dock.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna verkar extremt intressant. Någon som köpt och kan ge sin åsikt om skärmen? (Samsung Syncmaster 2443BW)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Den ersätter 245b+ som är nere på 3000 kr nu.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=301579

Vette fan vilken som är bäst IRL dock.

2443BW har inte kommit ut på svenska marknaden än men de omdömen jag läst på utländska siter har varit positiva.

utländskt forum(användarrecension):
http://www.overclock.net/monitors-displays/376159-purchased-2...

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet vem som distribuerar denna Samsungmonitor? Det verkar som den kommer att dyka upp 2008-10-02 överallt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett exemplar av den här skärmen från Webhallen. Jag hoppas att få en via leveransen som kommer in den andra oktober.
Duger den inte som spelskärm så får den användas till surfdatorn.

Har någon hittat någon bild på hur skärmen ser ut bakifrån?

Permalänk

Någon som vet om det kommer någon liknande ny skärm i 26" format?

Permalänk

Det borde det göra eftersom 2693HM bygger på föråldrad teknik.

Permalänk
Medlem

Fan vad tråkigt. En analog ingång och en digital ingång. Samma sketna panel och en minimal skillnad i spec. Något bättre betraktningsvinkel på pappret, men lär väl vara lika kasst som vanligt. Kan dom inte få tummen ur och faktiskt fixa till en riktigt vettig skärm? Och inte dom här sketna jävla TN-panelerna

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Jag har beställt ett exemplar av den här skärmen från Webhallen. Jag hoppas att få en via leveransen som kommer in den andra oktober.
Duger den inte som spelskärm så får den användas till surfdatorn.

Har någon hittat någon bild på hur skärmen ser ut bakifrån?

Du får mycket gärna skriva dina kommentarer på skärmen i denna tråd. Jag försöker hitta information om denna monitor men det verkar vara väldigt svårt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du får mycket gärna skriva dina kommentarer på skärmen i denna tråd. Jag försöker hitta information om denna monitor men det verkar vara väldigt svårt.

Det kan jag göra. Frågan är bara när skärmen kommer. Webhallen har ändrat från 2008-10-02 till "Ej fastställt / Beställningsvara". Prisjakt listar fortfarande deras status som 2008-10-02.
Har mailat dem och frågat. Får jag inget bra svar så bokar jag skärmen hos Dustinhome istället, ser att de har tagit in den och deras status är 1-2 dagar.

128bit.se har skärmen i lager, men efter ha läst omdömen om dem på Prisjakt samt besökt deras sida så avstår jag från att köpa från dem.

http://www.128bit.se/article.php?id=196594

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Det kan jag göra. Frågan är bara när skärmen kommer. Webhallen har ändrat från 2008-10-02 till "Ej fastställt / Beställningsvara". Prisjakt listar fortfarande deras status som 2008-10-02.
Har mailat dem och frågat. Får jag inget bra svar så bokar jag skärmen hos Dustinhome istället, ser att de har tagit in den och deras status är 1-2 dagar.

128bit.se har skärmen i lager, men efter ha läst omdömen om dem på Prisjakt samt besökt deras sida så avstår jag från att köpa från dem.

http://www.128bit.se/article.php?id=196594

dessutom har de felaktiga uppgifter.

det är 20000:1 dynamisk kontrast.

Permalänk

Jag är jätteintresserad av denna. Någon som köpt den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Jag har beställt ett exemplar av den här skärmen från Webhallen. Jag hoppas att få en via leveransen som kommer in den andra oktober.
Duger den inte som spelskärm så får den användas till surfdatorn.

Har någon hittat någon bild på hur skärmen ser ut bakifrån?

så här:
http://www.newegg.com/Product/ShowImage.aspx?CurImage=24-001-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
så här:
http://www.newegg.com/Product/ShowImage.aspx?CurImage=24-001-...

Tack!

En liten uppdateringen om min beställning. Jag har avbeställt skärmen från Webhallen då jag fick svar från Dustinhome om att deras leverantör hade skärmen på lager.
Skärmen skickades från Dustinhome i fredags och Posten borde leverera den på måndag kväll.

Sägas bör är att jag bara har en LG L204WT att jämföra med, men det kanske är bättre än ingenting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Tack!

En liten uppdateringen om min beställning. Jag har avbeställt skärmen från Webhallen då jag fick svar från Dustinhome om att deras leverantör hade skärmen på lager.
Skärmen skickades från Dustinhome i fredags och Posten borde leverera den på måndag kväll.

Sägas bör är att jag bara har en LG L204WT att jämföra med, men det kanske är bättre än ingenting.

Skulle bli glad över en minirecension.

Permalänk

Jag vill också ha ett utlåtande. Jag är även intresserad att se några bilder på justeringsmöjligheterna. Hur högt / lågt man kan ha skärmen, om den går att vrida, hur mkt man kan tilta den osv.

Jag har nästan bestämt mig för att köpa denna, men det vore lite kul att höra ett omdöme först. Hoppas kunna beställa innan helgen!

BTW, hur funkar det att lira på lägre upplösningar på 24-tumsskärmar? Har just nu ett medelmåttigt grafikkort....

EDIT: Vore ju intressant att veta om du fick en samsung-panel från dustin också!

Permalänk
Medlem

Kan komma med en kort recension till att börja med, har knappt hunnit testa den och nu jag sitter på jobbet.

Till att börja med så var lådan förvånansvärt liten, jag beställde hemkörning med Posten (fick min runt kl 20 igår) men den hade jag kunnat bära hem från Ica utan problem.
Skärmen är höj och sänkbar samt tiltbar. Levereras med DVI- och VGA-kablar, strömkabel och Samsung-skiva.

Jämfört med min LG L204WT så upplever jag bilden som bättre även då jag inte har ställt in Samsungen ännu utan den är "out of the box".
Har testat att titta på bilder och jag tycker att färgerna är bra. Har inte noterat något ljussläpp vid kanterna (ska testa med en helsvart bild senare) och vad jag kan se så har jag inga döda pixlar.

Någon som är lite irriterande, men någon man kanske lär sig, är de touchknappar som sitter på skärmen. Det är lite väl lätt att få det registrerat som två tryck istället för ett. Min skärm har ingen USB-hubb, jag tror att jag läste någonstans att den kunde levereras med det.

Hann bara spela igenom HL2 Lost Coast igår och med alla inställningar på max i 1920x1200 så var det en fröjd att spela. Ingen ghostning vad jag kan se. Dock är bilden lite ljus för min smak, men det är den även i Windows och det beror nog på att jag inte har ställt in skärmen än. Brightness står på 100 och contrast på 75 som standard.

raketmaskinen, ska försöka fixa bilder åt dig.

Återkommer framöver när jag har testat den mer. Hoppas att det här är bättre än ingenting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Kan komma med en kort recension till att börja med, har knappt hunnit testa den och nu jag sitter på jobbet.

Till att börja med så var lådan förvånansvärt liten, jag beställde hemkörning med Posten (fick min runt kl 20 igår) men den hade jag kunnat bära hem från Ica utan problem.
Skärmen är höj och sänkbar samt tiltbar. Levereras med DVI- och VGA-kablar, strömkabel och Samsung-skiva.

Jämfört med min LG L204WT så upplever jag bilden som bättre även då jag inte har ställt in Samsungen ännu utan den är "out of the box".
Har testat att titta på bilder och jag tycker att färgerna är bra. Har inte noterat något ljussläpp vid kanterna (ska testa med en helsvart bild senare) och vad jag kan se så har jag inga döda pixlar.

Någon som är lite irriterande, men någon man kanske lär sig, är de touchknappar som sitter på skärmen. Det är lite väl lätt att få det registrerat som två tryck istället för ett. Min skärm har ingen USB-hubb, jag tror att jag läste någonstans att den kunde levereras med det.

Hann bara spela igenom HL2 Lost Coast igår och med alla inställningar på max i 1920x1200 så var det en fröjd att spela. Ingen ghostning vad jag kan se. Dock är bilden lite ljus för min smak, men det är den även i Windows och det beror nog på att jag inte har ställt in skärmen än. Brightness står på 100 och contrast på 75 som standard.

raketmaskinen, ska försöka fixa bilder åt dig.

Återkommer framöver när jag har testat den mer. Hoppas att det här är bättre än ingenting.

Nice, låter ju perfekt!

Att den är för ljus i default är bra. Otroligt irriterande om man inte kan få tillräckligt med ljus. Brightness går ju att sänka. Hoppas inte nåt ljud tillkommer då bara.

Kan du kolla/höra om skärmen är ljudlös i övrigt?

P.S. Är det du som skrivit recensionen på prisjakt?

"Fördelar: Rika färger, obefintlig ljusblödning och funkar kanon i FPS-spel. Skönt att man kan ställa positionen på den så bra så att man slipper anpassa kroppens ställning efter skärmen.

Nackdelar: Den känns nästan för stor. Jag hoppas att jag vänjer mig.

3 timmar sedan
av NilsP"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=339902

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Nice, låter ju perfekt!

Att den är för ljus i default är bra. Otroligt irriterande om man inte kan få tillräckligt med ljus. Brightness går ju att sänka. Hoppas inte nåt ljud tillkommer då bara.

Kan du kolla/höra om skärmen är ljudlös i övrigt?

P.S. Är det du som skrivit recensionen på prisjakt?

"Fördelar: Rika färger, obefintlig ljusblödning och funkar kanon i FPS-spel. Skönt att man kan ställa positionen på den så bra så att man slipper anpassa kroppens ställning efter skärmen.

Nackdelar: Den känns nästan för stor. Jag hoppas att jag vänjer mig.

3 timmar sedan
av NilsP"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=339902

Det är inte jag som har skrivit det där inlägget. Har inte använt skärmen länge nog för att kunna ge ett betyg. Jag håller dock med NilsP om allt förutom att den känns stor. Tycker faktiskt att den känns rätt lagom. Min gamla 19" CRT känns större i fysiska mått.

Jag har inte hört något ljud från skärmen eftersom min speldator överröstar de eventuella ljud som skulle existera. Jag brukar dock reagera på högfrekventa ljud och något sånt har jag inte hört.
Kan testa skärmen mot min Asus EEE 901 i kväll åt dig, den är princip ljudlös.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix

Kan testa skärmen mot min Asus EEE 901 i kväll åt dig, den är princip ljudlös.

Det skulle vara mycket uppskattat.
(glöm inte att testa att sänka brightness om du gör ett sådant test)

Permalänk

Det är ju bara samma gamla sketna TN-skärm. Förstår varför alla är så intresserade av den här. T240 är ju i princip så bra det blir med TN. Tveksamt att denna skärm kommer vara lika bra som den.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det är ju bara samma gamla sketna TN-skärm. Förstår varför alla är så intresserade av den här. T240 är ju i princip så bra det blir med TN. Tveksamt att denna skärm kommer vara lika bra som den.

... Men den här skärmen har ju t ex en så vital grej som höjdjustering. Fattar inte varför man envisas med dessa kassa fötter till alla skärmar.

Dessutom verkar ju TN-panelar fungera alldeles utmärkt för typ 9 av 10 personer (nu har jag ingen exakt statistik på detta) men de flesta klarar sig gott på det iaf....

EDIT:

Jag beställde den just från dustinhome 3150kr med studentrabatt. Bara hoppas att den är bra nu, men jag har fortfarande inte läst ett enda dåligt omdöme om skärmen! Tror det blir ett jäkla uppsving från min 3 - 4 år gamla 17" skärm!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raketmaskinen
... Men den här skärmen har ju t ex en så vital grej som höjdjustering. Fattar inte varför man envisas med dessa kassa fötter till alla skärmar.

Dessutom verkar ju TN-panelar fungera alldeles utmärkt för typ 9 av 10 personer (nu har jag ingen exakt statistik på detta) men de flesta klarar sig gott på det iaf....

EDIT:

Jag beställde den just från dustinhome 3150kr med studentrabatt. Bara hoppas att den är bra nu, men jag har fortfarande inte läst ett enda dåligt omdöme om skärmen! Tror det blir ett jäkla uppsving från min 3 - 4 år gamla 17" skärm!

Fungera är väl en sak men har man upplevt bättre vill man inte tillbaks. Så enkelt är det. Vid 22" är det lugnt med TN men vid 24" så märker man av betraktningsvinklarna väldigt mycket då skärmytan är större. Ställer du skärmen så att blicken är centrerad på mitten av skärmen så kommer du märka färgdistortion nere vid klockan ungefär.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Fungera är väl en sak men har man upplevt bättre vill man inte tillbaks. Så enkelt är det. Vid 22" är det lugnt med TN men vid 24" så märker man av betraktningsvinklarna väldigt mycket då skärmytan är större. Ställer du skärmen så att blicken är centrerad på mitten av skärmen så kommer du märka färgdistortion nere vid klockan ungefär.

Beror på vilket avstånd man sitter på.

Om du inte gillar TN. Köp inte TN. End of the story. För 90% (95%?) så duger det alldeles utmärkt. Tröttsamt att man ska behöva ha den här diskussionen i varenda tråd. Har du ingen fakta om skärmen i fråga får du gärna hålla tyst!

Du kan ju starta en tråd om TN:s för och nackdelar om det är det du vill diskutera.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag tänkte precis beställa 2493HM efter att ha läst runt lite här på forumet. Nu hittade jag den här och blev lite tveksam.

Varför - om man bortser från att 2443 är ca 500 kr billigare - vill man hellre ha den ena eller andra skärmen?

Jag kommer inte spela med skärmen, bara skriva, surfa och annat kontorsgöra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cpunk
Hej

Jag tänkte precis beställa 2493HM efter att ha läst runt lite här på forumet. Nu hittade jag den här och blev lite tveksam.

Varför - om man bortser från att 2443 är ca 500 kr billigare - vill man hellre ha den ena eller andra skärmen?

Jag kommer inte spela med skärmen, bara skriva, surfa och annat kontorsgöra.

Om det är kontorsarbete du ska syssla med är nog 43BW bättre i och med sin fot (höj/sänk, rotera (så att du kan använda skärmen på högkant alltså)) samt bättre betraktningsvinkel.

Beställde för övrigt själv en igår

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Om det är kontorsarbete du ska syssla med är nog 43BW bättre i och med sin fot (höj/sänk, rotera (så att du kan använda skärmen på högkant alltså)) samt bättre betraktningsvinkel.

Beställde för övrigt själv en igår

Hej,

Jag trodde båda var tilt, vrid och höjdjusterbara? Om så är fallet så är det alltså bara betraktningsvinkeln som skiljer och är bättre på 43BW? Vad motiverar i så fall det högre priset på 93:an?

Ser att båda skärmar är matta också så att det fäller heller inte avgörandet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cpunk
Hej,

Jag trodde båda var tilt, vrid och höjdjusterbara? Om så är fallet så är det alltså bara betraktningsvinkeln som skiljer och är bättre på 43BW? Vad motiverar i så fall det högre priset på 93:an?

Ser att båda skärmar är matta också så att det fäller heller inte avgörandet.

Ja det var den ja, jag som kom ihåg fel helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har samma dilemma, tänkte precis köpa en oanvänd 2493 av en kompis för 2900kr. Men är den bättre än den här? För mig ligger de ju på samma pris alt. lite biligare med 2493.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin