Spinpoint 1Tb och DS3?

Permalänk
Medlem

Spinpoint 1Tb och DS3?

Halloj där ute! Jag skulle behöva lite expertis då jag igår skaffade en Samsung Spinpoint F1 på 1Tb.

Mitt problem är att när jag har kopplat in den och startar upp datorn med min gamla hårddisk(WD 320Gb) så hittar windows den och identifierar den till 931Gb vilket är helt rätt. Så jag partitionerar upp den i två med NTFS, 8k osv. Allt som vanligt. Men nu när jag försöker installera om Vista till den nya disken och jag kopplat ur den gamla så hittar inte installationsprogrammet hårddisken. Jag tar en titt i BIOS och ser att den där bara är identifierad till 33mb :S

Är det ett gammalt BIOS som spökar tro?

Har ett Gigabyte GA-EP35-DS3 Rev.1

Och jag försöker installera Vista x86 om det kan hjälpa.

Edit: Nu har jag flashat bios från F1 till F14a men har samma problem. I Windows Xp´s installationsprogram säger den att det finns en hårddisk men det är _en_ partition på 8gb. Jag fattar ingenting :S Håller på att installera XP på den andra hårddisken och ska se om jag kan installera Vista genom XP där den förhoppningsvis hittar den nya hdd:n.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har du en fungerade installation så kan du ju annars bara klona den till den första partitionen på den nya disken så slipper du ominstallera.

Eller om du installera Vista så kan du i installationen köra en liten partition och sedan utöka den när allt är klart till den storleken du önskar.

Kan även vara så att du måste bygla om disken till SATA1 eller köra på Intel-kontrollern (och inte moderkortets lila kontakter) där du förmodligen måste ha drivrutiner vid installationen.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

är det någon prestanda skillnad på dom lila och oranga portarna?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

I praktiken, nej.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

Har i princip samma grejor, min droppade ner till 32MB när jag la in Vista. Inte fått den ifrån 32MB än, tack Vista.

Permalänk
Medlem

Prova detta program, det SKA lösa erat problem.
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/...

Och det är ju inte vista's fel, det är användaren som gör fel oftast Semjonov;)

Och detta problem händer lika ofta i XP som i vista förövrigt (av vad jag sett via google). Vissa löser problemet genom att enabla AHCI i bios men då måste man ladda in drivare för AHCI innan man installerar operativsystemet=blåskärm vid boot om man bara ändrar utan att ha löst det.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Synd bara att det kraschar direkt, programmet alltså. Jag har i princip gett upp. Ska göra ett försök till någon dag då jag ids.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att leta på google efter typ 1TB shows 32MB in vista eller dylikt. Du får upp massa fler som har haft samma problem och massa olika lösningar på problemet.

Att programmet crashar kan man ju lösa, något måste du ju göra fel. Prova använd kompabilitetsgrejjen som går att använda i vista, högerklicka på exe-filen och kör det som windows xp service pack 2 eller nåt.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ett tips är att leta på google efter typ 1TB shows 32MB in vista eller dylikt. Du får upp massa fler som har haft samma problem och massa olika lösningar på problemet.

OFF T: Va!!! Finns det något som heter Google??? Vad är det? (OBS ironi)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skillz: Du har aldrig använt programmet va?

Edit: Kom på att man kanske skulle meka lite nu då man ändå är trött och förkyld, men givetvis har jag lyckats förlägga en 1TB hårddisk...lol..den är säkert lagd på "ett bra ställe"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Skillz: Du har aldrig använt programmet va?

Edit: Kom på att man kanske skulle meka lite nu då man ändå är trött och förkyld, men givetvis har jag lyckats förlägga en 1TB hårddisk...lol..den är säkert lagd på "ett bra ställe"..

Nej, jag har postat svaret utöver det som löst problemet för andra med samma problem. Något är fel eller så måste du göra fel om du får det att crasha hur som helst. Det är ju inte så att programmet ska crasha

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det är i vilket fall en bootdisk och man ska alltså inte starta windows. Och jag vet inte hur mycket fel man kan göra, stoppa i allting och boota, och sen då programmet väl kommit igång så kraschar det, det kraschar inte med mina andra Samsung diskar, vilket man kan ana att det är något annat som är fel med disken, dock visar den 32MB vilket indikerar det där 1TB problemet med Samsung. Inte så mycket jag kan göra annorlunda förutom att skriva ett nytt program. Nu kan ju även disken vara trasig och det är därför programmet kraschar, vem vet.

Edit: Sen kan man väl kanske installera om windows och sätta ahci mode och se vad som händer, men hur jäkla kul är det att blåsa om windows och lägga in alla program igen, är ju flera timmars jobb.