Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nokia 5800 (iPhonedödaren)

Permalänk
Medlem

Nån som haft problem med Windows Live Messenger? Installerade det via Ovi, det hängde sig när man skulle starta. Sen gick det inte att avinstallera, så ja formarterade om hela telefonen. Och tog tillbaka backupen, men nu har jag ett epostkonto som heter hotmail, som är halvt osynligt, för det är inte med på listan över epostkonton så man kan inte ta bort de :S Riktigt skumt. Typiskt att en microsoft programvara ska pajja telefonen.

Sen en annan grej. Om man delar ut sitt trådlösa nätverskort med hjälp av ad-hoc och ansluter med telefonen, wep kryptering, så får man gateway error när man ska surfa. Det funkar om man ställer ipadress och gateway manuellt osv. Men det är riktigt risigt att göra det. Funkar för polaren med iPhone. Man vill ju inte skämmas för sin Nokia, tycker det är tragiskt att enkla grejer inte ska funka. Nån som vet en lösning?

Sen att komma i kontakt med Nokias support är ju inte heller nån lek. Om man ringer så får man stå i kö halva dagen. Om man försöker maila så möts man av korrupta mailformulär som inte går att fylla i och nokia 5800 finns inte ens i listan över modeller :S Helt sjukt! Trodde det var världens största(?) mobiltelefontillverkare vi hade att göra med här?! PINSAMT!

Är det så illa att man ska behöva ångra att man snålade och inte skaffade en iPhone istället?

Summering på bra och dåliga saker jag hittils märkt med telefonen:

- Dålig hantering av trådlösa nätverk (WPA2 stöds ej verkar det som?)

- Går inte att skapa spellistor på ett bra sätt i telefonen

- Ovi store suger, och är buggigt, släpper program som inte ens fungerar på telefonen!? Dessutom dåligt utbud av gratis program(Live messenger har tvingat mig att installera om allt på telefonen)

- Kameran är ganska brusig

- Vissa saker i Symbian OS är riktigt pilliga om man inte använder stylus, tex när man surfar i den inbyggda webbläsaren.

- Den inbyggda bildhanteraren är usel, Man kan inte ens välja vilken mapp den ska kolla i? Och om man öppnar en bild via filhanteraren så öppnas den INTE i bildvisaren, dvs kan man inte bläddra till nästa bild genom att dra fingret över skärmen.

- Alarm ringer inte i tid! (WTF!?)

- Riktig dålig support från Nokia tycker jag.

--------------------

+ Riktigt bra ljud, även via bluetooth.

+ GPS fungerar bra

+ Webbläsaren fungerar med flash (tex youtube etc funkar skit bra)

+ Lätt att komma igång med epost via IMAP, (har dock märkt ett par konstiga buggar, men har inte hunnit kolla upp det så noga än)

+ Autofocus i kameran.

+ Bra mediaspelare, speciellt video funkar fint.(förutom grejen med spellistor)

+ Finns många program till Symbian, men tragiskt att man ska behöva lösa telefonens brister genom att installera program för funktioner som redan ska finnas. (Tex alarm som inte ringer i tid)

+ Bra kalender.

+ Roligt med toch

+ Sports tracker

+ Prisvärd.

Kommer inte på nått mer just nu.
------------------------------------------------

Men måste säga att jag fick lite ångest när jag sätt med min kompis iPhone idag på jobbet. Det är en HELT annan kännsla, den är SÅ mkt mer känslig i skärmen, för touch. Man behöver bara nudda knapparna så funkar de. Den är verkligen anpassad för touch, man behöver inte försöka få tag i skrollisten som man gör på 5800. Allt går bara mkt snabbare, bättre, smidigare, snyggare. Enda nackdelen är priset. Det är vad jag känner nu iaf. Är lite sur på min 5800 idag, den har bara vart en Pain in my A/%#¤ idag.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Har inte tänkt på det innan men...den röda knappen längst ner till höger som lyser rött,den är liksom delad, ett svart sträck i mitten som går lodrätt
är det så på era också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
Har inte tänkt på det innan men...den röda knappen längst ner till höger som lyser rött,den är liksom delad, ett svart sträck i mitten som går lodrätt
är det så på era också?

Det är det på min

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Garlic
är det så på era också?

Ganska självklart?
Det betyder att man lägger på..

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion

- Dålig hantering av trådlösa nätverk (WPA2 stöds ej verkar det som?)

För mig funkar mitt WPA2 nätverk utmärkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Ganska självklart?
Det betyder att man lägger på..

Hahaha jag menade strecket i den röda knappen.

Hur som helst så är det överspelat nu.

Permalänk
Avstängd

Men roligt, medelanden buggades så starta om telefonen, när jag gick in var alla mina medelanden borta :(, vad göra åt saken?
Är det en engångsgrej eller bör jag skicka in telefonen?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Kastar snart min telefon i väggen. Hatar verkligen buggen med klocka/larm i nya firmwaren. Man vet aldrig när den ringer.

Skulle aldrig uppdaterat firmwaren ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaxxor
Kastar snart min telefon i väggen. Hatar verkligen buggen med klocka/larm i nya firmwaren. Man vet aldrig när den ringer.

Skulle aldrig uppdaterat firmwaren ...

Lämna in på service så kanske dom kan lägga in gamla firmwaren? Alternativt försök fixa det själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Lämna in på service så kanske dom kan lägga in gamla firmwaren? Alternativt försök fixa det själv?

Går det att nedgradera ? Hittar iaf inga gamla när man söker =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till en fungerande version av Windows Live Messenger? den versionen jag tankade från någon skum sida hade certifikatet gått ut på...

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

Har själv testat msn messenger till 5800 och skulle rekommendera dig att i vilket fall som helst använda Nimbuzz istället då det fungerar minst lika bra.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Spotify -> http://www.spotify.com/en/mobile/symbian/

Spotify gör denna mobil komplett!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flexbert
Spotify gör denna mobil komplett!

Håller med.

Upptäckte förresten senare att det redan fanns tråd om Spotify för Symbian när jag postade inlägget tidigare, men men...
Telia bjuder för övrigt på en gratis Premiummånad -> http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/noje/spotify/

Permalänk
Medlem

testade Fring idag... funkade ju =D
körde dock bara genom Wlan, men skype gick helt okej.

http://dailymobile.se/2009/11/24/fring-now-its-possible-to-ma...

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem

Nu kunde jag uppgradera till V31, utan ngt, kludd. Min lur blev märkbart snabbare.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Spoyify på min nokia 5800, och när jag höjer och sänker volymen, så ser man inte "the volym bar" och när jag trycker på "play" där nere, så ser man ändå inte. Är det en bug eller? Det är riktigt jobbigtör man måste trycka många gånger på volym knapparna. Plus det är ingen volym bar i " now playing" hjälp???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Jag har installerat Spoyify på min nokia 5800, och när jag höjer och sänker volymen, så ser man inte "the volym bar" och när jag trycker på "play" där nere, så ser man ändå inte. Är det en bug eller? Det är riktigt jobbigtör man måste trycka många gånger på volym knapparna. Plus det är ingen volym bar i " now playing" hjälp???

Det är så för mig med. Verkar som att dom inte lagt in det. Men man får väl acceptera lite småbuggar. Det är ju bara första släppta versionen. Kommer säkert komma lite buggfixar snart. Dom är ju smarta och använder oss användare som Betatestare, sparar in massa pengar.

Edit: http://getsatisfaction.com/spotify/topics/why_remove_the_volu...

Svar från spotify: "We plan to add the volume control back in a future update, no timeline yet as to exactly when that will happen but we'll let you know."

Vet dock inte om detta gäller även versionen för Symbian.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem

hej!

nu är de så att ja ha köpt en 5530XM, allt funkar fint å så, utom en grej. När man lyssnar på musik så byter automatiskt låt efter 1-1.5min till en slumpmässig som finns i biblioteket. är den fler än jag som har detta problem?
tack på förhand

Permalänk
Medlem

Låter helskumt :S. Testat uppdatera till senaste FW?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Varför är det fortfarande inte ny update för 5800 med kinetic scrolling?
-Nokia 5530
-Nokia 5230
-Nokia N97
-Nokia N97 Mini
-Nokia X6
har väl kinetic, förutom 5800? WTF?

http://www.youtube.com/watch?v=x50gs0o8u4g&feature=related

http://www.petitiononline.com/fw5800xm/petition.html

Permalänk
Medlem

Är det bara min lur eller är standardwebläsaren ostabil så in i helvete(nu mer än någonsin)? Den har ju aldrig klarat av att ha mer än ett fönster öppet och därefter stänga ett av dessa. Då är det krasch direkt, utan undantag. Men på sistone, kanske efter det att jag uppdaterade FW, så kan den helt plötsligt stängas ner i samband med att man ska ladda en ny sida. Det så fruktansvärt irriterande att... ja..

Jag har gjort ett försök med Opera mini, tror jag att det var, men då blev det tamejfan omöjligt att få lagom textstorlek. onödigt stort eller någon värdelös överblicksbild.

Så vad fan gör jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Är det bara min lur eller är standardwebläsaren ostabil så in i helvete(nu mer än någonsin)? Den har ju aldrig klarat av att ha mer än ett fönster öppet och därefter stänga ett av dessa. Då är det krasch direkt, utan undantag. Men på sistone, kanske efter det att jag uppdaterade FW, så kan den helt plötsligt stängas ner i samband med att man ska ladda en ny sida. Det så fruktansvärt irriterande att... ja..

Jag har gjort ett försök med Opera mini, tror jag att det var, men då blev det tamejfan omöjligt att få lagom textstorlek. onödigt stort eller någon värdelös överblicksbild.

Så vad fan gör jag?

Har samma problem. Funkar bra med opera mini, men opera hänger sig om man följer en länk till en video eller nått som man ska streama.

Har märkt att den inbyggda webbläsaren hänger sig mestadels om man har java aiktiverat, annars så är den ganska stabil. Så prova att avaktivera java i funktionen i den, minns inte exakt va det heter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har samma problem. Funkar bra med opera mini, men opera hänger sig om man följer en länk till en video eller nått som man ska streama.

Har märkt att den inbyggda webbläsaren hänger sig mestadels om man har java aiktiverat, annars så är den ganska stabil. Så prova att avaktivera java i funktionen i den, minns inte exakt va det heter.

Ah, bra tips där angående java. Hoppas att det hjälper!

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för en trevlig sak igår natt när jag letade klipp på youtube samtidigt som jag lyssnade på musik i den inbyggda musikspelaren (ljudet från youtube var inte relevant just då). När jag väl hittade ett klipp som verkade intressent så klickade jag på detta för att spela upp.
Då stannade musiken i musikspelaren.
Ok tänkte jag, den pausade automatiskt när klippet gick igång. Så var dock inte fallet för några sekunder sedan började det tyna fram en svart liten ruta med alla möjliga konstiga färger och streck över sig varpå telefonens skärm övergår till kritvit och startar om sig.
Jaha tänkte jag, man kan inte lyssna på musik och surfa på youtube samtidigt?
Det visade sig att det var lite värre än så.
Efter att telefonen startat om så kunde jag inte gå in i kontakter eller öppna numpaden från startskärmen och genvägsfältet var borta, även fast det var aktiverat under inställningar.
Som grädde på mossen så kunde jag inte längre utföra utgående samtal med telefonen, fick bara texten "Endast nödsamtal tillåtet" eller likande.

Jag har använt nss för att byta produkt nyckel för att på så sätt få tillgång 31 firmwaren, så jag trodde att nokia hade lagt in en "killswitch" (blev tvungen att dra igång "My curse" på spotify nu btw ) som inte tillät just den produkt nyckeln.
Så jag bytte tillbaka till orginalet igen (USB fungerade fortfarande OMG!).
Dock utan något resultat.
Så jag hade bara ett val. Och det var att utföra en hard reset (håll inne grön-, röd-, och kamera knapparna samtidigt under uppstart av telefonen).

Jag upptäckte även under skrivandet av detta inlägg att alla mina kontakter är väck, eftersom att jag så klart inte tänkte på att backa upp innan jag körde en hard reset.

Kul.

Men då jävlar i min lilla låda fungerade den igen, på bekostnad av alla mina kontakter, program, inställningar, kalender etc etc.
Men det var helt och hållet mitt fel att jag inte insåg att jag skulle ta en backup på min mycket fallerande tele innan jag resetade den. *Skallar tangentbordet och hatar mig själv för att detta inte låter mig hata nokia mer än mig själv*

Satans jävlar, rent utsagt.

Summa sumarum, var inte inne på youtube samtidigt som du lyssnar på musik.
Något att lägga till stöd för i nästa firmware kanske?

Visa signatur

CPU: Intel i7 920@ 3,2 Ghz Graphics: Saphire 4870 X2 RAM: 6 Gb DDR3 Corsair @1200 MHz Sound: Titanium Fatal1ty Motherboard: Asus P6T

Permalänk
Medlem

Provade precis spotify och youtube samtidigt. Och det gick väl ok. Lite segare än vanligt men det är väl inte så konstigt.
Tror du hade klarat dig på att göra en software reset, synd för alla kontakterna där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tror du hade klarat dig på att göra en software reset, synd för alla kontakterna där

Kunde inte komma åt keypaden öht så det var lite svårt att skriva in *#7370# eller vad det är...
Aja den fungerar nu iaf, så jag är hyfsat nöjd...

Visa signatur

CPU: Intel i7 920@ 3,2 Ghz Graphics: Saphire 4870 X2 RAM: 6 Gb DDR3 Corsair @1200 MHz Sound: Titanium Fatal1ty Motherboard: Asus P6T

Permalänk

Hur står sig den här mobilen ljudmässigt i jämförelse med en iRiver Clix2 ? Någon som vet?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Hur står sig den här mobilen ljudmässigt i jämförelse med en iRiver Clix2 ? Någon som vet?

Kan säga såhär, jag lyssnar hellre på musik i min gamla Creative Zen 4GB än i 5800an.

Zen
+ Fler volymsteg
+ Bättre EQ
+ Bättre GUI
+ Bättre bas
+ Mycket lättare att föra över musik ock skapa spellistor (!)
+ Bättre batteritid

Nokia
+ N/A

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9