Nån som haft problem med Windows Live Messenger? Installerade det via Ovi, det hängde sig när man skulle starta. Sen gick det inte att avinstallera, så ja formarterade om hela telefonen. Och tog tillbaka backupen, men nu har jag ett epostkonto som heter hotmail, som är halvt osynligt, för det är inte med på listan över epostkonton så man kan inte ta bort de :S Riktigt skumt. Typiskt att en microsoft programvara ska pajja telefonen.
Sen en annan grej. Om man delar ut sitt trådlösa nätverskort med hjälp av ad-hoc och ansluter med telefonen, wep kryptering, så får man gateway error när man ska surfa. Det funkar om man ställer ipadress och gateway manuellt osv. Men det är riktigt risigt att göra det. Funkar för polaren med iPhone. Man vill ju inte skämmas för sin Nokia, tycker det är tragiskt att enkla grejer inte ska funka. Nån som vet en lösning?
Sen att komma i kontakt med Nokias support är ju inte heller nån lek. Om man ringer så får man stå i kö halva dagen. Om man försöker maila så möts man av korrupta mailformulär som inte går att fylla i och nokia 5800 finns inte ens i listan över modeller :S Helt sjukt! Trodde det var världens största(?) mobiltelefontillverkare vi hade att göra med här?! PINSAMT!
Är det så illa att man ska behöva ångra att man snålade och inte skaffade en iPhone istället?
Summering på bra och dåliga saker jag hittils märkt med telefonen:
- Dålig hantering av trådlösa nätverk (WPA2 stöds ej verkar det som?)
- Går inte att skapa spellistor på ett bra sätt i telefonen
- Ovi store suger, och är buggigt, släpper program som inte ens fungerar på telefonen!? Dessutom dåligt utbud av gratis program(Live messenger har tvingat mig att installera om allt på telefonen)
- Kameran är ganska brusig
- Vissa saker i Symbian OS är riktigt pilliga om man inte använder stylus, tex när man surfar i den inbyggda webbläsaren.
- Den inbyggda bildhanteraren är usel, Man kan inte ens välja vilken mapp den ska kolla i? Och om man öppnar en bild via filhanteraren så öppnas den INTE i bildvisaren, dvs kan man inte bläddra till nästa bild genom att dra fingret över skärmen.
- Alarm ringer inte i tid! (WTF!?)
- Riktig dålig support från Nokia tycker jag.
--------------------
+ Riktigt bra ljud, även via bluetooth.
+ GPS fungerar bra
+ Webbläsaren fungerar med flash (tex youtube etc funkar skit bra)
+ Lätt att komma igång med epost via IMAP, (har dock märkt ett par konstiga buggar, men har inte hunnit kolla upp det så noga än)
+ Autofocus i kameran.
+ Bra mediaspelare, speciellt video funkar fint.(förutom grejen med spellistor)
+ Finns många program till Symbian, men tragiskt att man ska behöva lösa telefonens brister genom att installera program för funktioner som redan ska finnas. (Tex alarm som inte ringer i tid)
+ Bra kalender.
+ Roligt med toch
+ Sports tracker
+ Prisvärd.
Kommer inte på nått mer just nu.
------------------------------------------------
Men måste säga att jag fick lite ångest när jag sätt med min kompis iPhone idag på jobbet. Det är en HELT annan kännsla, den är SÅ mkt mer känslig i skärmen, för touch. Man behöver bara nudda knapparna så funkar de. Den är verkligen anpassad för touch, man behöver inte försöka få tag i skrollisten som man gör på 5800. Allt går bara mkt snabbare, bättre, smidigare, snyggare. Enda nackdelen är priset. Det är vad jag känner nu iaf. Är lite sur på min 5800 idag, den har bara vart en Pain in my A/%#¤ idag.
|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm