Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Vad är á-pris?

Vad använder man beteckningen á-pris till för? Vad står á för? Jag misstänker att det är priset utan moms, kan det vara så?... Finns det någon motsvarighet till det i engelskan? Jag har flera gånger stött på den här beteckningen där de har stått på olika kvitton och fakturor men jag har även sett att andra liknande beteckningen förekommer. Det de har gemensamt är att de alla verkar vara franska-inspirerade.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

á-pris står för styckpris. Alltså tex. jag köpte 5 korvar á 10 kronor, betyder att dom kostade 10 kronor styck, totalt 50 spänn!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004

Det tredje ordet i saol säger: à prep. till ett pris av; två à tre; biljetter à en krona

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Re: Vad är á-pris?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Finns det någon motsvarighet till det i engelskan?

@

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2005

om man handlar hos axfood så kommer man i kontakt med k-pris, m-pris osv... Kan ngn förklara vad det är?

Jag har ingen aning om vad det är men billigt blev det iaf, 10 flak jolt för 1200

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

k-pris = kilopris? Du kanske ska fråga axfood?

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

á uttalas väl "ala"?!

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
local
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
á uttalas väl "ala"?!

tror jag inte, jag har alltid uttalat det som ett lite "rappare" a svårt att bokstavera uttalet. Jag har iallafall inte fått några snea blickar de gångerna jag har använt uttrycket. Men jag kanske har fel :/ blev lite fundersam nu.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Jag har alltid uttalat det som bara ett enkelt a som i acteon, det var vad jag lärde mig när jag praktiserade i en affär iallfall.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
á uttalas väl "ala"?!

nej, det du bör uttala "ala" är "á la", som i "á la carte" (som betyder "från matsedeln", för övrigt). á uttalas ungefär som a:et i "aceton", precis som hunden säger.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Jul 2002

Notera att a:et i detta fall skrivs med grav accent.

à = rätt
á = fel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2001

Heter ´ grav accent? Det är ju jätteroligt! Vad heter då `, det tecknet använder man ju nästan aldrig. Tänk vad man lär sig.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Heter ´ grav accent? Det är ju jätteroligt! Vad heter då `, det tecknet använder man ju nästan aldrig. Tänk vad man lär sig.

Nej, grav accent är den här: à
Detta är akut accent: á

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2002

Här är en lista med olika tecken som ofta blandas ihop:

• ´ akut accent; används nästan aldrig ensamt, som här, utan alltid ovanpå andra bokstäver.

• ` grav accent; används också bara ovanpå andra bokstäver.

• ' skrivmaskinsapostrof; mycket vanlig som ersättare för de tre följande:

• riktig apostrof, eller enkelt citationstecken.

• används i början på citat på engelska, men inte i svenskan.

• prim-tecken, tecknet för fot/minut.

Skrivmaskinsapostrofen ' bör egentligen inte användas alls i typografisk vårdade texter. Det är dock ganska vanligt att den används för att beteckna enheten fot/minut, även i tryckta böcker. Men om den används istället för eller i en tryckt bok, är detta ett tecken på att den är producerad av en amatör. Om vidare ´ används istället för eller om ´ är placerad till höger om det tecken det ska stå på (exempelvis som i cafe´), är detta ett tecken på att texten är producerad av en typografisk analfabet.

(Jag talar här alltså om tryckta böcker, skyltar och liknande; inte texter på internet.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Om man vill skriva á med ett svenskt tangentbord trycker man på ´ + shift + a. Finns det något bättre sätt? Eftersom shift är nedtryckt så blir det Á, det går dock att komma runt genom att helt enkelt sätta på caps lock, fast det känns ju lite omständigt. Speciellt om man har avaktiverat caps lock.

Hur är det förresten med den "riktiga apostrofen"? Var hittas den på tangentbordet?

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Om man vill skriva á med ett svenskt tangentbord trycker man på ´ + shift + a. Finns det något bättre sätt? Eftersom shift är nedtryckt så blir det Á, det går dock att komma runt genom att helt enkelt sätta på caps lock, fast det känns ju lite omständigt. Speciellt om man har avaktiverat caps lock.

Allra enklast är att släppa upp skift när man har tryckt på accenttecknet och sedan trycka på den bokstav man vill använda...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Allra enklast är att släppa upp skift när man har tryckt på accenttecknet och sedan trycka på den bokstav man vill använda...

Hah, att det var så enkelt... jag testade fullt med olika kombinationer med shift, ´ och a.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

á på svensk tangentbord skrivs väl ändå utan skift-tangenten inblandad över huvud taget?

à däremot behöver skift för att få accenten åt andra hållet.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, grav accent är den här: à
Detta är akut accent: á

Minnesregel: UPP till akuten, NER i graven.

Makabert, inte sant?

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Hur är det förresten med den "riktiga apostrofen"? Var hittas den på tangentbordet?

Den hittar man ju tyvärr ingenstans på tangentbordet. Ordbehandlingsprogram som Word etc. brukar ju ändra automatiskt till typografisk apostrof, men det kan man aldrig riktigt lita på. Annars finns ju Charmap eller motsvarande.