Permalänk
Medlem

Öppna portar?

Hej, det är lite som så att jag hade tänk börja hosta games i wc3. jag har gjort detta innan men då har jag inte suttit bakom en router som inte vill.

Hur är det jag egentligen ska öppna portarna, ska jag öppna mellan router och modem eller från dator till router till modem?
och en fråga till, adressen jag har till routern från min dator kan väl inte vara samma som det är mellan modem och router eftersom vi inte ligger på samma nät?
har vista för övrigt.

här är ip-adresserna:)

Router: 192.168.2.1
Modem: 192.168.1.1
Port som ska öppnas- 6112 udp/tcp

(adresserna kollade från datorn)
tack på förhand!:)
// sAjt

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag ska gå så länge DHCPn i routern inte delar ut ip-adress 192.168.1.2. När du öppnar portar öppnar du i routern till den dator du har servern på.

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk

finns en sida som hjälper dig

Portforwarding.com tror jag den heter.

Iaf jag är osäker om du måste göra samma sak både i routen och modemet.. vet faktist inte.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

jo, alltså jag vet hur man öppnar portar och allting, jag behöver bara veta, när jag öppnar portarna till vilken ip jag ska göra det^^

och btw ip:n till min dator: 192.168.2.2

Permalänk

Ta och lås Mac adressen din dator har till porten du använder i routen. därefetr så är det bara att länka till mac adressen.

eller så öppnar man porten för helanätverket alltså routens ip eller din dators iåp du just skrev

Visa signatur

I am Extrazz.