Permalänk
Medlem

Media dator komponenter?

Hej!

Har fått i uppdrag av en bekant att bygga en dator som ska användas till att mestadels surfa och skolarbete men också kunna spela upp filmer, med hd upplösning, på en 42 lcd tv (LG full HD). Så frågan är kommer dessa komponenter jag har valt att klara av detta?

Komplett har erbjudande på detta kort denna veckan och resten är ett uppgraderings paket från samma ställe.

* Asus Radeon HD 4850 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

* Gigabyte GA-EP35-DS3L, P35, Socket-775, ATX, GbLAN, DDR2, ICH9, PCI-Ex16

* Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

* Intel Core™ 2 Quad Q8200 2,33GHz, Socket 775, 4MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

Kom på en till sak! Kan man på något vis få ljud via samma hdmi kabel som jag tänker använda från grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet HD4850 ska stödja ljud via HDMI har jag för mig.
Men annars tycker jag det snarare är en speldator än en surf och filmdator du valt. Behövs inte så kraftfullt grafikkort och processor om man inte ska spela spel.

Kanske ett AMD-baserat system med integrerad AMD780G grafik och en 45 W AMD 4850e processor skulle räcka för ändamålet, jag tror det räcker åtminstone om man kan utnyttja videoaccelerationen i den integrerade grafiken.
http://prisjakt.nu/produkt.php?j=287179,279997,242638

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

OK. Har själv, i dagsläget, inte så bra koll på hårdvaran.
Så dessa komponenterna klarar av att spela upp HD filmer utan problem?
Eller ska man satsa på lite värre grejor när man ändå håller på?
Isåfall så är jag tacksam med utplockning av grejorna. Helst från komplett eller ett annat bra ställe att handla ifrån. Har bara erfarenhet från det stället nämligen.

Jag hade tänkt beställa ikväll så om någon vet om man ska beställa bättre grejor än dom som jag blivit tipsad med eller köra på det alternativet?