Permalänk

One Last Look

Tjenare, jag har länge väntat på att få skaffa en ny dator som kan ta de flesta spel på max grafik och hög fps. Efter ett tag har jag lagt upp en speldator som jag antar skulle kunna uppfylla mina krav. Jag skulle uppskatta rekommendationer på vad som jag kan ändra eller flaskhalsar som jag kan ta bort.

Chassi: Antec Twelve Hundred
Processor: Intel Core 2 Duo E8500
Moderkort: Asus Rampage Formula
Grafikkort: Asus Radeon 4870x2
Nätaggregat: Corsair TX 750W
Minne: OCZ Reaperx 4GB 1066Mhz
Hårddisk 1: Samsung Spinpoint 500GB
Hårddisk 2: WD VelociRaptor 150GB
DVD-Brännare: Samsung SH-S202J

Några andra frågor som jag undrar över är om chassit duger för den riggen, om 750W är för lite eller för mycket och om det finns något jag kanske borde byta ut? Eftersom datorn naturligtvis ska användas för spelande och kanske lite photoshop då och då, undrar jag om produkterna jag valt skulle kunna köra de krävande spelen som Crysis på max grafik?

Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Chassit är, precis som de flesta Antec chassin, mycket bra. Serien med gamer chassin är dock inte like tysta som t ex P180/182.

CPU, moderkort, minnen och grafikkort är inte så mycket att säga om, bra grejer.

Nätagget duger bra, skulle med största sannolikhet klara dig bra med mindre (t ex 650W, eller det modulära 620W), då Corsairs agg har bra kvalitet och energieffektivitet (dvs ganska lite effekt går till uppvärmning av lokalen och relativt mycket kommer komponenterna tillgodo). Har du planer på att köra många diskar, eller kanske lägga till ytterligare ett grafikkort, så kör på 750W.

Många här skulle föreslå WDs 640GB disk istället för Samsungs 500GB, då den enligt uppgift skall ha lite bättre prestanda. Själv tycker jag det gör detsamma eftersom du inte skall ha den som systemdisk (antar jag, vore minst sagt ovanligt att köra den stora disken som systemdisk och Raptorn som extra lagringsdisk).

Om den kan köra Crysis på max beror väl lite på vilken upplösning, men skall du förbättra fps:en ytterligare så är det ett till grafikkort som gäller. Tror inte du kommer bli missnöjd med den prestanda som de delar du föreslagit kommer ge.

/PeCe

Permalänk

Okej, uppskattar svaret och efter lite eftertanke har jag bestämt att jag nog tar 650W och en WD 640gb då prisskillnaden inte var så stor.
Det här är troligen en dator som jag kommer använda för ett tag, då undrar jag om jag kanske borde skaffa ett moderkort som stödjer DDR3 så senare när jag uppdaterar den igen ska jag kunna använda DDR3 minnen.
Just nu har jag en ganska bra skärm men på jul ska jag skaffa en ny för ungefär 2000-3000kr, några rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Många av de DDR3-moduler som finns att köpa idag kräver spänningar på 1.8-2.0V. Intels nya platform har minneskontrollern inbyggd i CPUn, och att använda minnen med en spänning över 1.65V kan orsaka skador på CPUn. Framöver kommer vi med största sannolikhet får se DDR3-moduler som fungerar vid lägre spänning, men de som finns idag är alltså inte så "framtidssäkra".

Vad gäller skärm skulle jag föreslå en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347592 , är helt såld på designen, och bildkvaliteten är helt ok också.

Dock kan du få en 24" för ca 3000kr, vilket också kan vara trevligt.

/PeCe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeCe
..Vad gäller skärm skulle jag föreslå en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347592 , är helt såld på designen, och bildkvaliteten är helt ok också..

Stog i valet och kvalet mellan den skärmen du föreslog och den här
-- http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355438
Blev att jag valde BenQ'n.. Är hur nöjd som hellst! Såg dock att den gått upp några hundringar sedan jag beställde

Visa signatur

/H