Permalänk
Medlem

Insert into. Syntax Error.

Tja behöver lite hjälp med insert into.

får följande error:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in INSERT INTO statement.

/users/xsaokt23/laggtillannons.asp, line 77

så här ser koden ut:

Connect.Execute("INSERT INTO annons (rubrik,datum,text,katagori,tele,mail,pris,namn,land)VALUES('" & request.Form("rubrik") & "','" & datum & "','" & request.Form("text") & "','" & request.Form("game") & "','" & request.Form("tele") & "','" & request.Form("email") & "'," & request.Form("price") & ",'" & namn & "','" & request.Form("country") & "')")

sen kanske ni måste veta att rubrik,katagori,tele,mail,namn,land är text
och datum är datum och text är pm.

vad för fel tror ni jag har gjort?

Permalänk
Testpilot

Syntax error innebär väl bara att du skrivit fel, inte att du använt fel datatyp. Med andra ord har du missat ett semikolon eller liknande skulle jag gissa på.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

syntax error brukar vara att jag har gjort fel taggar (" ') när in informationen till databasen tror jag gör fel när jag ska mata in till pm ska man använda speciella taggar till den typen? tal är ju " & request.form("test") & " och text är '" & request.form("test") & "' har pm någon speciell eller?

Permalänk
Testpilot

Var tyvärr väldigt läge sen jag kodade ASP så det stämmer nog som du säger att det är själva databasfrågan som är fel, det verkar ju faktiskt vara så om man ser på felmeddelandet.

Eftersom pm är också är text borde det ju funka på samma sätt men jag vet tyvärr inte var ditt fel ligger.

Funkar det om du utelämnar pm-fältet från hela frågan? ska katagori kanske rättstavas? (kategori)

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

verkar som text är felet, när jag utelämna det så funka det.
resten av fälten skrevs in perfekt.
måste få reda på va de där taggarna ska vara....... har googlat i timmar..

Permalänk
Testpilot

Googlade en liten snabbis och det verkar som att ordet "text" är reserverat så du får nog inte använda det hur som helst i din fråga.
http://support.microsoft.com/kb/286335

Antingen omger du det med `-tecken (`text`) eller så döper du helt enkelt om ditt fält till nått annat än just text.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket ska testa det
Nu funka det!! tack så mycket!