Hårddisk error ibland, varför?

Permalänk
Medlem

Hårddisk error ibland, varför?

Hejsan alla kunniga!

Jag har en Komplett igamer 30 med en Seagate Barracuda 7200.11 500 GB, SATA, 7200RPM, 32MB

Det var varierar hur ofta men ungefär var fjärde gång jag startar datorn kommer det upp att det är "Main Harddrive error"

press F1 to resume

Sen kommer det upp något om "reboot your harddrive and then press any key"

Då brukar jag typ trycka enter och sedan hålla in datorns startknapp till den stängs av och sedan om jag har tur så funkar datorn som vanligt nästa gång jag försöker starta, annars upprepar jag samma sak tills den vill funka som vanligt.

Någon som vet hur jag ska lösa detta problem och vad det beror på?

Mvh Markus

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tackar, testade hårddisken i alla basictester men inget fel upptäcktes.
problemet kvarstår

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Permalänk
Medlem

En möjlig orsak kan vara att datorn startar för fort och söker efter bootloader på disken före den kommit upp i varv. Avmarkera "Fast Power On Self Test" i BIOS. Det ger disken några sekunder extra att varva upp på.

Visa signatur

Fagerja