Muskampen 2025: Segraren korad!

Hårddisk fasttejpad i chassit?

Permalänk
Medlem

Hårddisk fasttejpad i chassit?

Hejsan, har ett problem då jag till min fasa upptäckt att jag inte har någon ledig plats för en ny hårddisk i mitt chassit.:mad:

Har tänkt att köpa en Samsung F1 750GB och undrar om det är möjligt att tejpa fast den i botten av chassitet och om den skulle klara värmen med lite tejp runt den samt något mot chassitbotten så det inte låter av vibrationerna?

Alternativet till detta är att antingen köpa en extern hårddisk, men detta vill jag inte göra då jag ska köpa ny dator snart och vill sätta i den nya hårddisken i, och onödigt att betala mer för en extern om den endå ska bli intern senare.
Mitt nuvarande chassit är inget att hurra för direkt, men disken borde inte bli mycket varmare än en extern då tempen i chassitet ligger på cirka 30grader?

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta tejper väldigt snabbt går sönder i "det varma klimatet" som finns i en dator, alternativt lämnar fula kladdiga tejpfläckar på allt. Ett bättre alternativ vore kanske att sätta den på en 5.25 plats med hjälp av adaptrar. Kolla bilden
http://bixnet.net/images/Bracket-Display.jpg

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda282
Tänk på att de flesta tejper väldigt snabbt går sönder i "det varma klimatet" som finns i en dator, alternativt lämnar fula kladdiga tejpfläckar på allt. Ett bättre alternativ vore kanske att sätta den på en 5.25 plats med hjälp av adaptrar. Kolla bilden
http://bixnet.net/images/Bracket-Display.jpg

Verkar helt klart värt, men har du länk till produkten?

Edit: Nevermind, hittade

Permalänk
Medlem

Du har inga 5.25"-platser kvar att stoppa i något liknande den här: EX-34

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Om det är en stationär kanske du kan lägga disken uppochner på chassigolvet?!

Klarar den inte <45C så sätt en propeller (fläkt) i närheten.

Permalänk
Medlem

Ett smart sätt att installera hårddiskar i 5.25"-platser är att hänga upp dom i snören. Förutom att det är väldigt billigt så är det även effektivt att få bort oljud från hårddisken.
http://www.silentpcreview.com/article8-page2.html

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Du har inga 5.25"-platser kvar att stoppa i något liknande den här: EX-34

Tack för alla förslag.

Sicken idé, lätt värt att testa!

Har inte lust att köpa adaptrar och helvete då jag ist kan köra den via usb(har en extern som man kan swappa lite med) och därmed koppla in med usb. Men vill ha den intern för så liten prislapp som möjligt, ska leta efter snören

Permalänk
Medlem

Brackets har jag en halv låda full med...

Med en O-ring på vardera sida om dem blir faktiskt diskarna väldig tysta!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Brackets har jag en halv låda full med...

Med en O-ring på vardera sida om dem blir faktiskt diskarna väldig tysta!

Hur unviker du skruvens kontakt med metallen i chassit då?

Permalänk
Medlem

Som jag sa, en O-ring mellan varje sida - detta inkluderar naturligtvis chassie-bracket och bracket-HDD - dvs. 4st per "fästpunkt" för den som inte kan räkna.

Vart blev det oklart?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Som jag sa, en O-ring mellan varje sida - detta inkluderar naturligtvis chassie-bracket och bracket-HDD - dvs. 4st per "fästpunkt" för den som inte kan räkna.

Vart blev det oklart?

Ja asså, räkna kan vi, O-ring kan vi oxå, men att du skippar skruvarna begrep jag inte. Vad har du isf skruvar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså, räkna kan vi, O-ring kan vi oxå, men att du skippar skruvarna begrep jag inte. Vad har du isf skruvar?

Jag har rätt stora "hål" (slitsar) där skruvarna går igenom.
Positionera bracket:en i mitten och skruven har ingen kontakt med chassit, eftersom kraften för att hålla fast "paketet" fördelas mellan O-ringarna och chassiplåten.

I det fallet vilar alltså inte skruven mot "hålet" utan "hänger i luften" om uttrycket får användas.

Jag har dock aldrig märkt av att vibrationerna skulle höras mer för att skruven har kontakt med chassiet på mina gamla lådor... Därimot när håddiskens hela längsgåendes sidor ligger an mot chassit kan det bli en del "plingande".

Visa signatur

Permalänk