Missa inte Amazon Prime Deal Days!

GTA IV med Sapphire HD4870 512MB

Permalänk
Medlem

GTA IV med Sapphire HD4870 512MB

Hej alla!
Nu är det så att efter allt trubbel med installationen av GTA IV(orginal) så startade jag såklart spelet, efter bara någon minut efter jag startade själva spelet så fryser hela datorn och jag får artifacts/grafikfel över hela skärmen. Jag måste reboota datorn. Jag gör det och startar spelet igen, kommer in och upplever samma fel igen inom ramen av 3-5 min. Startar om igen och börjar bli riktigt förbannad. Jag har haft dessa artifactsproblem tidigare med mitt Sapphire HD4870 men det var med betydligt mycket mindre krävande spel som counter-strike och world of warcraft. Där löste jag emellertid felet genom att sätta så att kortet alltid var klockat till 750MHz och aldrig automatiskt klockade ner sig till 500MHz under tex låg belastning.

Men den här gången står jag helt utan idéer och fattar inte vad jag ska göra för att lösa problemen. Men eftersom jag vet att det här är ett krävande spel så tänkte jag, men kanske så blir grafikkortet överhettat.
Så jag går in i Catalyst och fläskar på med 100% på fläktarna och tänkte nej nu förihelvete ska detta gå. Kan upplysa om att min dator låter högre(utan överdrift!) än en jumbojet på 1 meters avstånd i detta läget. Går in och helt otroligt nog så funkar det och jag spelar i en 30 minuter. Tabbade även ut och kollade temperaturen som låg stabilt runt 45-50 grader Celsius. Sen så skulle jag iväg och stängde av spelet.

När jag kommer hem igen så tänker jag "Gud vad skönt det ska bli att spela lite GTA IV såhär på kvällen". Men mitt grafikkort verkar tyvärr inte hålla med mig. För jag gör exakt samma procedur som tidigare men whoops så är mina älskade(NOT) artifacts tillbaka. Jag startar om datorn och provar 5-7 gånger och får grafikfel hela tiden. Till slut så lyckas jag och jag spelar i en 10 minuter varpå jag får grafikfel igen.

Så nu vänder jag mig till er sweclockers, vad finns det för mig att göra? Skicka tillbaka kortet och skaffa mig ett nytt från nvidia istället? Eller finns det någon lösning som bidrar till att mitt grafikkort slutar vara så kåt på att få artifacts? Avslutningsvis så vill jag säga att denna tråd möjligen skulle platsa bättre under Grafikkorts-sektionen men eftersom alla som spelar GTA IV och har problem förmodligen hänger här så släpper jag ut tråden här istället sen är det upp till moderatorer om dem tycker att den borde flyttas. Tack på förhand för tips och råd!

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd
Mobil: HTC Touch Diamond

Permalänk

Tror det beror på repor på skivan. Tycker du ska ägna GTA IV-skivan den ömhet den förtjänar och rengöra den. Får jag föreslå att du rengör spelskivan med antingen brandyxa eller en vinkelslip.

Detta inlägg är inte på något sätt seriöst...

Visa signatur

AMD 720BE @ 3,2GHz, GTX 260 Golden Sample, M3N-HD/HDMI, 4Gb Corsair XMS2, Antec 300, Corsair 650w. --//-- 16000p 3Dmark06

Permalänk

köpt spelet ?

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
köpt spelet ?

Ja , jag har köpt spelet vilket jag försökte få fram genom att skriva "GTA IV(orginal)"

Visa signatur

Stationär: Intel C2D E8400 3.0GHz | 2x2GB XMS2 Corsair | Sapphire Radeon HD4870 512MB | Western Digital 640GB (AAKS) | Asus P5Q-E | Antec Sonata III 500W |
Bärbar: LG r200 - Intel C2D T7100 1,8GHz - 2GB PC5300 - radeon hd2400 - 160gb hdd

Permalänk

Läste runt lite på forumet och såg en hel del folk med diverse problem. Verkar som tillverkaren floppat lite känns det som.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Testa nya beta drivisar från Catalyst och se om det hjälper. HD4870 har ju haft en hel del problem med artifacts.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Har samma fel och ungefär samma grafikkort (har 1 GB istället för 512 mb) har även gjort som han innan och ställt upp clockfrekvensen på 750 när jag spelat tex wc3. Men på GTA 4 funkar det inte.

Permalänk
Medlem

Hade också det problemet innan. Löste det genom att flasha till det nya bioset.

Permalänk
Medlem

Eftersom denna tråden har kommit upp igen så kan jag glatt meddela att jag fixade också mina problem genom att flasha bios. Nu flyter det på som det ska, eller ja, det kan väl diskuteras då min cpu för tillfället är flaskhalsen. Men min dator stannar inte längre pga grafikkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK . Har också flashat biosen nu har dock inte hunnit att prova spela men det går säkert då.