Permalänk
Medlem

Låser sig vid vissa tillfällen

Hej!

Min dator låser sig vid vissa tillfällen.
Först var det när jag packade upp en särskild winrar fil på 7gb, provade flera gånger med samma resultat. Sen har det börjat när jag tittar på film tex på youtube, när kartan till Ra3 laddar, när jag försöker installera Nero9. Har sökt efter virus med symantec endpoint protection.
Jag har plockat ut mitt ljudkort och flyttat minnena till dom andra 2 uttagen även att ominstallerat xp och flashat bios, load deafult settings i bios å den biten.
Har kört memtest86 utan några fel upptäckta. körde också en test i everest

Jag har själv byggt datorn för ca 6mån sedan då var MB en fyndvara hos komplett. Har planer att byta grafikkort då den var tänkt som speldator, kan det var det som är felet?
Hårddisken är partionerad så C volymen är 100gb kan det vara det som ställer till det?

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP3 och senaste drivrutinerna
Processor:Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz
Processorkylare: Orginal
Moderkort:Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)x16
Minne: Corsair Dominator TWIN2X8500C5D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL5-5-5-15-2T
Grafikkort: HIS Radeon HD 3650 256MB DDR2, 128bit
PCI-Express 2.0, DL-DVI/Tv-Out/HDCP
Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM +en 500gb lagerdisk
Nätaggregat: Corsair Powersupply 650W Black,ATX/EPS, 120mm fläkt, 8xSATA, SLI
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås
Övriga komponenter: pioneer 111D DVD-brännare och Creative Audigy4 ljudkort
Temperaturer: 45C CPU 1,2cpu=54/54C full belastning, MB=39C

/Mattias

Permalänk
Medlem

kan du definera "låser sig"? alltså, bluescreen, skärmen slutar uppdateras, konstigt ljud hörs från högtalarna osv?

och när du skriver "senaste drivrutinerna" är du 100% på att du inte glömt något då? vet att många säger "senaste" och har ändå glömt bort chipset, och kontroller drivrutinerna.

finns det kanske någon information om vad det kan vara i loggboken i windows? ( "eventvwr " i kör, eller via kontrollpanelen)

jag vet att jag hade roliga problem med totalt random låsningar när en av mina hårdiskar hade en sata sladd som var sönder, se om du kan byta den och testa.

Permalänk
Medlem

När den låser sig menar jag att det sprakar ur högtalarna med jämna mellanrum, ingen ström fram till usb musen, har blivit pixel fel i ett litet område av övre vänstra delen av skärmen någon enstaka gång. Den startar alltså inte om eller bluescreen utan bara stannar och vägrar svara..

Har installerat chipset drivisarna från gigabytes egna sida= http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a...

Både chipset och lan drivisarna men inte till ljudet där har jag tagit creatives.
När jag installerde chipset drivrarna var jag noga med att köra in dom först innan jag installerade något annat.

Jag har kopplat ut den andra disken och provat att byta sata kabeln till system disken utan att de hjälpte..

Letade i loggen och hittade några fel som är från (Service Control Manager) men aldrig samma typ av fel så de känns inte som de hänger ihop..

Hoppas någon har nåt annat tips nu för jag har inte en aning om var ja ska leta näst.