Creative Vado HD - Billig och liten HD-videkamera

Permalänk
Medlem

Creative Vado HD - Billig och liten HD-videkamera

Sökte och kollade runt på forumet och såg att det inte fanns en tråd om Creatives nya videokamera Vado HD. Tänkte själv köpa en när de anländer till Sverige. Dock finns det inget officiellt releasedatum, vad jag vet, men många tippar på Januari. Det går att köpa den på Creatives egna sida för 200 dollar men jag väntar nog på en svensk ÅF.

Det som känns lite B är att det inte finns någon optisk zoom men annars verkar den väldigt prisvärd.

Lite specs från Creatives sida:

Weight: 100g (with battery)
Dimension (H x W x D): 3.9" x 2.2" x 0.6" (100 mm x 55 mm x 16 mm)
Memory size: 8GB1
Sensor: HD CMOS (1280 x 720)
Video quality (pixels): 1280 x 720
Low light performance: Extremely high sensitivity at 3.3V/lux-sec
LCD: 50.8 mm (2") diagonal, 16 million colors
Screen resolution (pixels): 640 x 240
Zoom: 2x Digital Zoom
Recording capacity: Up to: 2 hours (HD+ quality), 4 hours (HD quality), 8 hours (VGA quality)
Digital video format: H.264 AVI at 30 frames per second
Speaker and microphone: Built-in
Software: Built-in
TV out: RCA, HDMI (HDMI cable included)
Tripod mount: Yes
Power saver: Yes
Delete all, Play all: Yes
Set Date/Time: Yes
Set frequency: Yes (50Hz or 60Hz)
PC connection: Built-in flexi USB connector
Battery life: 2 hours
Online sharing: YouTube™, Photobucket™, Box.net

Länkar:

Creatives egna sida: http://us.creative.com/products/product.asp?category=833&subc...

Recension av Chris Pirillo filmat med Vado HD: http://se.youtube.com/watch?v=Dr5iXO1pD4E&fmt=22

Någon mer som har funderat på att skaffa denna? eller har info om release i sverige kanske?

Permalänk
Medlem

Vi har den vanliga Vado och är i stort sett nöjda med den. Den svagaste punkten är ljuskänsligheten, något som de verkar ha jobbat med på den uppgraderade versionen.

Den här nya modellen från Kodak verkar vettig: http://www.engadget.com/2009/01/04/kodaks-rugged-zx1-handheld...

Permalänk
Medlem

Den såg intressant ut, 720p @ 60 bps låter inte helt fel. För 150 dollar som det står att den kommer kosta så kanske den kommer bli ett kap? Hoppas bara att Kodak sköter sig bättre med den än deras Zi6 som floppade rätt rejält. Jag måste ändå säga att jag är såld på Vado HD, blir en sån om priset inte blir allt för högt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Men vad har man för nytta av 720p när optiken troligen är i klass med en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men vad har man för nytta av 720p när optiken troligen är i klass med en mobiltelefon?

Kolla gärna HD-samples på Youtube och Vimeo. Det är väl inte bara kvalitén på filmerna som motiverar ett köp utan även helheten. Men visst, skulle det finnas en mobiltelefon som ger samma bildkvalité, 720p, 2 timmars batteritid vid filmande samt 8 Gb inbyggt minne som inte är allt för dyr så skulle jag slå till på en gång.

Edit: Kolla gärna in Vimeo som jag nämnde innan, där finns alternativet att ladda hem råmaterialet om man är medlem vilket ger mycket bättre perspektiv på kvalitén.

Permalänk
Medlem

Såg en liten artikel i dagens GP om den här filmkameran och blev riktigt sugen! Slutet i januari kan vi vänta oss tydligen att den kommer.

Men, fan, 8Gb? Känns inte det lite lite? Ingen som känner till en motsvarande filmkamera fast med minneskort?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Såg en liten artikel i dagens GP om den här filmkameran och blev riktigt sugen! Slutet i januari kan vi vänta oss tydligen att den kommer.

Men, fan, 8Gb? Känns inte det lite lite? Ingen som känner till en motsvarande filmkamera fast med minneskort?

8 Gb tycker jag är rimligt, det blir 2 timmar med HD+, 4 timmar med "normal" HD samt 8 timmar med VGA.

Kodak Zi6 finns ju men den känns sämre på alla andra punkter, kolla reviews och samples

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
8 Gb tycker jag är rimligt, det blir 2 timmar med HD+, 4 timmar med "normal" HD samt 8 timmar med VGA.

Kodak Zi6 finns ju men den känns sämre på alla andra punkter, kolla reviews och samples

Mm jag har kollat runt lite, och överallt så är Vado HD den som ät bättre än de andra. Så, skall nog fasen köpa den när den väl kommer. Ingen som har något exakt datum när den dyker upp?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden lite, någon som sett/hört något mer? Det börjar ju närma sig slutet av januari men creative visar inte ens produkten på sin svenska sida.

Edit: Nu finns den på svenska sidan, när släpper de den i butik tro?

Permalänk
Medlem

Bumpar lite.
Jag är på jakt efter något liknande.
Någon som köpt en sådan här eller liknande som kan göra en kort recension.
Tackar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10