Permalänk
Medlem

Win98 till W2k.

Tjena!

Har ett litet problem, eller snarare en fråga med ett lite problem.
Det är så att jag har en gammal dator stående med Win98 på och nu vill jag installera 2k på den, men det är ett lite problem. Jag har diverse program på hdd'n som jag vill ha kvar samt att win98 mappen är 9gb stor, detta pga att den här datorn inte används som en workstation, ej heller används speciellt mkt. Det betyder att den inte formaterats speciellt ofta, eller aldrig ! Frågan är nu, tror ni jag kan installera W2k, antingen som dualboot eller uppgradera W2k och få alla program som jag har att fortfarande fungera och samtidigt som jag tar bort det gamla Win98 mappen. Jag gissar på att jag inte kan ta bort win98 mappen för då försvinner väll alla dll som tillhör program och dyligt vilket resulterar i att alla program upphör att fungera.

Well, lite kryptiskt rop på hjälp, men jag tror ni fatta. Nån som kan ge mig lite support eller? MvH!

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Du har alltså en hårddisk med en enda partition? Isåfall kan det bli problem med dual-boot om OS:en är samma språkversion eftersom de då använder samma programmapp. Windows 2000 kan göra ett kompatibilitets-test innan det installeras, då får du reda på om något program inte kommer fungera i win2k.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

hmm..

Kompatibilitets-test, hur och vart i Installationen ?

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt, om du startar installationen i win98 tror jag att du kan välja det i någon meny, annars finns det nåt konstigt program i support-mappen på win2k-skivan som du kan prova.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100