Permalänk
Medlem

Intel Burn Test Vs. Prime95

Har tidigare läst här på forumet att Intel Burn Test ska vara betydligt mer krävande än Prime95. Har t.ex. sett påståenden om att 8 min Linpack motsvarar 40h Prime. Hur väl stämmer detta egentligen?

När jag kör Prime95, med inställningar för högsta värmeutveckling, toppar processorn 75c. Har som mest kört det i 3 timmar(inte orkat mer).

Nu har jag haft BurnTest igång i ca 45 minuter och tempen går aldrig över 70c. Tänkte jag skulle köra BurnTest för att slippa köra Prime i flera timmar, men kan jag lita på att BurnTest i det här fallet?

Av det jag läst borde ju BurnTest stressa processorn mycket mer än Prime och ge betydligt högre temperatur. I Prime ligger dock belastningen på 100% hela tiden, vilket det inte gör i BurnTest.

Permalänk
Medlem

IntelBurnTest (Linpack) är det mest krävande på min dator (E5200, Asus P5Q-SE2). Temperaturen går runt 5 grader högre jämfört med Orthos (prime 95). Linpack har ju små dippar i CPU-belastningen varje gång det påbörjar en ny runda som jag har förstått det. Om du testar att köra Linpack med bara 100MB tilldelat kommer du se dipparna tydligt med några sekunders intervall. Det kanske är det du märker när du säger att CPU:n inte jobbar i 100%?

Vad har du för CPU?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en i7 920 @ 3.6Ghz.

Märkte också att belastningen(och temperaturen såklart) pendlade upp och ner. Kanske är just därför processorn inte blir varmare?

Kan man lita på att systemet är stabilt eller ska jag köra ett till test med andra inställningar?

Permalänk
Medlem

När jag kör Linpack maxar temperaturen mer eller mindre direkt (läser av med Core Temp). Om CPU-belastningen är 100% uppnås maxtempen efter bara några sekunder. Efter det ökar den inte oavsett om jag kör i 30 min eller i några timmar. Nu har jag iofs hela datorn utanför lådan så all värme transporteras bort optimalt. Det hade förmodligen blivit annorlunda om den satt i lådan.

Om jag tilldelar intelburntest mycket minne får jag inga dippar i CPU-belastningen, förutom när den börjar på ny runda. Det blir bara nån gång/minut. Får du verkligen dippar kontinuerligt med linpack? Kör du intelburntest eller OCCT?

Jag kan inte svara exakt men klarar du Linpack i 30 min borde du stå pall för allt annat också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Intel Burn Test v1.9. Har tilledalt allt ledigt minne(4.8Gb) och kör på max stress. Belastningen pendlar upp och ner mellan kärnorna hela tiden, går dock sällan över 70%.

Verkar en smula märkligt att vi får så annorlunda resultat.

Permalänk
Medlem

Det låter ju definitivt inte som att den maxar alla kärnor. Den kanske inte klarar av att köra fyra kärnor samtidigt? Det kanske går att köra två linpack processer samtidigt så de tar två kärnor var (tilldela hälften av det lediga minnet till varje process).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar som den inte klarar hyperthreading på alla kärnor samtidigt. Verkar inte som man kan ställa in det i IBT, men jag testade med OCCT där man kan kryssa för "hyperthreading as dual core". När jag har det ikryssat kör den 100% på alla kärnor. Har jag inte det får jag däremot samma resultat som med IBT.

Hur är OCCT jämfört med Prime och IBT? Kan det vara ett alternativ till IBT, eller behöver det också lång tid på sig för att ge ett tillförlitligt stresstest?

Permalänk
Medlem

OCCT har ju två olika CPU-stresstest, OCCT och Linpack. OCCT-testet motsvarar Orthos och Linpack testet är ju Linpack. Frågan är bara om det går att aktivera HT i OCCT:Linpack.

Visa signatur