[Problem] Routern kapar onödigt mycket hastigbet!

Permalänk
Medlem

[Problem] Routern kapar onödigt mycket hastigbet!

Hej!
Jag har problem med att få ut maximalt av mitt bredband efter att jag köpte en router. Direkt ut ur väggen får jag en hastighet på 11-12 MB/sek när jag använder nätverkssladd. Då jag ville kunna koppla in fler datorer och även köra trådlöst skaffade jag mig en router, en Belkin G Plus Mimo trådlös router. Efter att jag skaffade routern så har hastigheten strypts väldigt mycket. När jag använder trådlöst får jag en hastighet på 2.5 MB/sek. om jag däremot kopplar en nätverkssladd mellan datorn och routern kan jag få upp en hastighet på ca 5.5MB/sek.
Vad jag undrar är om det inte är väldigt långsamt för en relativt ny router att kapa så stor del av den möjliga hastigheten? Har jag möjligtvis missat att jag måste öppna portar (jag har varit tvungen att öppna portar för att använda t.ex. DC men hastigheten kommer inte över vad jag skrev tidigare ändå)? Jag har testat med att leta efter ny firmware till routern men det fanns ingen, jag har testat DMZ inställningen vilken syftade till att ställa datorn utanför routerns NAT-firewall, men den verkade inte fungera som den skulle. Finns det något annat jag kan göra eller är routern helt enkelt inte bättre än såhär?

Tack på förhand!
Tobias

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+ || Radeon 9800 PRO 128mb || MSI K8N NEO-FSR || 512mb Corsair Value Select || 120GB Seagate Barracuda || Aspire X-Dreamer II

Permalänk
Avstängd

Köp bättre prylar.

Permalänk
Medlem

Typ Dlink Dir-615?

Visa signatur

AMD Athlon64 3200+ || Radeon 9800 PRO 128mb || MSI K8N NEO-FSR || 512mb Corsair Value Select || 120GB Seagate Barracuda || Aspire X-Dreamer II

Permalänk
Medlem

Portar har inget med hastigheten per anslutning att göra utan bara att du säkerställer att du kan ansluta mot alla andra. De flesta lite dyrare routrar bör klara 100Mbit WAN. Dock så handlar det också om vad för program du använder, även de bästa hemma routrarna på marknaden klarar inte 100Mbit över en 50-100 anslutningar utan tappar fart drastiskt. Du lär inte hitta någon router som ger dig dina 100Mbit trådlöst speciellt inte när du redan får så dålig hastighet trådlöst. Om du inte vill köpa en ny router så försökt först att stänga av alla extra finesser som QoS och liknande kanske kan ge dig lite extra hastighet. Annars finns det inget förutom en switch, om du har fler en 1 IP-adress, eller att "bygga" en egen router eller köpa någon riktigt dyrt. Dock så klarar de flesta lite dyrare routrar idag över 100Mbit upp till en 100 anslutningar så det beror helt på vad för program du använder.

Permalänk
Medlem

Jag tror det billigaste du kan göra är att få tag på en lite äldre dator, behöver inte alls vara särskilt bra. En P2:a med lite mer minne bör duga. Smäll i två nätverkskort i den, gör om den till router och gör om din nuvarande router till switch (om det går).

Jag uppgraderade mig till 100/100 från 10/10 och min Linksys WRT54GL router klarade inte av att routa trafiken i den hastigheten. Men när jag fixade en äldre burk som jag installerade Linux på och gjorde till router och Linksysen till switch så fick jag ut max hastighet.

EDIT: Trafiken går nu alltså in i Linuxburken som routar det vidare genom switchen ut till mina datorer. Switchen är även trådlös AP.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt