Fanns överklockning för 10 år sedan?

Permalänk

Fanns överklockning för 10 år sedan?

Skulle bli klok på det där med överklockning och letade runt lite på nätet tills jag träffade på ett forumstråd där någon skrivit: "vill bara testa, ryker datorn är det ett bonus för då får jag mina nya delar snabbare".

Liten "övningsöverklockning" skadar ju inte. Problemet är att storebrorsan dator vågar jag inte göra testet på, själv har jag tänkt skaffa ny burk om några dagar så det enda jag har att gå på är vår första dator från 90-talet. Dessvärre är det en märkesdator (IBM) och jag har hört att överklockning och märkesdatorer inte kommer bra överens.

Men det skadar inte o testa Det jag hört är att man ska hålla F10, del intryckt vid start. Sedan vad gäller ord som "busshastighet", "multiplier", "FSB", "NB" osv. vad mig anser kan ni lika gärna prata på ett utomjordisk språk för jag vet inte ett dyft vad de "avancerade" orden betyder.

Tja, hur som helst, kan man/hur överklockar man mitt nuvarande system?

--------------------System-------------------
Vet inte hur man kollar vad för slags komponenter man har i ens dator men efter att jag gått in på Systemrequirementslab (Can U Run it) och "failat" i allt (förutom ljudkortet, haha!) visar den att jag har följande:

CPU: AMD-K6(tm) 3D 350Mhz
Minne: 128 MB
GPU: ATI Technologies Inc. 3D Rage PRO AGP 2X (ATI 3D RAGE PRO AGP 2x (GT-C2U2))

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Vila i frid

Min första PC 1984 var en Turbo-XT 8088 med 640 kb som gick i 8 MHz med en Turbo-knapp mot originalets 4.7 MHz.

Att klocka FSB är väl det enda du kan göra. En så pass gammar dator har knappt något i bios för speciellt avancerad överklockning som t.ex. låsning av agp eller pci.

Permalänk
Medlem

På så gamla system så klockade man inte i bios utan med jumpers på moderkortet.
Det fanns en del fasta värden och man fick testa sig fram.

Vet att jag körde min P1-200 i 233mhz, senare min Celeron 300A i 450mhz.
Nästa dator var en P3-800 som gick att klocka i bios.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Det var väl Abit som med sin BH6:a införde BIOS klockning ? Dvs. under Pentium II tiden eran....

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Ok så det går med andra ord? Datorn är från 1998, installerat ett Win 2000 istället för vanliga Win 98 och så har jag ca 7GB hårddiskutrymme. Den klarar av film surfning och äldre spel som starcraft , command and conquer red alert 2, tiberian sun etc.

Så den är inte så jätteöverdrivet gammal men hur gör man? Jag tror starkt att man ska kunna göra det via BIOS, jumper vet jag inte ens vad det är. Finns det inte någon steg-för-steg guide för jag har noll koll och det skulle vara kul o testa!

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Min MMX 166 gick i 233 Sen en Celeron 600 i 900 via BIOS.
Så visst fanns det!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Den äldsta dator jag överklockat var en Pentium 75MHz. Fick den att tuffa på i 120MHz.

Försökte också med alla medel trimma familjens Pentium 133:a utan att lyckas.

Nästa patient var en Pentium MMX 200. Den kördes i hisnande 233MHz.

Alla dessa var så kallade märkesdatorer (Compaq, IBM Aptiva, resp. AST tror jag) och enda sättet att överklocka var med hjälp av att flytta jumpers på moderkortet. Fanns oftast en jumper för busshastighet och en för multiplier.

Permalänk
Medlem

486-DX2-50 som kördes i 66Mhz vad nog det första jag klockade, klockade med jumper

Permalänk
Inaktiv

Klockade min PII 400Mhz till 448MHz genom att ändra en FSB-bygel på moderkortet, som för övrigt var ett Asus P2B. Stabilare skit får man leta efter.

Permalänk

Haha men fa falls, hur gör man!!? Snälla kan inte någon berätta! Jag tror inte det skiljer så mycket mellan era äldre och den jag sitter på nu.

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Jag å en kompis klockade 2 av skolans datorer som var på 133MHz från början och 166MHz efter
Flyttade nån jumper bara har jag för mig.

Permalänk

Oh gamla godajumper klockningen min gamla mmx:a blev clockad och likså min Celeron 5**vad det nu var.

Minns celeron var riktigt øverklockvænlig

Pill o plock før fullt med jumpers var det tills man var nøjd!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Klockade min P1 75 MHz till 100 MHz, flyttade några byglar och smällde på en fläkt på kylaren.

Tror inte ens att multipeln var låst på den tiden

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Första processorn jag överklocka var en Pentium 60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Haha men fa falls, hur gör man!!? Snälla kan inte någon berätta! Jag tror inte det skiljer så mycket mellan era äldre och den jag sitter på nu.

Börja med att öppna burken och titta på moderkortet. Om det är switchar äller jumpers för klockfrekvensen, så bör det stå på moderkortet.

Leta efter en tabell med något namn liknande "CPU CLK"

Där kan det finnas varianter som:

OFF OFF OFF 133Mhz
OFF OFF ON 166Mhz

Osv.

Om du har tur, så kan du ställa CPU-klockan till 400 Mhz eller högre.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GGeorgss
Börja med att öppna burken och titta på moderkortet. Om det är switchar äller jumpers för klockfrekvensen, så bör det stå på moderkortet.

Leta efter en tabell med något namn liknande "CPU CLK"

Där kan det finnas varianter som:

OFF OFF OFF 133Mhz
OFF OFF ON 166Mhz

Osv.

Om du har tur, så kan du ställa CPU-klockan till 400 Mhz eller högre.

Äntligen, tack! Någon som har koll på överklockning iaf! Ok, ska göra det! men nu har jag ändå genom en annan sida lärt mig lite mer om överklockning: Finns alltså två sätt (förenklat) 1. Genom att höja Multplier, 2. Genom att höja FSB.
Gör man via BIOS och jag vill först testa det innan jag öppnar burken, för det är jäkligt jobbigt att öppna min burk, får dra och slita varenda gång jag ska göra det ^^.

------------------------------------------------
Hur som helst. Har tänkt göra såhär är det rätt?

1. Hålla F10 intryckt (då datorn håller på och startas). Förhoppningsvis kommer jag in i BIOS.

2. Leta efter "Frequency Settings" eller "Soft Menu" eller "Advanced Chipset Features" eller liknande (brukar vanligtvis finnas längst upp till vänster i BIOS-menyn, enligt källan).

3. Väl här ska jag ställa in Processorn på "User Setting" och får du full kontroll över FSB och kan därigenom höja den.

4. Höja FSB med 2 MHz.
--------------------------------------------------

- Problemet är att jag vet varken hur mycket FSB jag har från början eller vad Multipliern ligger i början, får man reda på det i BIOS?

- Nästa fundering är hur vet jag om någonting förbättrats? Det enda jag vet är att man måste se ifall datorn kan klara av de nya inställningarna genom att belasta det med hjälp av programmet Prime95.

- Sist men inte minst - vad gör jag om datorn vägrar starta(!?) S

EDIT: Kan bara lägga till att jag för närvarande har två program som överklockningsidan ansåg vara nödvändiga.

• SpeedFan (Hur mkt CPU används + temperatur)
• Prime95 (ser att det inte finns några problem efter överklockning)

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Avstängd

Nostalgiskt FTW! Ser att du har fått lite svar, men jag vill iaf delge lite. Min första överklockning vart med en AMD K6II 400MHz. De gjordes med jumpers då. Fick upp den i hela 450MHz. De enda jag kommer ihåg av moderkortet vart Apollo. Länge sen nu. Har dock några polare som klockade sina gamla Pentium Pro och Pentium MMX processorer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Grund metoden är den samma på en 10 år gammal burk som en ny.

Läs guiden för överklockning

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Skillnaden är att du antagligen får ändra FSB/multippel via små kontakter/block på moderkortet i stället för i bios. Om du kan hitta manualen till moderkortet hjälper det nog en del med vilken jumper du ska ändra på moderkortet.

Om datorn vägrar starta efteråt är det bara att sätta tillbaks juprarna som dom var fårn början eller resetta bios genom att ta ut batteriet och flytta resett bios jumpern.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Hihi, fan vad e det här! Jag visste knappt vad en dator var vid den tiden alla hade gått så långt som överklockning! Haha!

Nåja hur som helst - har glada och dåliga nyheter

De glada nyheterna är nog att jag gjort lite framsteg och för första gången vågat gå in på BIOS (väldiga framsteg med tanke på hur oteknisk jag är )

Då kom följande fram:

----------Huvudmeny---------

Välj en meny:

• Systeminformation
• Grafikinformation
• Diskenheter
• In-/utportar
• Strömförsörjning
• Startinställningar
• Modellinformation (BIOS version: V72SViR, BIOS datum: 11/25/98)
• Datum och klockslag
• Avancerade inställningar (- inställningar för minne/cache, - inställningar för PnP/PCI)
-----------------------------------------------------------

Japp så såg det ut, inom parantes har jag skrivit det som hände då man valde respektive meny. Verkar som att FSB och multiplier inte finns att tillgå (om det verkligen är BIOS jag kommit in i).

Nåja hur som helst. Då gör jag nu som GGeorgss sade:

1. Öppna burken och leta efter en tabell där det står "CPU CLK" eller liknande på moderkortet.

2. Ehm... hur höjer man CPU klockan? Dra uppåt med fingret eller?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Wall of text

Du kan ge upp det där med BIOS clockning på en så gammal dator, speciellt när det är en fabriksdator.

Så ta reda på hur du ska ställa jumprarna genom att söka på datornamnet via google eller genom att kolla manualen du har till datorn, detta är ditt ända hopp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Du kan ge upp det där med BIOS clockning på en så gammal dator, speciellt när det är en fabriksdator.

Så ta reda på hur du ska ställa jumprarna genom att söka på datornamnet via google eller genom att kolla manualen du har till datorn, detta är ditt ända hopp.

Jo, du har rätt.

Öppnade burken och måste säga att det står en massa Jä%¤a på moderkortet. Hur ser jumpers ut egentligen? Sitter den i närheten av processorn? För jag kan se CPU-kylaren. Alla sladdar gör det hela ännu svårare, men jag kan nog försöka dra ut dem en och en och sedan försöka ta ut hela moderkortet. Har datorn öppen just nu och kan se in samtidigt som den är på! (cool)

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insatiable
Hihi, fan vad e det här! Jag visste knappt vad en dator var vid den tiden alla hade gått så långt som överklockning! Haha!

Är du 13-14?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ok,

Här kommer lite extra hjälp.

Kolla länken här nedan. Där finns bilder av hur jumpers (byglingar) ser ut. Det kan ju också vara så, att du har såkallade DIP-Switches. Bild av hur dom ser ut finns också.

http://www.pcbuyerbeware.co.uk/Jumperdipsw.htm

Dessa ska sitta i närheten av den eventuella tabell som är tryckt på moderkortet. (Vanligtvis med vit text)

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk

Min första cpu-klockning var på just en AMD K6 dock 166a som man jumpra upp till 233 .. back in the days alltså/nostalgikänslor.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GGeorgss
Börja med att öppna burken och titta på moderkortet. Om det är switchar äller jumpers för klockfrekvensen, så bör det stå på moderkortet.

Leta efter en tabell med något namn liknande "CPU CLK"

Där kan det finnas varianter som:

OFF OFF OFF 133Mhz
OFF OFF ON 166Mhz

Osv.

Om du har tur, så kan du ställa CPU-klockan till 400 Mhz eller högre.

Yes! Hittade tabellen! Ser ut såhär!

Är det den? Vad göra nu?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Nu får du hitta SW3, och se hur denna är satt, dvs. B1, B2 och B3.
Då kan du läsa av tabellen vilken Clock Multiplier du har. (förmodar att det är DIP-Sw. du har på kortet.)

Sen är det bara att prova sig fram. Exempelvis, om du har K6, med multiplier 3.0, så kan du prova att ställa den till 3.5. Fungerar det, så kan du prova 4.0 osv.

Vill bara påpeka en sak. Alla ändringar ska göras med datorn avstängd.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk

GGeorgss du har sannerligen koll på det här! Jag hittade SW3 en bit ifrån tabellen med det är nog en omöjlighet att hitta kopplingen mellan dem. Jag har mycket riktigt som du säger DIP-Sw på moderkortet, de är numrerade från 1-8, "ON" är markerad vilket gör den motsatta sidan "OFF". Av de 8 DIP-Sw eller vad man ska kalla dem är endast 7:an på ON, resten är OFF.

Finns det något sätt att hitta kopplingen mellan CPU Core Clock Multiplier DIP-Sw:n?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Då har du Clock Multiplier 3.5
Tänk dig att dessa 8 switchar är som 8 bitar. då har du 00000010
Den switch som är nummer 1, är densamma som B1 i tabellen.

För att prova Clock Multiplier 4.0, så ska du sätta dom 101000010

Dvs. ettan och trean ska du sätta till ON

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk

Gaddam, Georg, du är bäst, mannen! Tog till mig mod och klickade på Enter i "101000010" även då detta kom upp vid start:

BIOS V3.2

0130688 KB minne OK

0127. CPU Klockan stämmer inte
0162 Konfigureringsfel i utrustningen

Tryck <F1> för konfigureringsprogrammet eller fortsätt med <Enter>...

Därefter in på programmet Prime95 i 20 min (rekommenderat 12h!?) för att kolla stabilitet: inga fel funna, sedan in på Systemrequirementslab och Can U Run Crysis Warhead (lol).

CPU Speed 400MHz (ökning med 50MHz!)

Min första överklockning någonsin! Känslan är bättre än mitt första ligg!... Nåja, i närheten kanske...

Hur som helst Multiplier 3.5 för att datorns klockfrekvens var 350Mhz (3.5x100Mhz=350Mhz där 100 då förmodligen är FSB). Hajade det till slut!

Multiplier 4 blev då 4 x 100 FSB = 400MHz i CPU speed (klockfrekvens)

1. Ok, då är nästa problem: systemstabilitet. Hur vet jag att datorn är stabil (måste jag verkligen köra Prime95s Torture Test, som belastar CPU:n, i hela 12 timmar!?) 400Mhz verkar datorn klara av bra men det kan bli problem nu när jag ska testa 450Mhz

2. Sen undrar jag vad de resterande 5 switcharna är till för? Även 7:an som står på ON?

3. Kanske inte så viktigt nu när överklockning redan är gjord men om du kunde berätta lite hur du kom på att jag hade Multiplier 3.5 då B1-B2-B3 alla står på OFF under 3.5 (i CPU CORE Multiplier tabellen)?

---EDIT---
Aha! Tror jag har det nu! De tre första switcharna är för K6:an (dvs CPU:n) I och med att alla de tre stod på OFF och jag hade 350MHz var det alltså en självklarhet att jag hade 3.5 i Multiplier (fan vad dum jag är)

Så det betyder alltså att om jag vill sänka klockfrekvensen till 3 ska jag ändra swtcharna till 1(OFF), 2(ON), 3(OFF). Vill jag av någon anledning sänka ytterligare till 2.5 ska jag ändra switharna till 1(ON), 2(ON), 3(OFF).

Slutgiltigt, det högsta man kan klocka systemet till är då, om man följer tabellen, 450MHz dvs. ändra switcharna till 1(ON), 2(ON), 3(ON).

Har jag fattat det rätt nu?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem

Hej,

Kul att det fungerar Fast du borde ha tryckt på F1 vid uppstart, och spara dom nya värdena.

Här är lite svar på dina frågor.

Systemstabilitetstest? Ja, jag anser att det är nödvändigt att köra. Iaf. om du försöker gå upptil 450Mhz. Tror att din dator kommer att vara stabil på 400Mhz.

Dom resterande switcharna?? Dom kan betyda mycket, exempelvis vilken typ av CPU du har, om du har 1.2Mb. eller 1.44Mb floppy mm. Du bör kunna hitta fler tabeller på moderkortet.

Hur jag kom på att du hade 3.5 i multiplier? Jo, du hade ju själv skrivit att du hade K6 CPU, att alla switchar förutom 7, stod i läge off. Då var det bara att titta i tabellen, och se vilken multiplier du hade för K6 CPU och OFF OFF OFF setting.

Och ja, jag tror att du har fattat rätt nu. Kom bara ihåg att aldrig ändra switcharna med datorn igång, och när du startar upp igen, tryck på F1 för Setup, Välj sedan "Save and Exit" istället för Enter och fortsätta.

Lycka till nu med din racingmaskin.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.