Permalänk

BOOTMGR saknas

Köpte en ganska fet speldator med Vista Home installerad för ca. 1 år sedan.
Har varit tvungen att om installera om 8 (!!!) sedan dess! Fullkomligt absurt! Köpte efter 3.e gången en extern hd, där jag lagrar allt (inkl. internetfavoriter).
Använder i stort sett inte datorns hd eftersom pallar tji losa mer data...

Nu har jag fått en XP prof. instalationsdisk av en polare. Men kan inte installera efter senaste Vistakraschen.

Installationen med XP skivan fastnar när den kommer till: "Examining 143087 MB Disk 0 at ID 0 on bus 0 on nvatabus..."

Har provat minst 5 ggr med samma resultat.

Har provat att försöka formatera i dos, men F8 under uppstart ger fel: BOOTMGR saknas

Hur ska jag lyckas få i gång datorn med XP? Eller ska man behöva köpa en MAC för att kunna jobba o spela utan att behöva lägga ner 100-tals timmar på sitt operativsystem?

Permalänk

När du försöker med XP-installationen igen så, där du väljer disk väljer du först att ta bort gamla Vista-partitionen och skapa en ny.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

När jag försöker installera med XP skivan så fastnar den (se ovan). Så det går väl inte?

Permalänk

Installationen med XP skivan fastnar när den kommer till: "Examining 143087 MB Disk 0 at ID 0 on bus 0 on nvatabus..."

Permalänk
Medlem

Testat sätta din disk i en annan dator, sedan formatera den där? det bästa "i mitt tycke" är att ta bort partitionen helt och hållet, detta gör att det absolut inte ligger någon skräp fil kvar på disken.

Visa signatur

|/foo/|