Uppdatera nät till gigabit (3com, Intel...) - vad tycks?

Permalänk
Medlem

Uppdatera nät till gigabit (3com, Intel...) - vad tycks?

Jag vill få bättre drag i ett 100mbit-nätverk och tror jag vet vad jag vill ha, men tänkte först fråga er innan jag köper grejerna.

Jag vill öka hastighet och prestanda mellan server och klienterdatorer.
Vill ha 1000mbit-ethernet och Jumbo Frame 9k för att fläska på riktigt bra.

Nätverket
[ADSL, 8Mbit]
|
[Server, 10-100Mbit, enbart PCI-platser]
|
[3com OfficeConnect 8 port, 100Mbit - 3C16794]
|
[Diverse klientdatorer, 100Mbit hälften 1000Mbit+Jumbo Frame 9k]

(CAT5-CAT5e-kablar, kanske hälften sköldade.)

Uppgraderingsidéer
Switchen ersätts med:
- 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8
Nätverkskortet i servern ersätts med:
- Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter

Kortet och switchen ovan ska klara Jumbo Frame.
Switchen säger sig stödja 9k-frames på denna sida, men vet inte hur trovärdig den är.

Vet att 3com släppt en icke "OfficeConnect" Gigabit-switch och fattar inte riktigt skillnaden, mer än att OfficeConnectarna är lite mera high-end med 1 Mbit minne.

Har jag valt vettiga grejer ?
Duger 3coms "icke" OfficeConnect-switch ovan lika bra ?

Har kollat på D-link mm, men vill inte riskera att försämra nätet, hellre lite dyrare än budget som man blir arg på.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Alla klienter i nätverket måste ha samma MTU size.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag tycker nätverkskorten är overkill för att sedan ha plastlådor för switching..

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Måste _alla_ ha samma MTU, eller duger det om bara de som kommunicerar har det? Tänkte blanda 100/1000-datorer i nätet och då blir det ju olika MTU.

Nätverkskortet, kollade lite på Google och hittade 1000 MT, som gav bra prestanda i det här testet. Men kan hålla med, nätverkskort för 300 lök har jag aldrig tänkt köpa förut och MT är ju inte samma som GT...

Tänkte först sunka och köpa Levelone GNC-0105T på Kjell & Company för 149:-.

Men eftersom den baseras på Realtek-chip och det avskyddes på sina ställen, bla Wikipedia, så fick jag kalla fötter:

Citat:

Criticism

In the kernel source code for the FreeBSD operating system, one file goes as far as calling the 8139 card "probably the worst PCI ethernet controller ever made"

Kör gärna lägre nätverkskort, men vad jag fattat så skulle Intel:n löka ut allta 133MB/s ur PCI-bussen, lät så fint...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Jag kör med intel pro 1000 PT pci-e bästa korten jag har haft,

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Härligt att höra.

Är väldigt sugen på att beställa.

Har bland annat fixat en 50m CAT6 UTP-kabel nu istället för en sunkig 10m+10m+25m cat5-cat5-cat6-koppling som man har nu mellan 2 kåkar.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Jag tycker nätverkskorten är overkill för att sedan ha plastlådor för switching..

Vad har materialet på lådan med innehållet att göra?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad har materialet på lådan med innehållet att göra?

Den nuvarande Officeconnect-switchen har metallhölje, antar gigabitversionen har det också.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad har materialet på lådan med innehållet att göra?

Utsidan skvallrar alltid om innehållet!
Det lär du dig med tiden.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Utsidan skvallrar alltid om innehållet!
Det lär du dig med tiden.

Gör jag, kan du presentera något bevis på att materialvalet på lådan påverkar prestandan på switchen, en länk kanske?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Tror nog att du får samma prestanda med en 3Com 3CGSU08 (8 port) som även förmodligen är billigare.

Och du behöver bara samma MTU-size på de datorer som skall kommunicera, men det kanske inte är så smidigt att alla datorer inte kan komma åt varandra. Köper du en layer 2-switch kan du organisera det i olika VLAN t.ex.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tror nog att du får samma prestanda med en 3Com 3CGSU08 (8 port) som även förmodligen är billigare.

I second that.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Åfan.

Men de där 1MB i RAM som Officeconnect har då, klarar man sig utan det?

Har verkligen ingen koll på switchar...

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Kan själv rekommendera HP ProCurve 1400-8G
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158652

Kör den själv i ett gigabitnätverk med goda resultat, den är helt i metall vilket för mig var ett krav då den skulle monteras ordentligt.

Permalänk
Medlem

Den där switchen var inte dålig heller.

Nu har jag 3 kandidater:

- 3Com Gigabit Switch - 3CGSU08
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=117151
500-850:- inkl. frakt

- 3Com OfficeConnect Gigabit Switch 8 - 3C1670800B
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=392001
849:- inkl. frakt

- HP ProCurve 1400-8G - J9077A
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158652
771:- ink. frakt

HP:n har 128 MB /144KB RAM/ROM och OfficeConnecten 1 MB RAM.
3CGSU08 lär jag väl ändå få paya 800 för när frakten läggs på.

3 rosade switchar... vad väljer man? Är HP bättre än 3com?

EDIT:

Verkar som om ProCurvens buffer är lågt, 144 KB som sagt.
Sen gör den inte bra ifrån sig med Jumbo frames:

Citat:

Pros: Good speeds without jumbo frames.

Cons: Cant use flow control and jumbo frames at the same time. Took 4 phone calls to support for them to figure this out. It also has very small buffer memory.

Other Thoughts: I bought 2 of these switch for the express purpose of using for a very small 3 server iscsi network. With jumbo frames enabled, i got 1MB/s and 85MB/s without jumbo frames. Which isnt bad without, but useless with. My old switch got 105MB/s with JF, so i had to go back to it because i didnt want to lose 20%. What a waste of time and money. =(

( http://www.newegg.com/Product/ProductReview.aspx?Item=N82E168... )

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Tror nog att du får samma prestanda med en 3Com 3CGSU08 (8 port) som även förmodligen är billigare.

Och du behöver bara samma MTU-size på de datorer som skall kommunicera, men det kanske inte är så smidigt att alla datorer inte kan komma åt varandra. Köper du en layer 2-switch kan du organisera det i olika VLAN t.ex.

Hjälpte en polare att konfigurera sitt nya nätverk med precis samma switch som du länkar till där. Uppmätta hastigheter mellan två stycken integrerade RTL8186C landade mellan 800-810Mbit/s, med en MTU på 7KiB. Detta var mellan två stycken windowsburkar visserligen, men med tanke på konfigurationsmöjligheterna i windows och vad det var för hårdvara så får jag väl anse att detta är ett lyckat resultat.

Jag skulle faktiskt våga säga att det är mer än värt en uppgradering till gbitnätverk för den som tycker sig använda sitt närverk till fullo, även om switchen i sig kanske inte är den bästa.

Har för övrigt installerat Intel Pro/1000PT i alla mina datorer och mellan min filserver och backupserver så har jag hastigheter på runt 900mbit/s, uppmätt med iperf. Efter mina erfarenheter med dessa korten så skulle jag påstå att en dåligt konfigurerad server ger dig bra mycket sämre överföringshastighet än vad du tjänar på att byta kort. Nu är visserligen korten du länkat till 32bitars kort anpassat till PCI-bussen men tror inte att det gör Intels kort mindre prisvärda för det ;).

Permalänk
Medlem

3Com 3CGSU08 verkar vara en riktigt bra, switch.

Har sökt runt lite på den och hittat flera som tycker om den, bla newegg.com.

Men är den bättre än OfficeConnect-switchen?

Kortet får nog bli en Intel Pro/1000...

EDIT:

Lite mer lurkande...

Citat:

3Com OfficeConnect 8-gig Switch (3C1670800B) [...]
HP Pro Curve 8-gig Switch (1400 series)
SMC SMC8508T EZ 8-gig Switch

[...]

I think the best one here is the 3Com OfficeConnect feature wise as it was the only one that was heavy duty can detect which port was using more load handling feature. Ports are in the Rear in this dual function switch.

( http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=582&page=2 )

Men fakta, prestanda, mätningar, tester och resultat... inte bara lull-lull och gissningar.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Gör jag, kan du presentera något bevis på att materialvalet på lådan påverkar prestandan på switchen, en länk kanske?

Ett tips till dig är tex ta lärdom av bilar. Du ser mestadels på en bil om den är snabb och bra eller slö och tråkig.
Vi kan ta ett exempel till dig.

Bil1: http://www.lease2buy.org/assets/vehicles/kango_van_01.jpg

Bil2: http://64.251.10.3/nimg/2005/10/thumbs/lrg_article_1156-img_0...

Det behövs nog inte många hjärnceller för att genom endast bilden se vilken som kommer gå bäst.

För att återgå till datorvärlden kan vi ta samma exempel men på plastbitar

Bild 1: http://2.bp.blogspot.com/_-FDB7wixuNA/SRPbPjw6RpI/AAAAAAAAAoI...

Bild 2: http://ak.buy.com/db_assets/large_images/773/207966773.jpg

Jag hoppas detta gör det lättare för dig i fortsättningen.

Skriv igen om det är något du undrar

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Ett tips till dig är tex ta lärdom av bilar. Du ser mestadels på en bil om den är snabb och bra eller slö och tråkig.
Vi kan ta ett exempel till dig.

Bil1: http://www.lease2buy.org/assets/vehicles/kango_van_01.jpg

Bil2: http://64.251.10.3/nimg/2005/10/thumbs/lrg_article_1156-img_0...

Det behövs nog inte många hjärnceller för att genom endast bilden se vilken som kommer gå bäst.

För att återgå till datorvärlden kan vi ta samma exempel men på plastbitar

Bild 1: http://2.bp.blogspot.com/_-FDB7wixuNA/SRPbPjw6RpI/AAAAAAAAAoI...

Bild 2: http://ak.buy.com/db_assets/large_images/773/207966773.jpg

Jag hoppas detta gör det lättare för dig i fortsättningen.

Skriv igen om det är något du undrar

Haha det var den löjligaste och mest irrelevanta jämförelsen jag har sett.
Men du kan ju fortsätta att gå igenom livet och tro att coolast/snyggast alltid är bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Haha det var den löjligaste och mest irrelevanta jämförelsen jag har sett.
Men du kan ju fortsätta att gå igenom livet och tro att coolast/snyggast alltid är bäst.

Varför är det bara tjocka människor som säger att man inte ska gå efter utsidan

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Varför är det bara tjocka människor som säger att man inte ska gå efter utsidan

Nu pratade jag iofs om datorprodukter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davvan
Nu pratade jag iofs om datorprodukter.

Så du anser alltså att utsidan är helt irrelevant och inte alls "skvallrar" om innehållet?

Du kan inte vara seriös nu...

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Så du anser alltså att utsidan är helt irrelevant och inte alls "skvallrar" om innehållet?

Du kan inte vara seriös nu...

Visst kan det göra det men människor har ju lite olika åsikter om vad som är snyggt, häftigt, kvalitet osv. Det är mest det jag menar.

Nu kan vi låta "dot" ha sin tråd i fred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Ett tips till dig är tex ta lärdom av bilar. Du ser mestadels på en bil om den är snabb och bra eller slö och tråkig.
Vi kan ta ett exempel till dig.

Bil1: http://www.lease2buy.org/assets/vehicles/kango_van_01.jpg

Bil2: http://64.251.10.3/nimg/2005/10/thumbs/lrg_article_1156-img_0...

Det behövs nog inte många hjärnceller för att genom endast bilden se vilken som kommer gå bäst.

För att återgå till datorvärlden kan vi ta samma exempel men på plastbitar

Bild 1: http://2.bp.blogspot.com/_-FDB7wixuNA/SRPbPjw6RpI/AAAAAAAAAoI...

Bild 2: http://ak.buy.com/db_assets/large_images/773/207966773.jpg

Jag hoppas detta gör det lättare för dig i fortsättningen.

Skriv igen om det är något du undrar

På vilket sätt beskriver din patetiska illustration att materialvalet påverkar prestandan?

Kan lugnt påstå att skåpbilen med dieselmotor rullar längre än bilen med det hypade utseendet & övertrimmade bensinmotor sen lastar skåpbilen betydligt mer än den andra, prestanda är inte bara hastighet, men det kanske du lär dig med när du blir äldre.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Om jag vågar ge mig in i diskussionen så skulle jag nog tro på skåpbilen i mitt fall.

Visserligen vill jag att lösningen i fråga ska fungera snabbt, men också stabilt varje dag, och för många situationer.

Användarna kommer att köra bilen varje dag och ibland dessutom på sunkiga vägar (CAT5), ofta också fullastad, och de kommer ibland vara många som vill åka med.

Sportbilen känns som en trimmad D-link utan heatsink och skåpbilen som HP ProCurve i lägre klassen...

On Topic: Jag har spårat totalt, upptäckte nyss att Slackware fixar bonding av nätverkskort.
Nu vill jag ha en Linksys SLM2008 och 2 riktigt billiga gigabitkort, för nu ska det bondas...

EDIT: Attans, har packat servern full redan, (Dell Dimension 4300...)
AGP1 - Tagen av NVIDIA-kort ?
PCI1 - Tagen av styrkort, raid
PCI2 - Tagen av nätverkskort, eth0
PCI3 - Tagen av nätverkskort, eth1
PCI4 - Tagen av ljudkort, creative

För övrigt pumpar servern "bara" 600mbit (ca 70-75 mb/s) vid läsning från diskarna, så varför håller jag på för, upptäckte jag nyss.

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

www.smallnetbuilder.com/content/view/30226/51/

EDIT:
Sen kan kanske lilla burken förklara varför GS608 som är en plastlåda slår ut plåtburken GS108 från samma tillverkare i detta test?
www.smallnetbuilder.com/content/view/30195/51/1/1/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Arghh, den är läcker, SLM2008:an.

Känns dock inte som om jag har behov av den :/

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Varför är det bara tjocka människor som säger att man inte ska gå efter utsidan

Jag skulle nog också vilja påstå att den jämförelsen du gjorde är totalt irrelevant. För det första har du jämfört två bilar med helt olika ändamål. Det är inte meningen att du ska använda Renault Kangoon som en sportbil, precis som det inte är meningen att du ska använda Clion som firmabil eller liknande. Helt olika ändamål som därför gör jämförelsen irrelevant och får bara dig själv att framstå som att du lider utav diverse tillkortakommanden.

När det gäller "plastlådediskussionen" så är det nog ingen som har argumenterat för att du kan likställa den med en dyrare variant, eller att den skulle vara bättre för den delen. Det folk har argumenterat för är att den är inte alls så dålig som du påstår och att kvaliteten inte alls är bristfällig. Om du tar huvudet ur sanden och faktiskt bemödar dig med att läsa några utav de länkar som finns i tråden och även svaren som finns här, bla det jag skrev ovan, så ser du att hastigheten du har möjlighet att få ut med denna switch (den jag talade om) är helt klart godkänd och i prestanda/pris-förhållande så ligger den väldigt bra till.

Nu vet jag självklart inte vad du anser att en godtagbar Gbit-switch skall ha för funktioner eller övriga specifikationer men dock tycker jag att för en hemanvändare är detta en vettig uppgradering. Några hundringar per dator för nätverkskort och kanske runt tusingen för en switch så har han gått från 100mbit till 7x hastigheten, ett uppbyte som är klart värt pengarna. Om han hade gått och köpt sig en "ordentlig" "plåtbox" för kanske 4-5 tusen extra, tycker du det hade varit försvarbart för en hemanvändare? Värt att tillägga är att han sitter med 32bitars kort, vilket i sig själv säkerligen kommer att vara flaskhalsen i nätverket, snarare än switchen.

Nu har jag bemödat mig med att svara dig, nu vill jag ha lite vettiga argument som stödjer ditt påstående om att en "plåtbox" för dubbla eller tre-dubbla summan är prisvärd i förhållande till "plastlådan" - för en hemanvändare!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
[...]
EDIT: Attans, har packat servern full redan, (Dell Dimension 4300...)
AGP1 - Tagen av NVIDIA-kort ?
PCI1 - Tagen av styrkort, raid
PCI2 - Tagen av nätverkskort, eth0
PCI3 - Tagen av nätverkskort, eth1
PCI4 - Tagen av ljudkort, creative

För övrigt pumpar servern "bara" 600mbit (ca 70-75 mb/s) vid läsning från diskarna, så varför håller jag på för, upptäckte jag nyss.

En server med ljudkort?! Vad kör du för raid? H/W eller S/W? Tycker att 70-75mb/s låter lite, förvisso vet jag inte vad du har för diskar.

Permalänk
Medlem

Har en 3Com Gigabit Switch - 3CGSU08 och kommer upp i 70-80MB/s utan jumbo frames mellan 2 win7 burkar (en laptop) och en ubuntu server burk.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Arghh, den är läcker, SLM2008:an.

Känns dock inte som om jag har behov av den :/

Jag kör bonding (802.3ad) i Debian med Intel Pro/1000 och SLM2008