Permalänk
Medlem

Min kompis har gjort en tabbe

Tja alla,

Detta är en seriös tråd så behöver bara seriösa svar. Nu är det såhär att min kompis har gjort en tabbe. Igår drack han mängder med alkohol och gick i sömnen. Han råkade då, under sömnen, bajsa i nyckellådan i en träbyrå. Nu är byrån förstörd och alla nycklar i nyckellådan luktar bajs. Som tur är så är inte hans föräldrar hemma, men dom kommer hem om några dagar.

Hur kan man göra för att få bort lukten från nycklarna? I nyckellådan fanns även bilnycklarna som inte går att diska. Kan man "marinera" nycklarna i flera dygn i nån slags diskvatten eller kommer nycklarna att rosta? Finns det nån som har erfarenhet av detta?

Som sagt, även om det inte låter så är det detta en seriös tråd så snälla kom med seriösa förslag!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Spola bort så mycket ni kan och snör in det i diskmaskinen.

Permalänk

vad ska man göra åt byrån då? bara tvätta av den med vatten å såpa kanske??

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Spola bort så mycket ni kan och snör in det i diskmaskinen.

Tack, det låter som det kan funka. Vi slängde in nycklarna nu i diskmaskinen.

Kingenandy: Ja vi har tvättat den med vatten och såpa men eftersom det är en träbyrå så har den förstörts helt typ. Lukten har tagit sig in i träet och går typ inte att få bort men man märker det bara när man luktar på den. Antingen så får vi köpa en ny låda nånstans (tror inte IKEA har kvar den längre) eller så får vi byta ut lådan mot en annan och hoppas att hans far inte märker nåt.

Visa signatur

Permalänk

jag googlade lite å folk säger att det finns påsar med aktivt kol som kan ta bort lukter

läste det här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=229015&pid...

lycka till

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Tack, det låter som det kan funka. Vi slängde in nycklarna nu i diskmaskinen.

Kingenandy: Ja vi har tvättat den med vatten och såpa men eftersom det är en träbyrå så har den förstörts helt typ. Lukten har tagit sig in i träet och går typ inte att få bort men man märker det bara när man luktar på den. Antingen så får vi köpa en ny låda nånstans (tror inte IKEA har kvar den längre) eller så får vi byta ut lådan mot en annan och hoppas att hans far inte märker nåt.

Glöm inte och leta på blocket, kanske ngn som säljer en liknande!

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
jag googlade lite å folk säger att det finns påsar med aktivt kol som kan ta bort lukter

läste det här: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=229015&pid...

lycka till

Tack för det! Ska kolla in nån färgbutik imorrn då dom öppnar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Glöm inte och leta på blocket, kanske ngn som säljer en liknande!

Hade ingen tur, men tack ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske om du lackar insidan med klarlack så stänger du inne lukten i träet

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

Alkoholer som isopropanol borde kunna ta bort mycket av det som luktar illa. Sedan får ni kanske marinera nycklarna i parfym...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Spill alkohol i den! Gärna något högprocentigt som även luktar starkt.

Blir den förstörd så blir den förstörd, och eventuella lukter har en bra förklaring.

Permalänk
Medlem

Klorin. Tänk dock på att det bleker.
Sen är väl eentligen det riktiga problemet något annat. Detta är ju bara en av symptomerna.

Permalänk
Medlem

Brukar inte ättika dra åt sig lukter? Sätt lite ättika i den i någon dag och testa

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det med ättik, Kan ta bort lukter mycket bra. Man får se till att inte överdosera bara.

Permalänk
Medlem

glöm inte att öppna fönster osv för att vädra.

Permalänk
Medlem

fan vad efterblivet

Permalänk
Sötast

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHA

förlåt men.........

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA

Vissa borde fan inte dricka

Permalänk
Medlem

Vilken typ hade han?

Permalänk
Medlem

Din polare är med i Dirty Sanchez-gänget eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aki04
fan vad efterblivet

En börjar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHA

förlåt men.........

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA

Vissa borde fan inte dricka

Nästa följer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Vilken typ hade han?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b4/Bristol_St...

Tredje tar det till en ny nivå

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Din polare är med i Dirty Sanchez-gänget eller?

Fjärde borde ta en semester

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Är det inte lika bra att säga som det är och sluta oroa sig? Olyckor händer.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Är det inte lika bra att säga som det är och sluta oroa sig? Olyckor händer.

Eller varför inte den amerikanska varianten: Shit happens

Ättika fungerar bra som luktborttagare. Kör med det i kylskåpet om något legat för länge.

Finns andra medel som är bra också. Min bror hade ett när han råkade hälla ut en halv dunke bensin i bagaget på sin bil. Han fick tips från en taxichaffis (dom om några borde veta hur man får bort skumma dofter) om något medel, kommer inte ihåg vad det hette, men dyrt var det. Fast effektivt. Fungerade bra mot fotsvett också

Så fråga en taxichaffis

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Din kompis? Jo, det brukar ju heta så..

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

"Shit happens when you party naked" är väl rätt så passande här.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Yes yes, självklart skrattade man en hel del när man fick höra om det men grejen är att det är verkligen inget han behöver. Planen är att imorgon dra och inhandla lite av det där aktiva kolet och sen försöka ta bort lukten på bilnycklarna också på nåt sätt, kanske alkohol eller ättiksprit.

Han tänkte också berätta för sin far. Jag menar, man kan ju inte riktigt bli arg på någon för nåt man gjort när man gått i sömnen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Han tänkte också berätta för sin far. Jag menar, man kan ju inte riktigt bli arg på någon för nåt man gjort när man gått i sömnen?

om jag hade en son som lagt en rem på mina nycklar, hade jag blivit arg:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Aktivt kol ska vara jävligt bra som kingenandy säger.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Yes yes, självklart skrattade man en hel del när man fick höra om det men grejen är att det är verkligen inget han behöver. Planen är att imorgon dra och inhandla lite av det där aktiva kolet och sen försöka ta bort lukten på bilnycklarna också på nåt sätt, kanske alkohol eller ättiksprit.

Öh vafan har han för farsa som skulle bli arg för ngt sånt? han får sig väl ett gott skratt o köper en ny byrå om det nu inte går att få bort... annat vore ju sjukt

Permalänk
Hedersmedlem

Äh vafan. Faktum kvarstår att han gick i sömnen, spelar väl egentligen ingen roll om han skulle vart nykter... eller? Tror faktiskt hans päron skulle få sig ett gott skratt istället. Skit (lol) i det.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

hahahaha

Permalänk
Medlem

Hur vet ni att han gick i sömnen? Full som han var så kanske han fick för sig att det var en bra idé att skita där.

Men ättika som andra rekomenderat är ju något som brukar få de flesta lukter att försvinna.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b