Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Hjälp! med Sapphire Radeon HD4870 - 512Mb eller 1Gb?

Permalänk
Medlem

Hjälp! med Sapphire Radeon HD4870 - 512Mb eller 1Gb?

Fråga från en som är väldigt grön på det här med datorer:

Jag håller på och väljer komponenter till mitt allra första datorbygge (Så man blir lite hispig), och jag har en fråga om Sapphire Radeon HD 4870 som jag halvt om halvt valt ut nu:

Kollade för det första in det med 512Mb minne, men min blick fastnade dock sedan på den med dubbelt så mycket, 1Gb'n, som på sidan jag kollade bara kostade kanske en hundralapp mer än den tidigare.

Nu undrar jag pyttelite om 1Gb'n - Att den har högre prestanda än 512Mb förstår jag, men finns det några nackdelar?

*Slukar den mycket mer ström? För i specifikationerna rekommenderas 500W nätagg, vilket i och för sig i såna fall inte är ett jätteproblem om man själv kollar in en PSU på 600W?

*Hur varm blir den? För jag skulle helst inte vilja att nåt kretskort fick för sig att smälta ;P <--- Överdrift

Känns lite noobigt när jag läser igenom inlägget, men det säkra före det osäkra?

Chassi och nätagg är förövrigt Antec P182 och Zalman ZM600-HP.

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp! med Sapphire Radeon HD4870 - 512Mb eller 1Gb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntraxXx
Fråga från en som är väldigt grön på det här med datorer:

Jag håller på och väljer komponenter till mitt allra första datorbygge (Så man blir lite hispig), och jag har en fråga om Sapphire Radeon HD 4870 som jag halvt om halvt valt ut nu:

Kollade för det första in det med 512Mb minne, men min blick fastnade dock sedan på den med dubbelt så mycket, 1Gb'n, som på sidan jag kollade bara kostade kanske en hundralapp mer än den tidigare.

Nu undrar jag pyttelite om 1Gb'n - Att den har högre prestanda än 512Mb förstår jag, men finns det några nackdelar?

*Slukar den mycket mer ström? För i specifikationerna rekommenderas 500W nätagg, vilket i och för sig i såna fall inte är ett jätteproblem om man själv kollar in en PSU på 600W?

*Hur varm blir den? För jag skulle helst inte vilja att nåt kretskort fick för sig att smälta ;P <--- Överdrift

Känns lite noobigt när jag läser igenom inlägget, men det säkra före det osäkra?

Chassi och nätagg är förövrigt Antec P182 och Zalman ZM600-HP.

finns ju billiga DEMO varor på webhallen http://www.webhallen.com/prod.php?id=97365

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp! med Sapphire Radeon HD4870 - 512Mb eller 1Gb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
finns ju billiga DEMO varor på webhallen http://www.webhallen.com/prod.php?id=97365

Öh? Samma + Snabbare än Sapphire? o_o

Visa signatur

Antec Performance One P182 | Zalman ZM600-HP 600W | Asus P5Q Deluxe | Intel Core 2 Quad Q9550 2,83GHz | Sapphire Radeon HD4870 1Gb | WD Caviar Black 640Gb / WD Raptor 150Gb | 2x Patriot Extreme Viper Performance DDR2 2Gb PC2-8500

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är värt att lägga till hundra kr för 1 Gb kortet värme skillnaderna är nog inget som du behöver oroa dig för speciellt mycket

jag har 2 st 4780 512 mb ligger runt 50 grader när de inte används

Vet inte några nackdelar med mer minne

Permalänk
Medlem

Ok. Satsar väl på det kortet då, och om det inte blir bra så har jag ju i alla fall livet i behåll

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Hjälp! med Sapphire Radeon HD4870 - 512Mb eller 1Gb?

Citat:

Öh? Samma + Snabbare än Sapphire? o_o

Japp. Dessutom verkar kylaren vara annorlunda, troligtsvis bättre fast blåser inte ut luften ur chassit.

Citat:

Ursprungligen från Webbhallen
• Produkten är en demoprodukt, vi lämnar 6 månaders garanti på demo-produkter.

Kortare garanti.

edit: Jeflar vad fort folk svarar nuförtiden...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ny på forumet, så kan inte bedöma från tidigare, men håller med om att det här forumet är rejält snabbt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok. Satsar väl på det kortet då, och om det inte blir bra så har jag ju i alla fall livet i behåll

Precis:P

Permalänk
Medlem

Fast nu blev jag fundersam på den där demo-mockajängen För det blev en hundring billigare, istället för dyrare som tidigare. Och den verkar ju även en aning snabbare. Såvida dem inte luras

Vad menas med 'demoprodukt'? Att den har använts vid något demonstrationstillfälle och nu säljs?

Edit: I vilket fall kör jag nog på Sapphire - Tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för tipset, snodde demo kortet från Webhallen idag
Ordinarie pris är ~2100 och de har det på lager så det borde inte vara några konsigheter med demokortet

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler