Ännu en "köpa dator"-tråd...

Permalänk
Medlem

Ännu en "köpa dator"-tråd...

Har bestämt mig för att försöka sälja min gamla sheitdator och köpa en ny fin, men iom att jag inte kan få så mycket pengar för den gamla (kanske inte ens på blocket ) så ska jag försöka koncentrera på budgetprylar.
Det enda jag i stort sett har bestämt mig för är ett Gf4 TI4200 och en Seagate Barracuda IV 80GB. Resten ska jag försöka cutta priset på så mycket som möjligt för att kanske uppgradera i framtiden. Ungefär 5000 är jag beredd att betala, och då ska allt ingå förutom CD-brännare och mus som jag tar från denna dator.

Någon som har några tips? Går det öht att köpa ett hyfsat chassi etc för så lite?

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

såg att itbuttiken har ett asus kt266a moderkort för runt 730kr, en bra grund att bygga på för en budgett dator. Sen dunka in en XP2000+ eller ngt sånt för strax över tusingen, 256Mb ddr (du köper en 256:a till då du får mer pengar...=)

Permalänk
Hedersmedlem

ca. priser ospecifierade grejjer:

Budgetchassi: 500:-

Processor: 750:-, Amd XP1700+
Moderkort: 850:-
Minne: 600:-, PC2100 256mbDDR

Hårddisk: 1200:- (?)
Grafikkort: 1550:-, GeForce 4Ti4200
Ljudkort: 500:-, Hercules Fortissimo II

summa: 5450:-
+ frakt

du kan nog kapa 500:- på minnet/prollen/mammakortet om du verkligen vill

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Fast sen tillkommer ju CD, floppy, fläktar osv :/
Nej, får nog vänta ett tag med att uppgradera.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe
Fast sen tillkommer ju CD, floppy, fläktar osv :/
Nej, får nog vänta ett tag med att uppgradera.

Jo det blir väl ca 500-600 kr extra, du tog ju CDbrännaren från förra datorn.

Men sen behöver du ju inte köpa allt nytt på en hång ?

MVH

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Köp inget KT266 kort.. köp ett SiS 745 kort!

//Stolt ägare av Asus A7S333\\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Jo det blir väl ca 500-600 kr extra, du tog ju CDbrännaren från förra datorn.

Men sen behöver du ju inte köpa allt nytt på en hång ?

MVH

Menar du att jag ska ha en dator utan CD/fläktar/IDE-kablar till nästa löning eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x
Köp inget KT266 kort.. köp ett SiS 745 kort!

//Stolt ägare av Asus A7S333\\

OK... motivering? Iom att jag aldrig har haft pengar nog för att köpa ny hårdvara (förutom småsaker då) så har jag aldrig orkat lära mig vilket tex moderkort som är bäst...

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe

Menar du att jag ska ha en dator utan CD/fläktar/IDE-kablar till nästa löning eller?

OK... motivering? Iom att jag aldrig har haft pengar nog för att köpa ny hårdvara (förutom småsaker då) så har jag aldrig orkat lära mig vilket tex moderkort som är bäst...

kablar får man ju med moderkortet.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kloppe

Menar du att jag ska ha en dator utan CD/fläktar/IDE-kablar till nästa löning eller?

OK... motivering? Iom att jag aldrig har haft pengar nog för att köpa ny hårdvara (förutom småsaker då) så har jag aldrig orkat lära mig vilket tex moderkort som är bäst...

SiS745 är nyare och snabbare. Det utnyttjar också 333DDR minnen, medans KT266 bara utnyttjar 266DDR tekniken. KT266 är ett väldigt gammalt chipset också, det finns både KT333 KT333ce eller vad det heter och KT400 som är snabbare och bättre.
Det med prestanda är skitsnack, jag får bra resultat i både SiSoft sandra och 3dmark, fastänn jag själv bara har PC2100 minnen och en gammal överfylld hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nVIDIA

kablar får man ju med moderkortet.

Ah, en mindre sak att köpa iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0x

SiS745 är nyare och snabbare. Det utnyttjar också 333DDR minnen, medans KT266 bara utnyttjar 266DDR tekniken. KT266 är ett väldigt gammalt chipset också, det finns både KT333 KT333ce eller vad det heter och KT400 som är snabbare och bättre.
Det med prestanda är skitsnack, jag får bra resultat i både SiSoft sandra och 3dmark, fastänn jag själv bara har PC2100 minnen och en gammal överfylld hårddisk.

M'kay, uppgraderingsmöjligheter ska jag ha, så jag får väl satsa på ett nyare chipset då.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Grejen med Asus A7S333 koretet är att det kostar ca 850 kr
Pallar med pc2700/333 minnen plus att det har ett inbyggt 6kanalers ljudkort...

tyvärr så har det bara stöd för udma66/100, andra kort har äver stöd för udma133 (i princip: endast 100mb/sekund läshastighet från hårddisken)