Permalänk
Medlem

Formatera celler i Excel?

Sitter på jobbet och har lite problem med en excellista och undrar om man kan få lite hjälp

Har fått en lista på organisationsnummer. Nu är de i formatet xxxxxxxxxx men jag måste göra om dem till xxxxxx-xxxx.

När jag använder Excelfunktionen formatera celler->Special->Personnummer sker formateringen i listan. Dvs det ser ut som om formatet är xxxxxx-xxxx, men när man markerar en cell så är formatet fortfarande xxxxxxxxxx i formelfältet och då falerar alltihopa...
Hur gör jag för att ändra formatet i formelfältet och inte bara i listan?

Tack!

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem

Varför är det viktigt hur det ser ut i formelfältet?

Permalänk

Jag lekte lite och kanske har en lösning. Jag har office 2007.

Jag ändrade helt enkelt det översta av nummren till formatet xxxxxx-xxxx i rutan. Då visas det korrekt i både rutan och formelfältet. Sedan markerade jag rutan, tog tag i det högra nedre hörnet och drog ner över resten av rutorna. Vips så var alla i samma format.

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Elgot:
Listan ska matchas mot en databas som bara tar emot i formatet xxxxxx-xxxx och det som står i formelfältet är det som "gäller".

Swekorven:
Gör du så blir värdet i alla celler samma som det första. No funkis.

Värt att nämna är att vi har Excel 2003.... =/

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Hedersmedlem

Markera alla celler och ändra formatet till "personnummer", klipp ut alla nummer och klistra sedan in i anteckningar eller liknande. Kopiera sedan in i excel igen om det behövs (nu betraktas det som text).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
Swekorven:
Gör du så blir värdet i alla celler samma som det första. No funkis.

Värt att nämna är att vi har Excel 2003.... =/

Tråkigt, fungerar utmärkt för mig med olika nummer, men jag har som sagt 2007 =/

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Elgot:
Nu funkade det. Tackar!

Swekorven:
Ja det är väll därför man ska ha 2007. Trist att man sitter på ett snålt företag...

Visa signatur