Cooler Master HAF 922

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master HAF 922

Cooler Master tar sig an sommarvärmen med ett välkylt miditowerchassi i den omtalade HAF-serien. SweClockers undersöker om modellen håller för trycket när kvicksilvret sticker iväg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Varför måste dessa sk "gamerchassin" se ut som nåt slags överbliven rekvisita från billliga Science Fiction filmer ? Bra test iaf.
Sjust kylning, väldigt ful chassi med på tok för många hål i.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Chassit ser bra ut tycker jag:) bra test av sweclockers. men chassit lockar mig inte. på grund av priset.

Permalänk

Hade ett cooler master haf 932 på min förra rigg, denhär ser ut som en söt liten unge haha, men jag tyckte haf var ett underbart chassi om man inte är kräsen för höga ljudnivåer då det lät en del, men denna baby-version är något jag faktiskt skulle kunna va intresserad av, då jag gillade Haf932's konstruktion och kylning men det var på tok för stort när man ska iväg o lana och så, så dehär chassit kan nog vara någonting och tänka över till hösten, om priset sjunker. bra recension av sweclockers som alltid!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Själv tycker jag 922 är rätt prisvärt, det är ju ungefär samma saker du hittar i CM storm sniper men 500 kr billigare, och det 932 har är 1.5 cm åt alla håll mer för 400 kr mer.

Jaja, jag har redan bestämt mig för ett annat chassi men detta var med bland de tävlande.

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

hög prislapp dryga tusenlappen ? det är ju riktigt billigt egentligen för vad man får.. trodde lätt det skulle hamna på 1500 eller mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
hög prislapp dryga tusenlappen ? det är ju riktigt billigt egentligen för vad man får..

Mycke hål för pengarna

Verkar vara ett hyfsat rymligt och lättarbetat chassi, men alldeles för perforerat för mig, och ingen direkt tanke på dammfilter.
Lite billig HD-upphängning också tydligen... (bra info Swec!)

Dessutom lite väl klossig design: jag kan då förstå riktigt hur Swec resonerade när de tycker det ser ut som en vanlig arbetsdator när man släckt LED:arna!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Själv tycker jag 922 är rätt prisvärt, det är ju ungefär samma saker du hittar i CM storm sniper men 500 kr billigare, och det 932 har är 1.5 cm åt alla håll mer för 400 kr mer.

Jaja, jag har redan bestämt mig för ett annat chassi men detta var med bland de tävlande.

922 är faktiskt bredare än 932. En av orsakerna till att jag valde ett.

Permalänk

Ser ut som en bra gaming låda men själv skulle jag inte vilja ha den.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Att man aldrig lär sig? Har i skrivande stund ett Antec 900 dvs inga dammfilter överhuvudtaget. Datorn var mer damm än komponenter efter 4 månaders användande på golvet. Vill inte veta hur mycket damm detta chassi skulle dra in i och med de stansade hålen i botten, för att inte tala om nätaggregatet!

Nej på med dammfilter om man ska ha ett så öppet chassi, då skulle det bli lite mer aktuellt. Se och lär av Lian Li och Antec.

Permalänk
Medlem

Nej avsaknaden av dammfilter gör detta chassi ointressant, men det var ganska billigt.
Håller mig till Antec 1200 när jag vill ha välkylt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

1000kr för det här chassit är väl inte mkt alls?

Tycker däremot Sweclockers borde utnyttja kabeldragningsmöjligheterna i testerna mer

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Överarbetad utsida med löjliga 80-tals scifi influenser.
Verkar dock vara väldigt bra kylmöjligheter, men det kan knappast vara tyst.
Tacka vet ja mitt lian li high tower, slår alla andra på fingrarna.

Permalänk
Medlem

Chassit lockar inte mig pga priset.

Men mycket bra test av Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Chassit OK testet undermåligt som vanligt eftersom man mäter ljud- och tempnivåer med EN disk.

Hur skulle det vara att fylla chassit med så mycket disk det går och därefter mäta ljud- och tempnivåer - alla swecare är INTE spelnördar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Chassit OK testet undermåligt som vanligt eftersom man mäter ljud- och tempnivåer med EN disk.

Hur skulle det vara att fylla chassit med så mycket disk det går och därefter mäta ljud- och tempnivåer - alla swecare är INTE spelnördar.

Det hör inte till normen att folk använder mer än 1 disk.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

1000kr är väl inte mycket för detta chassi? Trodde det skulle kosta mycket mer? Nu blir jag sugen på uppgradering

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det hör inte till normen att folk använder mer än 1 disk.

Jo här är det faktiskt så... Kanske inte den genomsnittlige användaren, men men

Mycket bra test tycker jag i alla fall! Jag är sugen som fasen nu
Behöver nytt chassi då luftflödet i mitt nuvarande inte är så upphetsande. Jag menar EN 80mm i fronten? Pfft.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det hör inte till normen att folk använder mer än 1 disk.

1. Har du fakta/data/statistik som stöder ditt påstående?

2. Av vilken anledning skulle isf swec recensera chassin som klarar fler än EN disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det hör inte till normen att folk använder mer än 1 disk.

Jag skulle gissa på att genomsnitt Swecaren har minst 2 diskar

Permalänk
Medlem

Kanske de, men alla vet ju att swecare inte är folk....

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Proffsmobbare

Synd att dem inte gör HAF'en i aluminium.

Permalänk

Det här med dammfilter är överskatat tycker jag, jag får inget damm i min låda , dammet sätter sig på fläktarna man har.

Jag brukar en gång i månaden tvätta mina fläktar under kranen, funkar prima.

Permalänk
Medlem

Vad är det med alla dessa groteska chassin. Ser ju ut som nånting taget direkt ifrån Star Trek! Har märkt att det kommit massvis med sånna lådor sista tiden. Förstår itne varför folk vill ha dessa transformersmonster ståendes hemma. Ser förjä*ligt ut!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Da´Russian Stallion
Vad är det med alla dessa groteska chassin. Ser ju ut som nånting taget direkt ifrån Star Trek! Har märkt att det kommit massvis med sånna lådor sista tiden. Förstår itne varför folk vill ha dessa transformersmonster ståendes hemma. Ser förjä*ligt ut!

Kan inte göra annat än att hålla med.

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Har man plats så skulle jag i alla fall föredra "storebror", har man däremot begränsat med utrymme så skulle jag kunna tänka mig detta chassi.

Jag vill helst ha så stora chassin som möjligt då det är trevligare att bygga i och man får plats med mer HW samt uber-viktiga vatten loopen/looparna, och vips så har man eliminerat ljudnivån massor samt ökat på kylningsförmågan, voila!

Har själv haft ett 932 en kortare period och uppskattade verkligen det chassit, så jag tror säkert många kommer uppskatta "lillebror" också.
Utseendet är lite annorlunda, antingen uppskattar man det eller så gör man det inte, men jag tvivlar inte på kapaciteten hos detta chassi och inte tycker jag det är speciellt dyrt heller.

En sak som jag reagerade på i testet var HDD fästena, måste erkänna att dom känns lite "plastiga" och veka men fungerar faktiskt bra när man fått disken/diskarna på plats, ett plus är att det går fort att montera diskarna.
Fästena är likadana på mitt nuvarande ATCS 840 samt f.d. HAF 932 och jag har inte märkt av vibrationer/skakningar än så länge i alla fall, kör med Raptor WD740HLFS + några F1:or

Hur länge kan Cooler Master hålla detta tempo med att spruta ut nya modeller, känns som dom vill ha en riktigt stor del av marknaden då dom har chassin för alla smaker i stort sett.
Någon som vet hur många modeller CM har i sin line up?

Permalänk
Medlem

Bra test, dock inget chassi som faller mig i smaken. Jag vill ha ett diskret chassi så misstänker att jag inte tillhör den tilltänkta målgruppen

Varför har man så många 5.25 enheter (även på mindre skrikiga chassin)? 2 st 5.25" hade räckt sedan kunde de kompensera med löjligt många interna 3.5" platser istället.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

FULT chassi! Dessa "gaming" är så fula. Ser ju ut som ett myggnät eller en fågelbur.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Tyckte det såg okej ut och kylningsmöjligheterna var ju inte alltför dåliga. Sen att prislappen var hög kan jag väl inte riktigt hålla med om, 1000 kr skulle jag lätt kunna tänka mig att betala för ett chassi med bra kvalitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Relik 📜

Hej alla medlemmar!

Tänkte flika in en kommentar angående chassits prislapp och mina tankar där.
Anledningen till att jag upplevde priset som en smula högt är att det där lilla extra saknas samt att vissa detaljer är onödigt plastiga (men fungerar bra, precis som jag skrev). För uppemot 1000 kr förväntar jag mig dammfilter där det behövs och delar som känns kvalité rakt igenom, det är ändå rätt mycket pengar. Andra saker, som att fläktgallrena är stansade direkt i plåten, bidrar också till känslan av att liiite till hade kunnat göras.

Missförstå mig rätt dock, chassit är väldigt trevligt att arbeta med och håller överlag mycket god kvalité. Skala av en hundralapp eller två så är det ett riktigt fynd för den som uppskattar designen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S