Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hårddisk Raw!?

Har en oanvänd Western Digital My Book 1 TB.

Har försökt formatera den från FAT32 till NTFS men slutade för 2a gången upp i att det blev RAW.

Hur ska jag göra.
Har försökt massor med PM o Testdisk...
Men d använder man ju bara om man vill ha filerna tillbaka.
Jag har inga filer att få tillbaka.
Jag vill bara ha en hårddisk som är NTFS.

Gjorde F.ö. formateringen genom Kommandotolken.

Supertacksam för hjälp.

// Coffer

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coffer

Gjorde F.ö. formateringen genom Kommandotolken.

Supertacksam för hjälp.

// Coffer

Komandotolken låter omständigt och stökigt, använd diskhanteraren ska du se att det går bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hmm.. Hur gör jag det?
Den har ingen partition, och det funkar inte att skapa nån?

Jag har testat Diskhanteraren oxå...

Permalänk
Permalänk
Medlem

I diskhanteraren

Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har en Partition... H:/

Högerklickar jag på hårddisken i diskhanteraren får jag fram

Öppna
Utforska
Markera Partitionen som aktiv
Ändra Enhetsbetekning oh Sökvägar
Formatera
Ta bort partition
Egenskaper
Hjälp

Fattar ingenting.

För den går inte att formatera..

Permalänk
Medlem

Ta bort partition
Du berättar ju inte vilka du kan välja.

Och hur ser menyn ut när du klickar på bilden längst till vänster av HDn?

Permalänk
Medlem

Har tagit bort partitionen nu...

Printscreen:
.. Gone ...

Hehe, kanske inte så kul att ladda ner en fil, men kom inte på nåt bra sätta att lägga upp bilden på.

Permalänk
Citat:

Har tagit bort partitionen nu...

Printscreen:
http://www.yousendit.com/download/cmcweUNBUzg1bmpIRGc9PQ

Hehe, kanske inte så kul att ladda ner en fil, men kom inte på nåt bra sätta att lägga upp bilden på.

http://imageshack.us/

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hmm. Skumt.
Byta USB kabel och se om det går bättre.

Permalänk
Medlem

Hmm, ja, nu harjag provat d oxå.. hmm...

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att NTFS funkar på disken. Kanske fungerar att läsa men inte skriva. Är inte helt ovanligt på externa diskar. ( beror inte på disken utan interfacet)

Permalänk
Medlem

Hmm, men har läst att flera andra kan ha NTFS?

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om garantin kan du alltid ta ut hårddisken och koppla den intern och formatera och använda. Går åtminstone att göra det utan att skada den externa lådan. Bänd isär baksidan längst kanten och dra ut delen med ventilations hålen som en byrålåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm, men har läst att flera andra kan ha NTFS?

Ja kan så vara. Men som jag skrev är det inte säkert att en extern disk klarar NTFS. Tråkigt om man vill spara filer större än 4GB eller ha andra fördelar NTFS har gentemot FAT32.

Permalänk
Medlem

Men alla andra har lyckats att formatera just "Western Digital My Book 1 TB" Extern till NTFS... då måste det ju fungera lr?

Lr e jag helt ute o cyklar.

hehe, jag vet inte om jag vill förstöra garantin...
köpte dne ju bara för ett par veckor sedan.

Permalänk
Medlem

I din PrtScrn har du markerat disk 0. Markera rätt disk, disk 2, så vi ser vilka alternativ som är ok.

Permalänk
Medlem

convert drive_letter: /fs:ntfs i kommandotolken. Funkade iaf för mig på min ext hårddisk. drive_letter ska självklart bytas mot enhetsbokstaven (H: sa du att det var tidigare).

Permalänk
Medlem

Har testat d i kommandotolken.. men den avbryter efter ett tag.

Och, jo, dte är rätt hårddsik som e markerad... det är bara markerat med grönt för att det är en "utökad partiotion"

Permalänk
Medlem

Borde gå till affären där du köpte den och låta dem vissa/testa.

Antingen ska affären kunna formatera eller så ska du få en ny som funkar.

Permalänk
Medlem

testaatt nvända en annan dator men anorlunda system för att formatera den

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Jag har exakt samma problem, men hos mig gäller det en intern Seagate 1,5tb 3,5". Har en likadan på 1tb som jag stoppade in för ett år sedan och inga problem då.

Den nya disken har jag formaterat 3 gånger (7-8h/gång) som nfts men skiten är fortfarande raw.

Ingen mer som råkat ut för detta?

Permalänk
Hedersmedlem

en extern HDD ska endast ha en primär partition och den i detta fall vara formaterad som NTFS.
dvs. får du upp HDDn som "h:" i diskhanteraren eller va de heter så får du där ta bort alla partiitoner på den enheten (du skrev att du inte hade något viktigt på den så).
Sen står det att enheten bara har "oformaterat" utrymme.
Därefter skapar du en nu partition som är NTFS, på hela det oformaterade utrymmet.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Har testat alla möjliga sånna varienter, men fick tummen ur arslet o fixa en annan dator o gjorde som som ARICE sa och nu funkar den perfekt!?
Mitt system måste har varit helt fucked!?

Men nu är den iaf formaterad o glad igen.

Stort tack för all hjälp o engagemang!!