Intel X25-M G2 80GB (FAQ=första posten)

Permalänk

Jag har användt dom flesta tweaksen från OCZ länken. Osäker om jag fått så mycket bättre resultat. Dock så har den blivit otroligt seg och stänga av sig. Ska testa att återställa allt igen och se om de gör nån skillnad.

Med OCZ Tweaks:

EDIT: Lägger även till Windows test

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

prova med as ssd

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Fick väldigt skumt och högt på 4K-64 read. Kan göra om testet sen och även stänga ned alla program som jag hade igång.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Fick väldigt skumt och högt på 4K-64 read. Kan göra om testet sen och även stänga ned alla program som jag hade igång.

http://img198.imageshack.us/img198/4410/asssdbenchintelssdsa2...

Haha lagomt snyggt, måste vara världsrekord med endast en disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Haha lagomt snyggt, måste vara världsrekord med endast en disk.

Körde om testet och provade på min andra partition. Ingen aning varför jag får så högt. Känns inte så pålitligt som testprogram det här.

Permalänk

2*Intel X25-M G2 80GB i Raid 0:

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
2*Intel X25-M G2 80GB i Raid 0:

http://i175.photobucket.com/albums/w143/pokerezzet/AS.png

Då är ju frågan om det är våra resultat på 4K-64Thrd som stämmer eller inte.

Permalänk
Inaktiv

Det var knepiga resultat, jag fick lite sämre än ante_ante medans altair4 får rejält snabbare på 4k-64thrd och pontuz får altairs resultat fast dubblerat via RAID.

Fint program detta..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Då är ju frågan vems resultat på 4K-64Thrd som stämmer.

Personligen känns det som Read alltid borde vara snabbare än write och då borde deras resultat vara korrekta. Men ja? Udda iaf.

Permalänk

Hittade ett till ställe man kunde ändra till ACHI i biosen. Under " Storage Configuration " . Antar att du anders.149 har varit där inne också och ställt om till ACHI, för den börja installera drivrutiner för mig när jag starta upp windows. Körde iallafall ett till benchmark med AS SSD & CrystalDiskMark

Skiljer ju lite mellan programmen, så vet icke vilket man skall tro på. Men 271 på seq write är nog de högsta jag fått någonsin

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante_ante
Hittade ett till ställe man kunde ändra till ACHI i biosen. Under " Storage Configuration " . Antar att du anders.149 har varit där inne också och ställt om till ACHI, för den börja installera drivrutiner för mig när jag starta upp windows. Körde iallafall ett till benchmark med AS SSD & CrystalDiskMark

http://img196.imageshack.us/img196/6325/ssd2.jpg

Skiljer ju lite mellan programmen, så vet icke vilket man skall tro på. Men 271 på seq write är nog de högsta jag fått någonsin

Jag måste ta en titt med. Lite osäker på vad som är inställt där för mig. Vad jag vet är att ACHI ska vara aktiverat överallt i BIOS, men å andra sedan så försvann alla inställningar när jag flashade om BIOS för någon vecka sedan.

Såg riktigt bra ut nu, märker du någon skillnad utöver benchmark?

Permalänk

Om vi provar köra PCmark Vantage istället och kollar HD resultaten där. Lite mer real-world prestanda där med uppstart av OS, start av program m.m, återkommer med mina resultat senare ikväll...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk

Varför kan inte Windows 7 typ ställa in på ACHI läge automatiskt..?
Finns det några nackdelar med ACHI?
Om man har en "gammal" hårddisk utöver SSD disken.. körs inte den också i ACHI läge då? (vilket den troligtvis inte stödjer)

Permalänk
Medlem

Jag får också höga resultat på 4K-64Thrd i AS SSD:

Dessa resultat i CrystalDiskMark:

Men vad jag tycker är lite skumt är resultaten i Windows Experience Index:

Hur kan resultaten för Primary hard disk vara 7.8??
Dom var 7.5 innan jag började använda AHCI, är det verkligen realistiskt att det hoppar upp så mycket?
När jag använde min E8400 så minns jag iofs att mina resultat i Windows Eperience Index inte stämde med andras resultat på nätet, jag fick alltid sisådär en 0,1 - 0,2 poäng sämre resultat än andra så jag har aldrig litat helt på Windows egna prestanda mätningar.

Har för närvarande Intel® Matrix Storage Manager 8.5.0.1031 installerad, någon som vet om det är lönt att uppdatera till version: 8.9.0.1023 istället?
Skulle det kunna göra någon skillnad, eller är det bara ett tidsslöseri?

Permalänk

Noterade just samma sak när jag hittade den andra ACHI inställningen.
Hade 7.5 förut på Primary Hard Disk och nu fick jag 7.7

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När kommer dom här finnas att få tag på igen? Ser tomt ut i webshopparna..

Permalänk
Inaktiv

Pontuz1972: Jag ska ta en titt på vad programmet kostar så gör jag eventuellt ett försök.

Nu fungerar det för mig med. Var ett j**la pyssel att få Win7 att fatta att jag ville köra AHCI. Mycket riktigt var AHCI inte aktiverat på rätt kontroller, utan endast den kontroller som har hand frontanslutningarna..

Tack ante_ante! Hade nog inte ens sett det om inte du skrev det i forumet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43

Beställ en så får du din när de får in. Förmodligen går de åt snabbare än de hinner ändra lagersaldot.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekan43

http://www.b-ray.se får in nya den 3 Aug, Komplett.se den 5:e Aug

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Inget Piratsnack tack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Tack ante_ante! Hade nog inte ens sett det om inte du skrev det i forumet.

Tack, skönt att man kunde hjälpa någon för en gångs skull

Blir till att köpa en till disk snart så man kan köra RAID

Visa signatur

Permalänk

Finns det några nackdelar med AHCI?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Finns det några nackdelar med AHCI?

Kan leda till sämre prestanda på äldre diskar, i övrigt inget vad jag vet.

Installerar man något äldre än Vista måste man mippla med disketter eller nlite. Men det är ett designfel i windows och inte SATA/AHCI

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför kan inte Windows 7 typ ställa in på ACHI läge automatiskt..?
Finns det några nackdelar med ACHI?
Om man har en "gammal" hårddisk utöver SSD disken.. körs inte den också i ACHI läge då? (vilket den troligtvis inte stödjer)

AHCI måste även aktiveras i BIOS så det sköter inte Windows.
Aktiverar man AHCI med en redan befintlig windows installation installerad så måste man aktivera AHCI drivrutinen i windows innan man aktiverar i BIOS, annars får man blåskärm. Se följande supportinfo från Microsoft:

http://support.microsoft.com/kb/922976

Jag aktiverade AHCI på min dator för några dagar sen och använde tipset i länken ovan, funkar utmärkt (befintlig windows 7 installation). Jag har 5 hårddiskar i min dator, de är 1-5 år gamla.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Aktiverar man AHCI med en redan befintlig windows installation installerad så måste man aktivera AHCI drivrutinen i windows innan man aktiverar i BIOS, annars får mn blåskärm. Se följande supportinfo från Microsoft:

Jag aktiverade AHCI på min dator för några dagar sen och använde tipset i länken ovan, funkar utmärkt (windows 7). Jag har 5 hårddiskar i min dator, de är 1-5 år gamla.

Jag behövde bara ställa in AHCI i BIOS i går kväll, tog en bra stund innan det gick att logga in i windows men sen fungerar allt. Pysslade inte om något i windows men fick boota in i safe mode för att win7 skulle kunna lägga till de "nya" diskarna i AHCI läge.

Permalänk
Medlem

där är pcmark05 testet med 2st WD Black i Raid0, om Pontuz1972 får upp sin bild igen så kan ni ju jämföra

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Citat:

Aktiverar man AHCI med en redan befintlig windows installation installerad så måste man aktivera AHCI drivrutinen i windows innan man aktiverar i BIOS, annars får man blåskärm. Se följande supportinfo från Microsoft:

Jag aktiverade AHCI på min dator för några dagar sen och använde tipset i länken ovan, funkar utmärkt (befintlig windows 7 installation). Jag har 5 hårddiskar i min dator, de är 1-5 år gamla.

Okej..
Men om det skiter sig med AHCI på nåt sätt.. och man inte kan köra med AHCI, hur kan man inaktivera AHCI drivrutinen igen efter att man har aktiverat den?

Sen en sak med guiden:

"1: Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

2: Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.

>> 3: Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.

" <<

Såvitt jag vet så betyder 0 nej och 1 betyder ja..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Okej..
Men om det skiter sig med AHCI på nåt sätt.. och man inte kan köra med AHCI, hur kan man inaktivera AHCI drivrutinen igen efter att man har aktiverat den?

Sen en sak med guiden:

"1: Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

2: Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.

>> 3: Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.

" <<

Prova det jag nämnde ovan.

Fungerar det inte boota är det bara att slå av AHCI i BIOS och ställa in på det IDE-läge som var inställt innan. Men prova att låta datorn starta i safe mode innan, jag behövde gå in där innan min win7 kunde installera drivrutinerna för lagringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej..

guiden från microsoft är rätt, kanske inte logisk, men den funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

guiden från microsoft är rätt, kanske inte logisk, men den funkar

Om man tänker efter så är det egentligen rätt så logiskt ändå.

Tjänster har tre lägen och inte enbart två.

D.v.s. det är inte på/av utan automatiskt/manuell/inaktiverad.

Jag skulle då tippa en god slant på att "0" symboliserar "automatiskt" (0 = default = automatiskt verkar rimligt).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."