ATI Catalyst 9.7: Installation

Permalänk

ATI Catalyst 9.7: Installation

Hej!

Jag har just gjort en ny fräsch installation av Windows Vista 64-bit. Drivrutiner till grafikkortet brukar vara bland det första jag installerar vid en ny installation av Windows. Trots att jag hade redan ett antal äldre versioner av ATI Catalyst som fungerar med Vista 64 så valde jag att ladda ner den senaste versionen - Catalyst 9.7 - eftersom det har talats så mycket gott om den. Bland de bästa nyheterna som jag ser det är att Catalyst Control Center (CCC) äntligen har fått en ansiktslyftning. Man har fokuserat alldeles för länge på prestandavinster.

Jag ska berätta att jag blev så irriterad på att ATI/AMD hängde efter så jävla mycket vad gäller gränssnittet i deras CCC programvara i jämförelse med Nvidia att jag faktiskt har minst vid två olika tillfällen vädjat till AMD att uppdatera gränssnittet. Nu kan jag äntligen få lite ro. Det är inte helt omöjligt att det var just jag som påtvingade AMD att genomföra den här förändringen, speciellt om man tar hänsyn till att de lanserade den nya versionen strax innan lanseringen av Widnows 7 vilket jag också har föreslagit att de ska göra. Det gamla gränssnittet var ju minst 7 år gammalt "old-school Windows 98" skit. Rätta mig om jag har fel men har inte gränssnittet i CCC sett ut likadant ända sedan ATI standardiserade sina grafikdrivrutiner?! Det nya är inte helt perfekt om man frågar mig men det är betydligt renare och enklare att använda än tidigare.

Nu till själva installationen. Vid exekveringen av installationspaketet så verkar det som att alla installationsfiler kopieras först till C:\ATI innan själva installationsprocessen startas. Så här har det alltid varit med Catalyst, så långt jag kan minnas. Men är det verkligen nödvändigt? Den mappen finns än kvar på min dator och är nu 95,3 MB (99_993_710 byte) stor. Är det tillåtet att radera den? Kommer filerna i den här mappen någonsin att behövas igen, förutom om man vill kunna installera om Catalyst senare förstås?

Det andra man märker vid installationen av Catalyst är att man ges möjlighet att välja alternativet "Folding@home". Jag misstänker att det alternativet installerar något klientprogram för projektet Folding@home men är inte säker. Jag valde bort den. Detta är också något som har nu funnits ett tag i Catalyst. Men vad har det här med ATI, AMD, gaming, sepl, eller grafikkort att göra egentligen?

Det tredje som jag vill framhäva som jag upplever lite irriterande när man installerar Catalyst är alla de jävla reklambilderna som visas under installationens gång. Vad tusan är poängen med det egentligen? Varför ska man proppas med sån AMD/ATI/grafikkort relaterad reklam? Det är helt smaklöst anser jag.

ATI/AMD måste börja lyssna mer på sina användare. Att lägga in reklam i ett installationsprogram tycker jag är så smaklöst, det gör att jag nästan helt tappar intresse och förtroende för företaget. Jag ser inte varför jag skulle vilja se reklam som jag inte själv har valt och särskilt inte reklam om produkter jag redan äger.

Vad anser ni om Catalyst 9.7?

Vad anser ni om Catalyst installationshanteraren, drivrutinerna och andra komponenter i övrigt?

Är det något jag har glömt att tillägga här? Rätta gärna mina misstag och kommentera gärna det som jag har skrivit.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag har gnällt på Catalyst tidigare i vissa nyhetstrådar.

Deras kontrollpanel är väldigt basic, faktum är att jag funderat på att köra utan den installerad.

Det nya gränssnittet i Catalyst 9.7 var sämre än tidigare rent navigeringsmässigt. Nu har de lagt funktionerna i en vanlig meny vilket gör att det tar längre tid att hitta dit man vill gå.

Men hårdvaran är helt ok, och har inga problem med spel så rent funktionsmässigt är drivern stabil.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Drivrutiner till grafikkortet brukar vara bland det första jag installerar vid en ny installation av Windows.

Själv brukar jag installera moderkorts drivrutinerna först (som chipset, audio, lan osv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selulance
Själv brukar jag installera moderkorts drivrutinerna först (som chipset, audio, lan osv)

Det kanske han också gör eftersom han skrev "Drivrutiner till grafikkortet brukar vara bland det första jag installerar vid en ny installation av Windows".

Permalänk

Vart vill du komma? Passar det inte så kör nVidia istället... Installationen tar ju ungefär 1 minut, så att det skulle vara något problem verkar ju bara löjeväckande. Du kan ju alltid titta bort.

Är det inte viktigare att själva drivrutinen fungerar bra?

Det enda jag märkt av uppdateringarna är överlag bättre prestanda, ökat stöd för Crossfire samt en busslast med buggfixar. Men sånt skräp känns ju onödigt att fokusera på...