Permalänk

Vad är fps?

Hej! jag suger på datorer så kan någon säga vad fps är och hur man mäter fps och dylikt.

Tacksam för svar/ gabbe the 222

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbe the 222
Hej! jag suger på datorer så kan någon säga vad fps är och hur man mäter fps och dylikt.

Tacksam för svar/ gabbe the 222

FPS = Frames Per Second (Bilder Per Sekund)

Alltså hur ofta bilden på din skärm uppdateras.. har du 1fps.. så uppdateras din bild på skärmen med en ny bild varje sekund.. då hade du upplevt "lagg"..

Har du en högre fps så upplever du mindre lagg..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Står även för "First person shooter"

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

Ok tack men hur mäter man "fps"?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo ThinkPad Edge 530 | Intel core i7 Ivy Bridge 3612QM 2.1 GHz | Nvidia Geforce GT630M 2048 MB
Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Radeon HD 7950 3072 MB | Intel Core i5 3570 K 3,4 GHz | Corsair Vengeance 1600 MHz 16 GB | Fractal Design Integra 750 W | Seagate Barracuda 2 TB | Intel 330 Series 120 GB | MSI Z77A-G41 ATX.

Permalänk
Medlem

Fps= frames per seconds.

Altså hur många ggr grafiken "ritas" upp på din skärm. 60 fps= skärmen ritas om/upp 60 ggr/sekund.
Svårare är så är det inte.

För lite fps, upplevs som "lagg" att det hackar på skärmen
Hög fps, tvärtom då, det flyter på lugnt och fint

Permalänk
Medlem

olika spel har en inbyggd fps-mätare i spelet men e ganska säker på att det finns diverse program att ladda ner för att mäta hur många fps man får i olika spel ^^

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Fraps är ett bra program för att visa FPS.

Visa signatur

Hej, hur mår du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eadcruzher
Fraps är ett bra program för att visa FPS.

även "cg_drawfps 1" i de flesta fps spel

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

min egen uppfattning om hur många FPS som krävs för att det ska vara spelbart. (för att du ska få en uppfattning)

0-10FPS, helt ospelbart..
11-20FPS, spelet laggar sjukt mycket och man bör absolut överväga att sänka grafikinställningarna!
21-30FPS, laggar fortfarande rätt friskt, men börjar närma sig spelbart iaf.
31-40FPS, har man runt 31-40FPS medel i ett spel så anser jag att det är på gränsen mellan lagg och flyt.
41-50FPS, här flyter det på ganska fint!
51 och uppåt, good-i-good.. flyyyyyt

finns vissa undantag dock, tex CS, Quake och liknande snabba fps onlinespel, där bör man ligga på 60FPS konstant, eller högre.. om skärmen klarar det. detta på grund av de sjukt snabba rörelserna man blir tvungen att göra.

men det finns ju exempel på dom som spelar Crysis på 15FPS, och kallar det spelbart oxå.. men detta ger en liten fingervisning om FPS, detta beroendeframkallande fenomen, som ger en magiskt tillfredsställande känsla i hela kroppen

OBS! ovan nämda tabell grundar jag på medelvärdet under spel. om det på nåt ställe råkar dippa ner till en 30FPS så är det helt okej. tex i crysis är det ju fan omöjligt att undvika dippar.. usch

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Ligger själv oftast på 0-10 eller 11-20. Händer ibland att det blir 21-30

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Ligger själv oftast på 0-10 eller 11-20. Händer ibland att det blir 21-30

Det är ju så att ditt graffekort inte ger så bra prestanda i en del spel, speciellt nyare, men för en hyffsad peng skulle du iaf få bättre "flyt". Runt en tusing hade räckt rätt långt.
Men allt detta visste du kanske redan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

vad finns det för andra bra program som man kan mäta fps i, typ ett program som ligger i bakgrund som mäter fps:n eller att det är en liten ruta medans man spelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterb94
vad finns det för andra bra program som man kan mäta fps i, typ ett program som ligger i bakgrund som mäter fps:n eller att det är en liten ruta medans man spelar

Rivatuner har riktigt skön OSD funktion. Du kan se temperatur/användning på grafikkort och processor.

OCH Fps såklart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är ju så att ditt graffekort inte ger så bra prestanda i en del spel, speciellt nyare, men för en hyffsad peng skulle du iaf få bättre "flyt". Runt en tusing hade räckt rätt långt.
Men allt detta visste du kanske redan?

vet men sparar pengarna för att köpa helt ny burk när dx11 och allt det kommer.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Citat:

FRAPS är ett sådant program, som redan någon annan har sagt i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

FRAPS, föddes du igår eller? =o

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
min egen uppfattning om hur många FPS som krävs för att det ska vara spelbart. (för att du ska få en uppfattning)

0-10FPS, helt ospelbart..
11-20FPS, spelet laggar sjukt mycket och man bör absolut överväga att sänka grafikinställningarna!
21-30FPS, laggar fortfarande rätt friskt, men börjar närma sig spelbart iaf.
31-40FPS, har man runt 31-40FPS medel i ett spel så anser jag att det är på gränsen mellan lagg och flyt.
41-50FPS, här flyter det på ganska fint!
51 och uppåt, good-i-good.. flyyyyyt

så när du kollar på film i 24 respektive 30fps så hackar filmen då eller flyter den på som den skall? jag tror du baserar din "spelbarhet" på själva siffran och inte hur du upplever flytet i spelet.

rättat efter behov,av meningslösa inlägg.

Permalänk

Laggar=Internet segar
Hackar=Spelet segar

Permalänk
Avstängd

Min gräns på att kunna spela ett spel utan hack är 60+ under det så tycker jag det ''segar'' och förstör spelupplevelsen =/.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

det är lite krångligt med fps, om man pikar på 60-70 och sen droppa till 15 under typ 1-2s så får man lag men en helt okej avrage..med stadigt fps så klara man sig på 30+..som sagt var det är när man får ett dropp som det blir hackigt...blhe vet inte om det var informativt.

Teh fluffmajster out!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_smiley
så när du kollar på film i 24 respektive 30fps så hackar filmen då eller flyter den på som den skall? jag tror du baserar din "spelbarhet" på själva siffran och inte hur du upplever flytet i spelet.

rättat efter behov,av meningslösa inlägg.

sure..

tycker du dina spel flyter i 24 och 30FPS medel så varsågod.. jag kan sätta upp en "röstning" om när folk tycker dom har acceptabla spelprestanda om du vill. tror inte många anser 24-30FPS medel som spelbart.

den vad du tror jag baserar min spelbarhet på är helt åt helvete fel. jag har alltid fraps igång, men kollar egentligen väldigt sällan på den. men efter jag installerat nya drivisar häromdagen så nollställdes alla inställningar, och när jag startade FARCRY 2 så kördes det utan SLI, och jag märkte det på en tiondels sekund att jag hade för låg FPS.. då låg jag runt 30-40FPS när jag insåg att nåt var galet.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_smiley
så när du kollar på film i 24 respektive 30fps så hackar filmen då eller flyter den på som den skall?

Jo, vanliga filmer småhackar ju faktiskt litegrann... Varför tror du dessa fejk 100hz lägen är så vanliga på TV-apparater?

Men i vilket fall är det rätt stor skillnad att titta på film mot att kontrollera något på skärmen med begränsad skärmuppdatering... Speciellt när man räknar med alla andra latenser i form av input-lag, buffering, processtid osv..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Laggar=Internet segar
Hackar=Spelet segar

Tack! Alldeles för många har fått ordet lagg om bakfoten, lagg är inte hack. Det är när det blir fördröjningar när du spelar spel över internet.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, vanliga filmer småhackar ju faktiskt litegrann... Varför tror du dessa fejk 100hz lägen är så vanliga på TV-apparater?

Det spelar ingen roll om TV-apparaten är på 1 GHz eller 25/29.97003/30/50/60 Hz. Det inspelade materialet har helt enkelt bara 25/~30 FPS.

Men... (se nedan)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
sure..

tycker du dina spel flyter i 24 och 30FPS medel så varsågod.. jag kan sätta upp en "röstning" om när folk tycker dom har acceptabla spelprestanda om du vill. tror inte många anser 24-30FPS medel som spelbart.

den vad du tror jag baserar min spelbarhet på är helt åt helvete fel. jag har alltid fraps igång, men kollar egentligen väldigt sällan på den. men efter jag installerat nya drivisar häromdagen så nollställdes alla inställningar, och när jag startade FARCRY 2 så kördes det utan SLI, och jag märkte det på en tiondels sekund att jag hade för låg FPS.. då låg jag runt 30-40FPS när jag insåg att nåt var galet.

Jag tror inte riktigt att du märkte det på en tiondels sekund eftersom din reflex-mässiga latens för synen bör vara längre än det. Dessutom skulle endast två eller tre bilder ha hunnit att renderas.

Men annars stämmer det nog mer än väl att man kan märka "lag" även runt 30 i medel FPS, speciellt eftersom 30 i medel FPS egentligen oftast också är runt 15 i "lägsta" FPS. Lite beror det på vilket spel man snackar om och hur "van" man är vid att sitta med spel i låg FPS, om hurvidda man märker av att spelet hackar eller inte. FPS-spel (heh!) är typiskt sådana som är extra känsliga för låga FPS.

En annan enorm faktor här är att spel visar "statiska" bilder till skillnad från vanliga filmer. Filmer har "motion blur" effekter eftersom bilderna är inte tagna på "Planck tiden" utan är interpolerade över ett längre tidsintervall. 25/~30 FPS i film kan därför inte direkt jämföras med 25/30 FPS i spel (om man inte "egentligen" renderar i 60 FPS och sedan interpolerar det ner till 30, men i så fall kan man ju lika gärna visa alla 60 direkt!).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Det spelar ingen roll om TV-apparaten är på 1 GHz eller 25/29.97003/30/50/60 Hz. Det inspelade materialet har helt enkelt bara 25/~30 FPS.

... och exakt därför skrev jag fejk 100hz...
Det dessa TV-apparater gör är ju att "gissa" fram mellanbilder för att faktiskt visa 100/120/200 etc bilder i sekunden...
Under optimala förhållanden så blir det tydligt mjukare följsammare bild. Fast oftast blir det ju artefakter eller ryckigheter , då det är hart när omöjligt att gissa fram rätt info i alla lägen.

...

Sen är väl saker inspelade med videokamera (inte filmkamera) faktiskt 50/60fps (interlaced) men det är ett sidospår.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Sen är väl saker inspelade med videokamera (inte filmkamera) faktiskt 50/60fps (interlaced) men det är ett sidospår.

Nej, vanligt TV/video-material är i 25/~30 FPS (frames per second).

Det du tänker på är antalet 50/~60 "fields per second" när man "interlacear".

PAL och NTSC ritar hälften av linjerna (d.v.s. "halva bilden") när ett "fält" ritas ut. Det tar två "fält" för att en hel bild ska ritas. Därmed är 50/~60 "fields per second" = 25/~30 "frames per second" (FPS).

ps. Riktiga filmkameror som används när man gör filmer har, av naturliga skäl, oftast helt andra (bättre) siffror.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd

De flesta av dagens skärmar(LCD) ligger på en uppdateringsfrekvens på 60 hz(Hertz är antal per sekund dvs 60 fps)som max, själv upplever jag att över 30-35 fps är gränsen för att spelet flyter. Dock det som de flesta upplever som hack/lagg är FPS drops eller möjligtvis Microstuttering vid SLI/CF(X) setups.

P.S ögat tar cirka 6 bilder per sekund(Kul onödig fakta)

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod
FRAPS är ett sådant program, som redan någon annan har sagt i tråden.

jaja men fraps drar ju ner endel på fps:n eller är det när man ska spela in?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaej
P.S ögat tar cirka 6 bilder per sekund(Kul onödig fakta)

- Skitsnack rakt igenom, ögat är inget tekniskt system som går att mäta och som dessutom tar emot fullständiga bildrutor över 1000 gånger i sekunden.

Saxat; http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland de snabbaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund.

Permalänk
Medlem

Att säga att spelet "hackar" när det är låg fps tycker jag känns som ett lite felaktigt ordval. Hackar kan man möjligen säga om det är typ 15 fps eller lägre, men annars kan ju spelet gå osmidigt med relativt låg fps utan att det "hackar".

fps-lagg kanske vore ett bra uttryck ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.