Crucial M225 64GB 128GB 256GB Från 1400KR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
Kan bero på mig kanske? jag mipplade med AHCI/IDE controller
och en J-Micron eSATA/PATA controller på moderkortet och farten på
SSD´n var inte alls som nu, tillslut flasha jag bios och installerade
chipset drivisar från ASUS.

Detta i bios funkar för mig:

Config SATA as: AHCI [enabled] [omstart krävs]

J-Micron eSATA/PATA controller: AHCI [enabled]

Controller Mode: AHCI [enabled]

När jag läser såna här grejer så blir jag lite orolig över hur det ska gå med min SSD när jag väl får den. Den ska ju in i min toshiba-laptop, och enligt supporthemsidan så är den senaste biosuppgraderingen för min modell från 2007, och det nämns inte ett ord om några chipsetdrivrutiner.

Vad tror ni, finns det risk för mycket strul och dålig prestanda? Och när det gäller chipsetdrivrutiner, är det tänkt att man ska tanka dom direkt från chipsettillverkaren istället för att leta på laptoptillverkarens hemsida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
När jag läser såna här grejer så blir jag lite orolig över hur det ska gå med min SSD när jag väl får den. Den ska ju in i min toshiba-laptop, och enligt supporthemsidan så är den senaste biosuppgraderingen för min modell från 2007, och det nämns inte ett ord om några chipsetdrivrutiner.

Vad tror ni, finns det risk för mycket strul och dålig prestanda? Och när det gäller chipsetdrivrutiner, är det tänkt att man ska tanka dom direkt från chipsettillverkaren istället för att leta på laptoptillverkarens hemsida?

Nja du får se hur det går
Problemen för mig var att jag testade speeden på min 64GB SSD i alla möjliga kombinationer i BIOS ang, AHCI/IDE och jag (helt i onödan men för skojs skull) installerade om allt tills jag vart nöjd

Intels SATA/IDE drivrutiner funkar mkt sämre på mitt ASUS-kort i ACHI mode än vad Win 7 installerade default.

Jag är supernöjd, har klart den snabbaste datorn i min omgivning
och så tyst!!! 5 solar ifrån mig!

EDIT: Men den är toksnabb även i IDE mode.

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Medlem

Hmm, beställde en 128 Gb idag, orkade inte vänta på Intel diskar som aldrig kommer i lager och faktiskt kostar en hel del mer. Resonerade så att oavsett så kommer denna vara typ 10 ggr snabbare än min nuvarande sega 5400 RPM laptop disk

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Hmm, beställde en 128 Gb idag, orkade inte vänta på Intel diskar som aldrig kommer i lager och faktiskt kostar en hel del mer. Resonerade så att oavsett så kommer denna vara typ 10 ggr snabbare än min nuvarande sega 5400 RPM laptop disk

Helt övertygad om att du gjort helt rätt, + 40gb för samma pris är värt en del.
Sen märker man inte skillnad på en Intel G2 mot en Vertex kopia i vardagligt bruk, så simma lugnt du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Helt övertygad om att du gjort helt rätt, + 40gb för samma pris är värt en del.
Sen märker man inte skillnad på en Intel G2 mot en Vertex kopia i vardagligt bruk, så simma lugnt du.

Jag sneglade mest på 160 Gb disken hos Intel, men +32 Gb för typ 1500 extra tyckte jag va lite saftigt. Hur som haver är min enda oro att den inte skall funka till min MacBook Pro 13", vissa får tydligen problem med sina SSD diskar i sina Macar, och Intels har haft lägre problemprocent av vad jag läst. Så jag håller tummarna, borde anlända i hämtbutiken imorn.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag sneglade mest på 160 Gb disken hos Intel, men +32 Gb för typ 1500 extra tyckte jag va lite saftigt. Hur som haver är min enda oro att den inte skall funka till min MacBook Pro 13", vissa får tydligen problem med sina SSD diskar i sina Macar, och Intels har haft lägre problemprocent av vad jag läst. Så jag håller tummarna, borde anlända i hämtbutiken imorn.

Tror inte det är smart att lägga stora pengar på stora SSD´s nu idagsläget, man lär ångra sig om några månader bara med dagens utveckling inom SSD.
Iaf tror jag det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Tror inte det är smart att lägga stora pengar på stora SSD´s nu idagsläget, man lär ångra sig om några månader bara med dagens utveckling inom SSD.
Iaf tror jag det

Äsch, bryr mig inte nämnvärt, lär ha denna SSD i 3 år lr så

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Tror inte det är smart att lägga stora pengar på stora SSD´s nu idagsläget, man lär ångra sig om några månader bara med dagens utveckling inom SSD.
Iaf tror jag det

Det finns ingen risk för att ångra sig när man suttit framför en dator med en SSD, skillnaderna är så uppenbart stora att man undrar varför man inte hoppade på tåget innan.

Permalänk

Håller med HMB, Crucial 128 gb disken är sjukligt snabb. Efter man loggat in i windows tar det kanske 2 sec? Att starta allt som ska startas. Laddtiderna i crysis har också förkortats ganska rejält:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det finns ingen risk för att ångra sig när man suttit framför en dator med en SSD, skillnaderna är så uppenbart stora att man undrar varför man inte hoppade på tåget innan.

Det jag menar, har kört på laptop samt 5400 RPM disk senaste 3 åren Lär ju vara en extrem skillnad, så man lär ju inte vara ledsen om ett år när det finns snabbare. De flesta som uppgraderar har ju haft det segt många år redan

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det finns ingen risk för att ångra sig när man suttit framför en dator med en SSD, skillnaderna är så uppenbart stora att man undrar varför man inte hoppade på tåget innan.

Ett förtydligande:
Jag tänkte mera på att betala dyrt för diskar ÖVER (alltså + 100gb), mindre diskar under 100gb är väl ok. (undantaget Cruicials M225 128gb eventuellt då)

Men att betala UPP till 2k för en mindre disk idag är INTE FEL, däremot större (lagringsvolym) och därmed dyrare...När man hamnar på runt 4-5k alltså. Gillar iaf inte jag!

Hoppas det klargjorde vad jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Ett förtydligande:
Jag tänkte mera på att betala dyrt för diskar ÖVER (alltså + 100gb), mindre diskar under 100gb är väl ok. (undantaget Cruicials M225 128gb eventuellt då)

Men att betala UPP till 2k för en mindre disk idag är INTE FEL, däremot större (lagringsvolym) och därmed dyrare...När man hamnar på runt 4-5k alltså. Gillar iaf inte jag!

Hoppas det klargjorde vad jag menar

Då är vi på samma sida Därför jag valde bort Intel 160 Gb

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det finns ingen risk för att ångra sig när man suttit framför en dator med en SSD, skillnaderna är så uppenbart stora att man undrar varför man inte hoppade på tåget innan.

Inte? Även om man inser att man hade kunna fått i princip samma trevliga användarupplevelse för säg 700-1000kr mindre? Jag menar inte att man "superångrar" sig, men lite småbitter kanske man blir ändå...

Jag tror att jag kommer bli supernöjd med den M225 64GB som jag beställt (prel lev denna vecka, peppar peppar), så att lägga ut ca 800kr mer för en X25-M 80GB och dessutom få vänta ännu längre på leverans känns inte direkt motiverat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Inte? Även om man inser att man hade kunna fått i princip samma trevliga användarupplevelse för säg 700-1000kr mindre? Jag menar inte att man "superångrar" sig, men lite småbitter kanske man blir ändå...

Jag tror att jag kommer bli supernöjd med den M225 64GB som jag beställt (prel lev denna vecka, peppar peppar), så att lägga ut ca 800kr mer för en X25-M 80GB och dessutom få vänta ännu längre på leverans känns inte direkt motiverat.

Fast blir man verkligen det? Jag menar, så fort du köper nått kommer det ju bli sämre med tiden. Men ångrar man sig om samma produkt kostar 700 kr mindre om några månader? Är det inte värt de där hundralapparna för att ha fått använda SSD disken flera månader? Jag har då aldrig blivit besviken över att priserna går ner/det kommer nytt några månader efter mitt inköp.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag sneglade mest på 160 Gb disken hos Intel, men +32 Gb för typ 1500 extra tyckte jag va lite saftigt. Hur som haver är min enda oro att den inte skall funka till min MacBook Pro 13", vissa får tydligen problem med sina SSD diskar i sina Macar, och Intels har haft lägre problemprocent av vad jag läst. Så jag håller tummarna, borde anlända i hämtbutiken imorn.

Jag har en Crucial M225 i min MBP 15", fungerar utmärkt

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Inte? Även om man inser att man hade kunna fått i princip samma trevliga användarupplevelse för säg 700-1000kr mindre? Jag menar inte att man "superångrar" sig, men lite småbitter kanske man blir ändå...

Jag tror att jag kommer bli supernöjd med den M225 64GB som jag beställt (prel lev denna vecka, peppar peppar), så att lägga ut ca 800kr mer för en X25-M 80GB och dessutom få vänta ännu längre på leverans känns inte direkt motiverat.

Tänker du likadant när du köper grafikkort, det tar bara ett par månader mellan lanseringarna av nya modeller och prismässigt ligger dom i regel högre än 2000:-.

Det kommer ALLTID något bättre runt hörnet i IT-branschen. Sitter man och "väntar på något bättre" blir det aldrig köp av.

Jag köpte X25 G1 och jag är inte det minsta bitter på att jag hade sparat en tusing på att vänta ett par veckor bara. Upplevelsen är enormt hög mot många andra delar till en dator kan ge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Inte? Även om man inser att man hade kunna fått i princip samma trevliga användarupplevelse för säg 700-1000kr mindre? Jag menar inte att man "superångrar" sig, men lite småbitter kanske man blir ändå...

Jag tror att jag kommer bli supernöjd med den M225 64GB som jag beställt (prel lev denna vecka, peppar peppar), så att lägga ut ca 800kr mer för en X25-M 80GB och dessutom få vänta ännu längre på leverans känns inte direkt motiverat.

Hur menar du att du skulle få samma trevliga användarupplevelse för 700-1000kr mindre? Genom att vänta flera månader tills priserna har sjunkit? Isåfall så nej, jag kommer inte känna ett uns av ångest pga prissänkningar, den tiden jag har sparat in av att sitta framför en dator med en ssd är utan tvekan värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicMackey
Jag har en Crucial M225 i min MBP 15", fungerar utmärkt

Najs, tyvärr är det inga som skrivit i alla problem trådar om att just Crucial M225 disken fungerar med senaste EFI update. Har du en från Juni 2009? Dessa verkar vara de som drabbats. Får se hur det går

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fast blir man verkligen det? Jag menar, så fort du köper nått kommer det ju bli sämre med tiden. Men ångrar man sig om samma produkt kostar 700 kr mindre om några månader? Är det inte värt de där hundralapparna för att ha fått använda SSD disken flera månader? Jag har då aldrig blivit besviken över att priserna går ner/det kommer nytt några månader efter mitt inköp.

Du förstod visst inte vad jag menade. Jag menade att om man kan få en lika bra användarupplevelse om man väljer X framför Y, och X är billigare än Y, så är ju X ett bättre val för de flesta konsumenter. Märk väl att jag pratar om två olika SSD'er här... Detta ger att man nog kan bli besviken om man istället köpt Y, och först senare inser att man skulle kunnat gjort ett bättre köp.

Detta kan även gälla om Y ger en bättre användarupplevelse än X, om skillnaden är försumbar i förhållande till prisskillnaden.

För att sammanfatta alternativen för mig:

  • Crucial M225 64GB för 1400, beställd, lev eventuellt denna vecka

  • Crucial M225 128GB för 2800, tillgänglig nu

  • Intel X25-M 80GB för 2200, ev några veckors väntan

(Priserna inkl frakt eller hämtning i butik.)

Jag är rätt säker på att jag kommer klara mig utmärkt med 64GB (inkl en marginal för att inte fylla disken för mycket), och tror att den stora skillnaden för mig kommer vara steget från min trötta gamla laptop-hdd till en SSD generellt. Dvs jag tror att min användarupplevelse* kommer vara i princip densamma för alla dessa tre diskar, så i mitt fall är det helt rimligt att välja den billigare M225 64GB.

*rena prestandasiffror i benchmarks betyder inte mycket för mig, jag är bara intresserad av hur en SSD upplevs när den används.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Tänker du likadant när du köper grafikkort, det tar bara ett par månader mellan lanseringarna av nya modeller och prismässigt ligger dom i regel högre än 2000:-.

Få se nu... sist jag köpte ett grafikkort var för två år sen tror jag. Fast det kanske inte räknas, då ingick i laptopen jag köpte. Sist jag köpte ett grafikkort separat var kanske 3-4 år sen eller så, minns inte så noga.

Behöver jag nämna att jag inte spelar?

Citat:

Det kommer ALLTID något bättre runt hörnet i IT-branschen. Sitter man och "väntar på något bättre" blir det aldrig köp av.

Jag köpte X25 G1 och jag är inte det minsta bitter på att jag hade sparat en tusing på att vänta ett par veckor bara. Upplevelsen är enormt hög mot många andra delar till en dator kan ge.

Ännu en som missförstod mitt inlägg... Var jag så otydlig? hmm...

Alltså: jag har aldrig nämnt något om att jag föredrar att vänta på nått bättre. Tvärt om. Jag skrev ju faktiskt:

Citat:

...så att lägga ut ca 800kr mer för en X25-M 80GB och dessutom få vänta ännu längre på leverans känns inte direkt motiverat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hur menar du att du skulle få samma trevliga användarupplevelse för 700-1000kr mindre? Genom att vänta flera månader tills priserna har sjunkit? Isåfall så nej, jag kommer inte känna ett uns av ångest pga prissänkningar, den tiden jag har sparat in av att sitta framför en dator med en ssd är utan tvekan värt det.

ok, nu är du den TREDJE personen som misstolkat mitt inlägg, så något måste jag uppenbarligen gjort fel för att bli så missförstådd.

Om vi backar tillbaka lite så har vi Mercy1 som skrev:

Citat:

Tror inte det är smart att lägga stora pengar på stora SSD´s nu idagsläget

Detta tolkade jag som att han hade fokus på ordet "stora", dvs han var inte emot att satsa på SSD, bara att satsa stora pengar på det. Denna tolkning visade sig vara korrekt, när Merci1 förtydligade sig i ett senare inlägg.

Sen har vi dig, HMB, som skrev:

Citat:

Det finns ingen risk för att ångra sig när man suttit framför en dator med en SSD, skillnaderna är så uppenbart stora att man undrar varför man inte hoppade på tåget innan.

varpå jag svarade:

Citat:

Inte? Även om man inser att man hade kunna fått i princip samma trevliga användarupplevelse för säg 700-1000kr mindre?

Dvs jag syftade fortfarande på skillnaden mellan olika SSD'er. Och jag pratade INTE om att vänta på bättre/billigare SSD'er.

Men så för att nu svara på dina frågor:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hur menar du att du skulle få samma trevliga användarupplevelse för 700-1000kr mindre?

Genom att köpa M225 64GB istället för Intel X25-M 80GB.

Citat:

Genom att vänta flera månader tills priserna har sjunkit?

Nej, se ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Du förstod visst inte vad jag menade. Jag menade att om man kan få en lika bra användarupplevelse om man väljer X framför Y, och X är billigare än Y, så är ju X ett bättre val för de flesta konsumenter. Märk väl att jag pratar om två olika SSD'er här... Detta ger att man nog kan bli besviken om man istället köpt Y, och först senare inser att man skulle kunnat gjort ett bättre köp.

Detta kan även gälla om Y ger en bättre användarupplevelse än X, om skillnaden är försumbar i förhållande till prisskillnaden.

För att sammanfatta alternativen för mig:

  • Crucial M225 64GB för 1400, beställd, lev eventuellt denna vecka

  • Crucial M225 128GB för 2800, tillgänglig nu

  • Intel X25-M 80GB för 2200, ev några veckors väntan

(Priserna inkl frakt eller hämtning i butik.)

Jag är rätt säker på att jag kommer klara mig utmärkt med 64GB (inkl en marginal för att inte fylla disken för mycket), och tror att den stora skillnaden för mig kommer vara steget från min trötta gamla laptop-hdd till en SSD generellt. Dvs jag tror att min användarupplevelse* kommer vara i princip densamma för alla dessa tre diskar, så i mitt fall är det helt rimligt att välja den billigare M225 64GB.

*rena prestandasiffror i benchmarks betyder inte mycket för mig, jag är bara intresserad av hur en SSD upplevs när den används.

Då menar vi i princip samma sak Att vilken av de bättre SSDerna som helst idag kommer vara stort lyft när man sitter på laptop HDD. Och att Crucials är lite mer prisvärd (får min 128 Gb imorn).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
ok, nu är du den TREDJE personen som misstolkat mitt inlägg, så något måste jag uppenbarligen gjort fel för att bli så missförstådd.

Om vi backar tillbaka lite så har vi Mercy1 som skrev:

Detta tolkade jag som att han hade fokus på ordet "stora", dvs han var inte emot att satsa på SSD, bara att satsa stora pengar på det. Denna tolkning visade sig vara korrekt, när Merci1 förtydligade sig i ett senare inlägg.

Sen har vi dig, HMB, som skrev:

varpå jag svarade:

Dvs jag syftade fortfarande på skillnaden mellan olika SSD'er. Och jag pratade INTE om att vänta på bättre/billigare SSD'er.

Men så för att nu svara på dina frågor:

Genom att köpa M225 64GB istället för Intel X25-M 80GB.

Nej, se ovan.

Känner du att du klarar dig med 64GB istället för 80/128 så är det bara att slå till, jag har svårt att tro att man märker någon skillnad i prestanda om man inte kör crystaldiskmark eller dylikt testprogram dagarna i ända. Hehe, det är lätt att bli missförstådd på nätet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Najs, tyvärr är det inga som skrivit i alla problem trådar om att just Crucial M225 disken fungerar med senaste EFI update. Har du en från Juni 2009? Dessa verkar vara de som drabbats. Får se hur det går

Jo fast problemet med EFI 1.7 gäller ju inte bara Crucial utan alla andra märken och diskar också. Jag har en late 08 MBP unibody och 1.7 gäller ju bara för juni 2009 maskinerna Finns en lång tråd på macrumors om detta. Har man uppdaterat till 1.7 kan man lämna burken till nån auktoriserad apple butik och få firmware nedgraderad...

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicMackey
Jo fast problemet med EFI 1.7 gäller ju inte bara Crucial utan alla andra märken och diskar också. Jag har en late 08 MBP unibody och 1.7 gäller ju bara för juni 2009 maskinerna Finns en lång tråd på macrumors om detta. Har man uppdaterat till 1.7 kan man lämna burken till nån auktoriserad apple butik och få firmware nedgraderad...

Ne jag vet, dock har jag mest hört att Intels X25-m fungerar, knappt någon som haft problem med den, inte heller har jag hört nått om Crucial alls typ. Läst om typ 3 pers som hade problem med den. Får se hur det går, i värsta fall får jag väll kräva pengarna tillbaka och köpa en PC...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Priset höjt igen, 1699 på komplett.se nu :/

Får nog bli en OCZ Vertex iaf nu ... eller ... gah det är svårt. Får avvakta lite till

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Ja, Crucial M225 64GB börjar bli dyr.. När jag kollade på den för 2 veckor sen låg den på 1399:- och såg ut som ett bra val.

Nu får man kolla runt en gång till på alla alternativ.

Permalänk
Medlem

skönt att man hann köpa den för 1399

Permalänk
Medlem

tur jag köpte min 128GB, faen vad dyr den blivit nu...

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

haha, vad är nu detta?! 128-modellen kostar 3400 istället för tidigare 2700!

varför finns det inte fler återförsäljare av denna disken i sverige?