Crucial M225 64GB 128GB 256GB Från 1400KR

Permalänk
Medlem

Crucial M225 64GB 128GB 256GB Från 1400KR

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=466931,466933,466928

30gb ( OCZ Vertex ) är ju lite lite till system men en 64gb för 1400kr är ju helt ok
Det verkar som diskarna ska ha Indilinx Barefoot Kontrollen i sig

test på 256gb
http://www.tweaktown.com/reviews/2846/crucial_m225_256gb_soli...

Åsikter ?

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

För många räcker 30 GB och blir över. Jag har t.ex. en 30 GB SSD och ändå mer än 10 GB ledigt.

Jag förstår inte varför de inte har en 30 GB-version oxå, 800:- är ändå bättre än 1400:- för de som klarar sig med 30 GB, för de som använder den i en stationär dator där man kan komplettera med HDD(ar), det skulle kanske oxå passa in i tiden med tanke på hur många som säger att W7 är så mkt snålare med utrymmet än Vista.

Om du vill jmfra med en OCZ-märkt SSD bör du nog jmfra med Agility-serien, den är precis som Vertex-serien men där Vertex-serien är begränsad till att använda dyra 42/50nm-flash från Samsung ska Agility-serien kunna använda flash även från andra tillverkare. Att priset nu sjunker kan förklaras med att Intel går över till 34 nm. Om det nu är Intel-flash i den här, Toshiba har oxå billig flash i 32 nm (används bland annat i Kingston V-serie, dock med jm602c kontroller).

Jag kikade lite snabbt på testet, men tycker inte att de säger så mkt om de inte samtidigt öppnar upp disken o kikar inuti för att verifiera tillverkarens uppifter (typ av kontroller och flash). Tyckte oxå att det var lite underligt att de inte hade med ett test i IO Meter oxå.

Permalänk
Hedersmedlem

64GB från 1400kr, menar du väl ändå. 128GB kostar just nu 2699kr och 256GB 4995kr.

Edit: Doh, läste fel i topic.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, vill bara se nåt test där de mäter det viktigaste: 4kB random write.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk

Nu är det ngn som plockar isär den och kikat inuti...

http://www.legionhardware.com/document.php?id=850&p=1

Ser ut att vara exakt samma som OCZ Vertex...

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Det är visst Samsung-NAND ändå, kanske har Samsung fått igång sin 3x-nm produktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
För många räcker 30 GB och blir över. Jag har t.ex. en 30 GB SSD och ändå mer än 10 GB ledigt.

Jag förstår inte varför de inte har en 30 GB-version oxå, 800:- är ändå bättre än 1400:- för de som klarar sig med 30 GB, för de som använder den i en stationär dator där man kan komplettera med HDD(ar), det skulle kanske oxå passa in i tiden med tanke på hur många som säger att W7 är så mkt snålare med utrymmet än Vista.

Går går det väl men det är ganska begränsande
dessutom så bör en system disk inte användas mer än 80%
För det slöar ner systemet och det gäller alla lagrings medier

Visa signatur

GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP

Permalänk

Även om de skulle erbjuda en 30 GB-version skulle det inte nödvändigtvis betyda att de måste plocka bort en storlek, jag tycker att det borde vara fullt möjligt att ha 4 olika storlekar (30, 60, 120, 240) i produktportföljen. Tycker att de på så sätt skulle fånga in hela spektrat, från de som vill ha minimalt till de som vill ha maximalt med systemutrymme. Om du tycker 4 storlekar låter mycket se bara på OCZ med 9 olika serier och sammanlagt 31 varianter.

30 GB för den som optimerar systemet (eller för den som får hjälp att optimera systemet) för att ta så lite utrymme som möjligt (dvs använder nlite/vlite för att ta bort tjänster o drivrutiner som man aldrig kommer att använda, inte sparar multipla kopior av alla filer på ssdn utan -ersätter- systemåterställningar och shadow copies med t.ex. drive image xml och valfritt backupprogram som sparar filerna på den kompletterande HDDn alternativt usb-minne/online, tar bort hibernation-filen eftersom datorn ändå bootar upp så snabbt, osv osv, listan kan göras lång men om man använder drive image xml behöver man bara gör det 1 (en) gång).

60 GB för den som inte vill optimera systemet och gärna betalar en premie för att slippa, och/eller för gamern som spelar några enstaka spel eller många mindre.

120 GB för den som vill installera mängder med spel, och ha musik och en och annan film på disken.

240 GB för den som... vill ha knäpptyst dator och inte vill ha en vanlig HDD antar jag, eller vill ha den i en bärbar dator och vill bära med sig hela sitt mediabibliotek. Nja, kanske inte men 240 GB är fasligt mycket utrymme.

För bärbara datorer gäller lite annorlunda spelregler, där är det möjligt att 60 GB är minimum (det kan vara svårt att få in både en SSD och HDD i samma skal och där kan jag hålla med om att 30 GB -kan- vara för lite).

Permalänk
Medlem

De har nog tyvärr valt bort 30gb för det skulle innebära för liten vinst marginal
Det är ju inte barra minnes kretsarna som kostar

även funderat på raid men bra radkort kostar för mycket måste vara pci-e 4x minst pci-e 1x är för långsamt

ett anat alternativ vore bundlade SSD med flera Sata kontakter

fast bästa vore nog en SSD på PCI-E 4x till humant pris

64GB räcker ju faktiskt till 2st OS (bantade) alla prog och några spel + 2st 1,5tb

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, hur kommer det sig att Intels är så mycket bättre på 4k??

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Går går det väl men det är ganska begränsande
dessutom så bör en system disk inte användas mer än 80%
För det slöar ner systemet och det gäller alla lagrings medier

Men stämmer det verkligen även på SSD's?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Men stämmer det verkligen även på SSD's?

Det kan nog stämma iom att hju mer utrymme du använder desto större är risken att du skriver till ett block som du redan skrivit till tidigare. Gäller nog särskilt på Indilinx-baserade diskar som än så länge har en rätt så ineffektiv GC (Garbage Collection), där du måste radera ett block när du ska skriva om ett block. Jag skulle tro att Intels diskar klarar sig bättre (effektivare GC och lägre write-amplification).

Men det vore intressant att se om det finns någon som har testat för att se om det verkligen stämmer IRL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det kan nog stämma iom att hju mer utrymme du använder desto större är risken att du skriver till ett block som du redan skrivit till tidigare. Gäller nog särskilt på Indilinx-baserade diskar som än så länge har en rätt så ineffektiv GC (Garbage Collection), där du måste radera ett block när du ska skriva om ett block. Jag skulle tro att Intels diskar klarar sig bättre (effektivare GC och lägre write-amplification).

Fast det där är ju inte riktigt samma sak. Om man använder en disk under tillräckligt lång tid bör man ju rimligtvis ha använt alla block minst en gång. Och då hjälper det väl inte att man har en viss % ledigt men "begagnat" utrymme kvar?

Citat:

Men det vore intressant att se om det finns någon som har testat för att se om det verkligen stämmer IRL.

Helt klart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Hmm, hur kommer det sig att Intels är så mycket bättre på 4k??

kontrollern.

1400kr är ett bra pris för en ssd.
halverar nästan priset för budget diskar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
http://multitronic.fi/showprod.php?prod_id=AS391S-32GM-C&b=1 , billig, men hur är den

Google-söktips: a-data 300 controller from

Den använder jm602, så den bör man sky som pesten.

Permalänk
Medlem

har beställt en Crucial M225 128GB nu efter tester som var en mycket trevlig läsning slog jag till...

här är ett av testerna..

http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=821&pageid=1

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Har beställt en 64GB:are till laptopen, borde bli en trevlig prestandaförbättring

Permalänk
Medlem

Så, då var windows7 installerat på disken Känns riktigt bra detta måste jag säga

Permalänk
Medlem

Tror jag tar å beställer 64gigare till min laptop jag med.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
har beställt en Crucial M225 128GB nu efter tester som var en mycket trevlig läsning slog jag till...

här är ett av testerna..

http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=821&pageid=1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Har beställt en 64GB:are till laptopen, borde bli en trevlig prestandaförbättring

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Tror jag tar å beställer 64gigare till min laptop jag med.

Trevligt att ni provat denna disk, sugen jag med, berätta vad ni tycker!

Hoppas fler återförsälgare tar in den snart, för just nu är det väl bara 3! som har den på lager (prisjakt). Så att priset kan komma ner lite till kanske.

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk

På pappert bättre än intel G2, hur är den IRL

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
På pappert bättre än intel G2, hur är den IRL

Jämfört med hårddisken som satt i laptopen (250GB sata 5400RPM) så är det ljusår i prestanda. Datorn startar snabbt som bara den, program öppnar kvickt, den är spiktyst. Helt klart en riktigt vettig uppgradering! Angående prestanda etc så kika recensioner på ocz vertex-hårddisken. Det är i princip samma hårddisk.

Permalänk
Medlem

Låter interesant den här disken.
Den har ju gjort bra ifrån sig på tester och så.

Sen är den billig oxå, frågan är om den blir billigare närmsta
veckan eller så pga den redan nu ligger bland dom billigaste per GB

Skulle vilja sett lite omdömmen på prisjakts sida från personer som köpt
disken bara. För tester osv kan man inte lita på helt tror ja.

Iaf så är det absolut en disk att ha i åtanke.

Visa signatur

~Ametz~

Permalänk
Medlem

för 1399 är den mycket intressant speciellt i laptops som ofta är begränsade till sata1

Har disken framför mig här och skall i nstallera den lite senare om jag hinner innan jobbet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
för 1399 är den mycket intressant speciellt i laptops som ofta är begränsade till sata1

Har disken framför mig här och skall i nstallera den lite senare om jag hinner innan jobbet.

Ett tips är att installera på windows 7, med övriga operativssystem så måste du "aligna" hårddisken innan installation. Windows 7 sköter detta åt dig om du skapar partitionen/partitionerna via dess egna partitioneringsverktyg.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon på Sweclockers har sett det här?

Crucial M225 SSD Review
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Citat:

Solid State Drives are low-visibility products: you see them just long enough to install and then they're forgotten. Despite this, Crucial has taken the added step of upgrading the SSD enclosure from the standard black painted chassis used on nearly all other SSD products (as well as their own first SSD product), and uses a brushed aluminum style finish. This is more than what's expected from the appearance of Solid State Drives, because like their Hard Disk Drive counterpart they are meant to place function before fashion. To this end I still wish manufacturers would return to using sealed plastic enclosures (such as the MOBI 3000) to prevent moisture or electrical shock damage, though the trend doesn't seem likely.

Construction is probably the strongest feature credited to the entire SSD product segment, and Crucial products have never been an exception. Solid State Drives are by nature immune to most abuses, but add to this a hard metal shell and you have to wonder what it would take to make this drive fail. If a Crucial M225-series SSD product fails during the limited 5-year warranty period, end-users can contact Lexar/Crucial via the company website or SSD support forum. Fortunately, there's also a toll-free telephone number for support or customer service questions (800-336-8915).

Benchmark Reviews has tested the stylish Crucial M225-series, and the performance results place this SSD among the fastest we've tested. Based on the results of several benchmark tests, the M225-series delivers a noteworthy 0.10 ms response time assure a nearly-instant reaction, and the Crucial CT128M225 model showed absolutely no sign of data read/write stuttering during our tests. ATTO Disk Benchmark tool reported an impressive 259 MBps maximum read bandwidth in our tests and 177 MBps maximum write, both of which are dead-on with the Crucial maximum speed specifications. EVEREST's linear full-sector bandwidth performance was a steady 246 MBps read-from, and an impressive 217 MBps write-to speed. While all of these benchmarks indicate the general bandwidth 'speed' was the highest among MLC SSDs available, which is to be expected from the Indilinx Barefoot controller. Input/Output performance results were also very high compared to ultra-premium SLC SSDs. Iometer tests produced a random read and write IOPS of 1695, which is well above most other MLC products tested.

Översättning?
http://translate.google.com/?hl=sv&sl=en&tl=sv

Testsystemet var med bl.a Intel Core i7-920, Gigabyte GA-EX58-UD4P, 6GB Tri-Channel DDR3 1600MHz och Windows XP Professional SP-3.

Visst är det en intressant SSD-disk från Crucial eller hur?

/Saint25

Permalänk
Medlem

Sitter med m225 disken i laptopen nu ... Det är en extremt skillnad mot 5400 rpm disken som jag körde med innan

Konstigt nog ... Alla med en laptop borde skaffa sig denna disk!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Kan du inte bencha den så man får se lite prestanda?, kör crystaldiskmark lr nått.

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

jag själv en 128GB på posten men kan inte hämta ut den förrän lönen kommer. bara sugen på testa. verkar vara en sjukt prisvärd SSD disk.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Ja bärbara begränsas av andra komponenter, t.ex. sata1 interface, så man behöver inte den absolut snabbaste disken, vilket gör denna disk till ett mycket bra köp.

Visa signatur

Nätverksnörd