Billigaste Datorn för vardagligt bruk (runt 5000)

Permalänk
Medlem

Billigaste Datorn för vardagligt bruk (runt 5000)

Hejsan!

Det är dags för mig att skaffa en ny dator, men jag vet inte vilket. Skulle behöva lite av eran expertis

Jag behöver en helt ny dator komplett med alla delar, ink DVD Brännare. Dessutom är jag även i behov av en datorskärm. Allt för UNDER 5000 gärna (dator+skärm).

Önskemål:

*Skärmen behöver inte vara bra, räcker med ca 19 tum.

*Dvs. jag är inte kräsen av mig.

*Hårdisken behöver inte vara stor (500 gig är maximum och kan t.o.m. sänkas).

*Grafikkortet behöver inte vara bra, bara hållbar.

Har kollat lite på komplett.se som har färdiga datorpaket.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

*Fråga: är dom något bra eller bara skräp?

*Ifall det bara är skräp, skulle någon kunna hjälpa mig med ett bättre datorpaket+skärm?

[Mjukvaror har jag tillgång till.]

Permalänk
Medlem

Nej det är inte skräp. Du får ganska mycket för pengarna skulle jag säga. Det jag kan känna att de sparat in på är processor och grafikkort. Men för vanligt hemmabruk duger det alldeles utmärkt.

I min kundvagn jag plockade ihop hamnade grejer för 4600 kr. Så jag spräckte din budget. Hade jag varit dig hade jag valt det billiga alternativet som du länkade. De 500 kr till det nästa steget hamnade på chassi, moderkort och grafikkort, och eftersom du inte är kräsen eller har några krav på grafikkortets prestanda är det bortkastade pengar enligt mig.

Men för att kunna försäkra dig om att du kommer bli nöjd så får du lov att berätta vad datorn kommer användas till. Vilka program och spel du tänkt köra osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |

Permalänk
Medlem

Kommer använda datorn till Skolarbeten, Webbsurf (typ Youtube).

Jag har i PRINCIP slutat spela spel för tillfället, man jag vill helst ha en dator som kan tåla spel som typ wow utan att bli överhettad (d.v.s låta som en dammsugare med inbyggd diskmaskin och ljudförstärkare). Jag kan ju nån gång ändra mig.

*fråga: kan någon av datorerna i länken klara av enklare spel utan att bli för ansträngd? [med minimala inställningar - lägsta grafik i allt]

Permalänk
Medlem

WoW kommer du kunna spela på hyfsad grafik. Har kört det på betydligt sämre häckar än det du är sugen på att köpa.

Ljudnivån på de korten i paketen vet jag inget om. Men har du spelljud eller musik på så tror jag inte det kommer vara något som stör. Men skulle det va så kan det räcka med att sätta in några chassifläktar i de lediga platserna och sätta de på lågt varv.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel i5 2500k |Noctua NH-U9B SE2| Gigabyte 460 OC | ASUS P8P67 Pro | 2x4GB Corsair 1333MHz XMS3| Intel SSD X25-M | Corsair AX 750W |