Kraschat Compact Flash?

Permalänk

Kraschat Compact Flash?

Hej på er,

jag har en Canon EOS kamera med ett Compact Flash kort i. Nu sist när jag använda kameran så fick jag CF error på kortet. Det går inte att använda längre? :/. Jag gjorde inget speciellt förutom att kortet blev fullt. Sen POFF, CF error.

På kortet finns ca 500 bilder som jag bara vill ha kvar. Hann tyvärr inte tanka av bilderna.

Testat kortet i en minneskorts läsare men då händer inget. Datorn känner tydligen av kortet på någon sätt för datorn försöker läsa upp kortet om och om igen. Det avbryts aldrig så jag kan komma åt några filer :(.

Tänkte jag kunna köra ett recovory-program men dom verkar mest vara till för rädda raderade bilder. Använde PC Inspector smart recovery som kände att kortet var 1 GB. Körde en sökning men inget hände.

Någon som vet någon diagnosverktyg man kan kolla kortet med och "reparera" det? Eller är det kört? :(.

Var till Elgigaten och frågade om dom kunde göra något, men det var ungefär som goddag yxskaft, var omöjigt och svara på vad det skulle och kosta och kolla på kortet, från 500 till hur mycket som helst. Det är för övrigt ett Lexar Pro kort med livstidsgartanti, men täcker väl inte dataförlust antar jag? Skitkort

Någon som har några tips? :).

Permalänk
Medlem

Det första du skall göra är en avbild av kortet. Det gör du under Linux (live-CD) med ddrescue .http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html till t.ex en fil på hårddisken . Använd sedan foremost http://foremost.sourceforge.net för att återkapa bilderna från avbildesfilen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Tack för länkarna. DD rescue finns det bara för Linux? Hur gör jag en live-cd med en Windowsmaskin går det? CF-Kortet kommer ju inte upp som en enhet i Windows kommer det fungera i alla fall?

Permalänk
Medlem

Jag satt också som ett frågetecken de gångerna jag ville test linux viset.

Det finns gratis disk klonings program men jag vet inte hur bra det skulle gå.

Testade du även deras andra program "PC Inspector File Recovery"?
Store bror programmet kanske klarar det bättre.
http://download.cnet.com/windows/convar/3260-20_4-83687.html?...

Permalänk

Testade med PC Inspector File Recovery nu. Programmet hittar enheten som en fysisk enhet när man söker och att kortet är 1 GB. Men det går inte att göra något. "Förhandsgranska" eller något? :/. Va tusan gör man?

Vad innebär det att man klonar kortet och hur gör man? Hur hjälper det? =).

Har en liten plan men jag vet inte om det går eller om det är speciellt smart. Snabbformatera kortet (om det går) och sedan försöka återställa bilderna efter det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datorapparaten
Tack för länkarna. DD rescue finns det bara för Linux? Hur gör jag en live-cd med en Windowsmaskin går det? CF-Kortet kommer ju inte upp som en enhet i Windows kommer det fungera i alla fall?

Det går utmärkt att göra en live-CD med Linux under Windows. Ladda ned en live-CD isofil och bränn ut den på en CD (burn image). Eftersom datorn känner av kortet så kommer ddrescue att kunna läsa från det fastän filsystemet är korrupt. Kortet behöver inte monteras.

PC Inspector File Recovery och motsvarande program är beroende av att filsystemets bokföring (FAT eller MFT) inte är totalförstörd. Foremost, som är ett kriminaltekniskt program är oberoende av filsystem.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Hej igen. Jag hittade en Knoppix live CD hemma 4.0. Kan jag använda det? Kan inte se att Knoppix hittar kortläsaren med kortet i, använder USB.

Får upp CD-ROMEN, HDDn och Floppy av någon anledning. Har ingen floppy. Men hittar inte CF-kortet.

Förstår inte riktigt hur jag sedan får igång ddrescue. Finns det "inbyggt" i Knoppix? Eller måste jag ladda hem det? Och hur tusan kör jag i så fall det eftersom Knoppix körs från en CD. Är ingen hejjare på Linux. Hur vet jag om Knoppix hittar kortet? Kommer det upp som en enhet och var?

Uppdatering:
Testade med en vanlig USB-minnessticka och den kommer fram i "Utforskaren". Innebär det att det är kört med CF-kortet då efter som det inte syns någonstans?

Permalänk
Medlem

Du kan använda den. Kortet kommer upp som en blockenhet i /dev. Heter /dev/sdb eller /dev/sda beroende på om din hårdddisk är SATA eller PATA. Bör också listas i kommandot lsusb, som visar USB-enheter. Kortet behöver inte monteras (motsvarar tilldelning av enhetsbokstav i Windows). ddrescue finns inte inbyggt så du måste ladda hem det. Det behöver inte installeras utan kan köras i en terminal direkt från HD eller USB-sticka.

Det finns en specialversion av Knoppix där en del program (foremost), som behövs ingår. Den heter Knoppix-STD (Safety Tool Distribution) http://www.knoppix-std.org/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Fick upp USB-minnet. Men inte minneskortsläsaren där CF-kortet sitter. Kortläsaren är också är ansluten med USB.

Klickar jag på "Personal files" sedan "Deskop" ser jag CD-ROM, Floppy, hda1, sbd (som är usb-stickan), men minnskortsläsaren med CF-minnet syns inte. Borde inte CF-kortet också komma upp om det fungerade?

Kollade i Dev-mappen där ser jag varken sdb eller sda.

Det jag ser är:
ataraid
capi
dvd
fd
ida
input
mapper
pts
rd
scsi
shm
snd
usb

Som sagt är vääääldigt dålig på Linux/Knoppix. =).

Tack för all hjälp förresten.

Permalänk
Medlem

De du ser i "Desktop" är mappar, som är monteringspunkter för enheterna. Dessa mappar motsvarar Windows enhetsbeteckningar. Mappar för externa enheter skapas vid behov av HAL-demonen när en sådan enhet med fungerande filsystem ansluts.

Är du inloggad som root eller user i Knoppix. De flesta filerna i /dev är endast synliga för root. Kan du posta vad kommandot lsusb ger när kortläsaren är ikopplad.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Det står detta:
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 004: ID 0dda:0102 Intregrated Circuit Solution Inc.
Bus 002 Device 001: ID 0000 0000
Bus 001 Device 001: ID 0000 0000

Står samma sak med eller utan CF-kortet i. I samma läsare är det plats för 4 olika korttyper. Börjar misstänkta att det är totalkört Typiskt bilder från ett bröllop.

Hur loggar man in som root? Hur vet man lösenordet?

Permalänk
Medlem

Live-CD har normalt inget lösenord. Du byter användare till root med kommandot: su
Bus 002 Device 004: ID 0dda:0102 Intregrated Circuit Solution Inc. är själva kortläsaren

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Då syns alltså bara kortläseren och inget kort? Är det finito kaputt då? Eller har du något mer ess i rockärmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datorapparaten
Då syns alltså bara kortläseren och inget kort? Är det finito kaputt då? Eller har du något mer ess i rockärmen?

Att själva kortet inte syns med lsusb är som det skall vara då kortet inte är en USB-enhet. Lättast ser du om själva kortet registeras genom att läsa filen /var/log/messages (som root). Starta utan att ha kortläsaren i. Sätt sedan in kortläsaren och kortet och se på filen med kommandot: cat /var/log/messages. I filens slut skall då finnas något i stil med:

Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: usb 6-2: New USB device found, idVendor=058f, idProduct=6366
Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: usb 6-2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: usb 6-2: Product: Mass Storage Device
Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: usb 6-2: Manufacturer: Generic
Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: usb 6-2: SerialNumber: 058F0O1111B
Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: usb 6-2: configuration #1 chosen from 1 choice
Sep 13 18:29:18 fagerja klogd: scsi9 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: usb 6-2: reset full speed USB device using ohci_hcd and address 2
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: scsi 9:0:0:0: Direct-Access Multi Flash Reader 1.00 PQ: 0 ANSI: 0
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] 3970048 512-byte hardware sectors: (2.03 GB/1.89 GiB)
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] Write Protect is off
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] Assuming drive cache: write through
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] 3970048 512-byte hardware sectors: (2.03 GB/1.89 GiB)
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] Write Protect is off
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] Assuming drive cache: write through
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sde: sde1
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: [sde] Attached SCSI removable disk
Sep 13 18:29:23 fagerja klogd: sd 9:0:0:0: Attached scsi generic sg5 type 0

I exemplet är sde är beteckningen för kortet och sde1 dess första partition. Motsvarande fullständiga sökvägar är: /dev/sde resp. /dev/sde1.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Testade detta men hittar inte den katalogen. Står något liknade "No such directory"

Men messege-katalogen kanske inte syns om man inte är inloggad som root? Då kommer nästa fråga hur tusan loggar man in som root på Knoppix Live CD?

Testade under Windows XP igen och högerklickade och valde "Utforska", då tar det först jääättelång tid. Sedan kommer "Disketten är inte formaterad. Vill du formatera". Tar jag "JA" står det. "Det går inte att formatera enheten F:". Nån form av kontakt verkar ju finnas, men verkar ju rätt så kört.

Testat under DOS, då står det. "Volymen innehåller inget känt filsystem. Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad"

Kikade även på IBAS hemsida som har något program som heter EasyRecovery Professional men det är svindyrt. Finns det inget annat billigare alternativ till PC? Testat PC Inspector File Recovery redan.

Permalänk
Medlem

Filen /var/log/messages är läsbar endast av root. I live-CD-distributioner byter du till root med kommandot su (inget lösenord behövs). Alternativt med init 1 eller i bootmenyn (grub) följa anvisningarna i http://www.experts-exchange.com/articles/OS/Linux/Administrat...

EDIT: Linux bootar utan GUI i init1. Vill du ha GUI så får du det med kommandot startx.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Testar att skriva "su" i konsollen. Då står det root@ antar jag är root då? Sedan skriver jag: "cat/var/log/messages."
Då står det "bash: cat/var/log/messages: No such file or directory".

Testade och skrev såhär istället "/var/log/meeages" Då står det "Permission denied"?

Upptäckte nu att ddrescue finns redan i Knoppix 4.0 men vet inte hur jag använder det?

Permalänk
Medlem

När det står root@ så är du root. Det skall vara mellanslag mellan cat och /var/log/messages:
cat /var/log/messages

Manualsidan för ddrescue får du upp med kommandot: man ddrescue. Skriver du bara ddrescue utan attribut i terminalen får du en kort handledning. Komplett manual får du med: info ddrescue.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

Testade nu som root@. Men när jag skriver kommanot nu så byter det bara rad sen händer inget mer.

Såhär: root@knoppix: cat /var/log/messages
Då blir svaret bara: root@knoppix

Vad göra? Finns det inget lättare sett och se om kortet lever?
Kommer bli gråhårig på det här :D. Men skam den som ger sej

Permalänk
Medlem

Tydligen har Knoppix loggningen avstängd. Kortet borde synas som en fil i /dev. Namnet skall vara /dev/sd? där ? är ersatt av en bokstav. Filen skapas av hald när du sätter in kortläsaren med kortet i USB-uttaget så du kan på basen av tidpunkten avgöra vilken som är kortet. Kör som root kommandot:
ls -l /dev/sd*
Kommandot ger en lista på blockenheter (SATA och SCSI) och deras partitioner USB emulerar SCSI.

[fagerjan@fagerja:~$ ls -l /dev/sd*
brw-rw---- 1 root disk 8, 0 2009-09-14 11:34 /dev/sda
brw-rw---- 1 root disk 8, 1 2009-09-14 11:34 /dev/sda1
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 2009-09-14 11:34 /dev/sdb
brw-rw---- 1 root disk 8, 17 2009-09-14 11:34 /dev/sdb1
brw-rw---- 1 root disk 8, 18 2009-09-14 11:34 /dev/sdb2
brw-rw---- 1 root disk 8, 21 2009-09-14 11:34 /dev/sdb5
brw-rw---- 1 root disk 8, 22 2009-09-14 11:34 /dev/sdb6
brw-rw---- 1 root disk 8, 23 2009-09-14 11:34 /dev/sdb7
brw-rw---- 1 root disk 8, 32 2009-09-14 11:34 /dev/sdc
brw-rw---- 1 root disk 8, 33 2009-09-14 11:34 /dev/sdc1
brw-rw---- 1 root disk 8, 34 2009-09-14 11:34 /dev/sdc2
brw-rw---- 1 root disk 8, 35 2009-09-14 11:34 /dev/sdc3
brw-rw---- 1 root disk 8, 48 2009-09-14 11:34 /dev/sdd
brw-rw---- 1 root disk 8, 49 2009-09-14 11:34 /dev/sdd1
brw-rw---- 1 root disk 8, 50 2009-09-14 11:34 /dev/sdd2
brw-rw---- 1 root floppy 8, 64 2009-09-14 21:16 /dev/sde
brw-rw---- 1 root floppy 8, 65 2009-09-14 21:16 /dev/sde1

/dev/sde är ett minneskort (SD) och /dev/sde1 dess första och enda partition.

Visa signatur

Fagerja