Permalänk
Inaktiv

Suspekta surrande ljud i bakgrunden

Hej,

Kan märkte här om dagen då jag inköpte ett par hörlurar och pluggade in i datorn att jag har massa skumma surrande/gnisslande ljud i bakgunden, trode först det var hörlurarna det var fel på då jag inte uplevft något på mitt 2.1 högtalar system.
Lyckades efter lite tid få fram samma ljud på högtalarna genom att höja grundvolymen till max, så vist har det funnits sedan tidigare, men inte på samma nivå.
Började misstänka att det kunde vara något fel på mitt intigrerade ljudkort då jag kör på en RampageII Gene, och har hört att dessa ska ha sinna problem, men märkte nyss att ljuden kommer då jag tex. scrollar på en internet explorer sida och då endast under dom sekunderna jag rullar ljudet. På samma sätt kommer ett helt annat ljud undertiden jag har överförningar på datorn igång... misstänker att det är något fuffens med windows, men är långt från expert på området så kan ju knappast säga något säkert. Kan även nämna att jag kör Win7 RC1 64bit.

Har försökt titta efter liknande problem på forumet och i övrigt på nätet, men vet inte enns vad jag borde söka på så ingen lycka där.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem. Jag har knastrande och gnisslande ljud av minsta lilla aktivitet från datorn. Att scrolla, starta program eller bara ha uppe firefox skapar ljud i takt med aktivitet. Jag har haft detta problem tidigare på en annan burk fast med samma ljudkort. Jag vet inte om det är ljudkortet som är fel på(känsligt för störningar) eller det är ngt irq/bus strul som skapar störningar i systemet. Det verkar iaf inte finnas någon direkt lösning. Jag har kört denna hårdvarukonfig länge nu utan problem. Nu är dock skiten tillbaka utan att jag förändrat något.

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt problem det där, speciellt på inbyggt ljud i moderkort, och brukar bli värre när man använder frontkontakter i chassiet, då kablarna sällan är bra skärmade, speciellt inte på billiga chassin.

Är vanliga störningar som skapas inne i datorn som plockas upp av ljudchip och dess kablar, blir inte bättre av om grafikkort sitter nära ljuddelen.

Ibland kan det bli bättre om man drar om alla kablar och försöker hålla dom borta ifrån ljud chip kablar och dess kontakter, så gott det går.

Bästa är ljudkort som är ordentligt skärmade.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ofta finns flera volym reglage som du måste ballansera (höja/sänka) så att störningarna inte blir så kraftiga. Kostar inget att testa.

Permalänk
Medlem

I windows XP har du någon typ av boost för ljudet, hårdvaru acceleration eller liknande, försök hitta den inställningen och stäng av den, detta hjälpte mig då jag hade det där problemet. Hittar tyvärr inget liknande i windows 7 så det kanske är bortplockat.

Visa signatur

|/foo/|

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen kommit fram till en lösning. Jag har kopplat ur och i alla komponenter i datorn, kört med det inbyggda ljudkortet, pillat med drivrutiner men inget "av det vanliga" har funkat.

Problemet, för mig, var att jag körde jordat. Det blev något slags jordslingefel i chassit som spred sig inte helt oväntat till ljudkortets känsliga komponenter. Jag har nyligen tagit bort mitt nätaggregat från chassit så att det inte längre är fastskruvat utan bara ligger på sidan på en balk över moderkortet. Anledningen till detta är att min nättaggsfläkt låter fan om den körs så att insuget är neråt. Jag har oljat och pillat med den men det hjälper inte(jävla hiper). Jag märkte inte oljudet först för jag körde genom mina högtalare och ljudet är oberoende av förstärkning. Så det var först på kvällen genom hörlurarna jag märkte av det.

I vilket fall som helst så funkade inte detta utan chassit fick en spänning(testade att röra en omålad del av mitt element samtidigt som jag hade en hand på chassit). Det jag testade först var att koppla en sladd till en omålad del av nättagget till en omålad del av chassit men det hjälpte bara delvis. Så nu kör jag ojordat och det funkar susen. Hoppas detta kan hjälpa någon annan som har samma problem.

Vad för risker finns det med att köra ojordat?

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600