Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Inaktiv

Köp från en annan butik bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backwall
Får spatt! Väntat på migg 5870kort nu i nästan två månader. Netonnet lovar det vecka 11! Det kortet är ju snart omodernt. Kanske skulle offra mat och annat för att skaffa ett 5970 istället. Men det får man väl vänta på ännu längre. Sedan passar det säkert inte i min dator, utan jag får köpa annordning för att hänga upp mina hårddiskar under DVD brännaren. Skitliv....

SKAFFA DENNA! billig och bra

http://www.inet.se/artikel/4902179/cooler-master-4-in-3-devic...

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Köp från en annan butik bara?

Tomt i alla som det verkar. I alla fall på prisjakt.se

=(

Permalänk
Medlem

Vilket 5870 kort ska du ha? Finns massa 5870 på lager i de flesta butiker numera.

Permalänk
Inaktiv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495014
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=585757

För att nämna två. Den som kostar 100kr mer verkar vara bundlad med AvP3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkar vara samma som:
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...(125089,4037)

Och

http://www.sweclockers.com/artikel/6195-amd_radeon_hd_5870

?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

HD5870's samtliga, jo.

Permalänk
Medlem

AVP 3 är skoj och rätt läskigt som "Marine" på tal om det!

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Tomt i alla som det verkar. I alla fall på prisjakt.se

=(

Tomt?
Nä det finns många butiker som har det i lager.
http://www.prisjakt.nu/search.php?query=5870

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det kommer att komma en fix för att kunna titta på hd-filmer på bl youtube, men även på datorn. som det är nu byts temat på skrivbordet ut när man kör en film i vlc eller crashar drivrutinerna för grafikkortet om man väljer 720p på youtube.. tycker detta är mer irriterande än musproblemet då jag tittar mycket på filmsnuttar och vill njuta av högupplösta bilder. Men det är skönt att ett av de mer jobbiga problemen är åtgärdat nu.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Funnit på några ställen. Skippar netonnet nu.
Dock en fråga, är dett i vettighetens namn någon mening att köpa ett 5970 för 5900kr istället för ett 5870 för 3800kr? Är det troligt att man kan ha gjädje av ett så kraftigt kort som 5970 på några år?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Dock en fråga, är dett i vettighetens namn någon mening att köpa ett 5970 för 5900kr istället för ett 5870 för 3800kr? Är det troligt att man kan ha gjädje av ett så kraftigt kort som 5970 på några år?

Om du funderar på så pass dyra kort som HD5970 så invänta släppet av Fermi. Då HD5970 väntas hamna i samma prisnivå som Fermi-korten så kan HD5970 mycket väl sjunka i pris. Sen kanske du finner Nvidias kort intressantare med.

Permalänk
Medlem

Jag har ett oklockat q9550 och jag undrar om det kommer flaska med ett 5850?

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeo
Jag har ett oklockat q9550 och jag undrar om det kommer flaska med ett 5850?

Det beror på vad du menar. Det är klart att du hade tjänat på en snabbare processor - men i högre upplösningar lär du inte märka någonting och i lägre spelar det ingen roll.

Men vad menar du med flaska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Egentligen så krossar ju endast ett 5870 allt motstånd. Det är bara vi entusiaster som krossar all logik och köper värre ändå.

Men visst, ska du ha datorn ett bra tag, eller vill ha det värsta för tillfället, så kan 5970 vara ett bra köp. Det är ju egentligen två nedklockade 5870 till ett lägre pris än om man köper de båda separat.

Som Anders säger är det förmodligen visast att vänta in Fermi, dock.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Det jag menar är om min q9550 kommer hålla tillbaka 5850 för att nå sin sanna potential eller något liknande.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det jag menar är om min q9550 kommer hålla tillbaka 5850 för att nå sin sanna potential eller något liknande.

Spelar det någon roll? I 2560x1600, ja. I 1680x1050, förmodligen inte.

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag, har ni någon aning om vad jag kan ha för average fps i tex Crysis? Med dom specs jag har, fast med ett 5850.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag länkade en sida + video några poster upp där du får svar på din fråga.
Skillnaden mellan i7 och q9550 är nästan obefintlig.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Okej då vet jag, har ni någon aning om vad jag kan ha för average fps i tex Crysis? Med dom specs jag har, fast med ett 5850.

Jag ligger väl runt 50-60 med 4xaa och allt på high + 5 på very high (max). Snurrar jag runt när man ser en bra bit med mkt djungel samt vatten ligger min fps på drygt 40, lr 40 - 45.

Allt på very high (4aa) ligger jag runt 35 average.
res 1920 1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Jag ligger väl runt 50-60 med 4xaa och allt på high + 5 på very high (max). Snurrar jag runt när man ser en bra bit med mkt djungel samt vatten ligger min fps på drygt 40, lr 40 - 45.

Allt på very high (4aa) ligger jag runt 35 average.
res 1920 1200

Med mitt 5870, allt max utan AA och 1920x1200 så får jag ca 25-40 FPS. Jag kan få över 50, men då måste jag antingen kolla ner eller upp. Bara då, annars ligger jag kring 30 för det mesta. Och det utan AA.

Visa signatur

Antec P193 | Asus P7P55D | i5 750 @ 4.0 Ghz | XFX Radeon 5870 @ 900/1300 | Intel X25-M G2 80GB SSD | Corsair H50 | Corsair HX 850W | Corsair XMS 4GB RAM 1333Mhz | Apple Cinema Display 23" | G9 | G13 | G35

Permalänk

Jag har haft rätt mycket problem med mitt XFX 5850 BE. Gråskärmar, "flickering", "micro-stuttering" liknande lagg i WoW m.m.

Har testat olika tweaks och drivrutiner men ingenting löste problemen.

Men nu efter jag modifierade original biosen med RBE editor så funkar allt utmärkt.

Det jag gjorde var att jag höjde volten samt frekvenserna på de olika nerklockningslägena.

Tänkte det här kanske kunde hjälpa någon med liknande problem

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jornathan
Jag har haft rätt mycket problem med mitt XFX 5850 BE. Gråskärmar, "flickering", "micro-stuttering" liknande lagg i WoW m.m.

Har testat olika tweaks och drivrutiner men ingenting löste problemen.

Men nu efter jag modifierade original biosen med RBE editor så funkar allt utmärkt.

Det jag gjorde var att jag höjde volten samt frekvenserna på de olika nerklockningslägena.

Tänkte det här kanske kunde hjälpa någon med liknande problem

Gick problemfritt att ändra BIOS via RBE alltså? Enda problemet med mitt kort är att Powerplay inte fungerar med två skärmar då jag får splittad skärm. Liten ökning av spänningen i PP-lägena ska åtgärda problemet av vad jag sett.

Permalänk
Citat:

fast lite tråkigt den som är bundlad me AvP3 är mindre i storlek
eller är det bara jag som tycker den ser mindre ut ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nogger123
fast lite tråkigt den som är bundlad me AvP3 är mindre i storlek
eller är det bara jag som tycker den ser mindre ut ?

Bra fråga. XFX-kortet ser ut att ha en intressant kylare, förutsatt att produktbilden är korrekt.

Permalänk
Citat:

Bra fråga. XFX-kortet ser ut att ha en intressant kylare, förutsatt att produktbilden är korrekt.

aa och dom har samma prestanda.
så jag har ingen aning vad som är skillnaden
men jag beställde allefall den me AvP3 Boundlen fåse hur det ser ut

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nogger123
aa och dom har samma prestanda.
så jag har ingen aning vad som är skillnaden
men jag beställde allefall den me AvP3 Boundlen fåse hur det ser ut

Kylare och bundling verkar vara allt.
Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

Permalänk
Citat:

Kylare och bundling verkar vara allt.
Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

det återstår att se på måndag om dom inte levererar på helger "beställde nya delar i fredags och dom skickades iväg kl18:00 i fredags"

här är min inköpslista http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=779854...

Permalänk
Medlem

Vad tror ni som kan mer än mig om detta?

jag har ett xfx 5870 XXX edition som är fabriksöverklockat till 900/1300 men när jag spelar så crashar datorn ganska snabbt med en grårandig skärm. Jag har hört om många eventuella lösningar men olika drivrutiner och hotfixes har inte hjälpt, inte heller manuell fläktstyrka eller att ändra till nyare bios.

Det enda jag testat som fungerat är att underklocka till standard klockor 850/1200. Då funkar allt prima. Men det känns lite trist att jag har betalat för prestanda som jag inte får (brukar egentligen inte köpa fabriksöverklockade kort men det var ganska billigt och enda i lager just då)

Men kan det tänkas att jag får samma effekt om jag låter det ha sina 900/1300 klockor men höjer volten? Hur skulle jag då gå till väga?

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L4gG3r
Vad tror ni som kan mer än mig om detta?

jag har ett xfx 5870 XXX edition som är fabriksöverklockat till 900/1300 men när jag spelar så crashar datorn ganska snabbt med en grårandig skärm. Jag har hört om många eventuella lösningar men olika drivrutiner och hotfixes har inte hjälpt, inte heller manuell fläktstyrka eller att ändra till nyare bios.

Det enda jag testat som fungerat är att underklocka till standard klockor 850/1200. Då funkar allt prima. Men det känns lite trist att jag har betalat för prestanda som jag inte får (brukar egentligen inte köpa fabriksöverklockade kort men det var ganska billigt och enda i lager just då)

Men kan det tänkas att jag får samma effekt om jag låter det ha sina 900/1300 klockor men höjer volten? Hur skulle jag då gå till väga?

hmm låter som ett allvarligt fel på grafik kortet, jag hadde skickat in ett mail till butiken och skrivit problemet.
som när jag köpte mitt Powercolour radeon 1950xt så dog datorn när jag spelade helatiden "grå randiga skärmen då asså" och sen efter jag lämnade in grafik kortet 3 gånger "va samma problem varjegång" så funkade den felfritt.