Permalänk
Medlem

En bra lödkolv?

Tjenare

Kan någon tipsa om en prisvärd lödkolv, provade biltema men den är så otroligt klen, klarar inte att smälta gamla lite större lödningar.

Mvh Enstaka

Edit: Den pennan jag provade med var på 15 watt, dom med 100 watt för 99 kronor på biltema borde göra vad den ska.

Visa signatur

Intel Core i5 750 | Asus P7P55D PRO | Corsair 4GB DDR3 Dominator 1600MHz |Samsung SpinPoint F1 1TB | Corsiar HX 650w| Ati radeon 4850|

Permalänk

Hej,
Vad som är en bra lödkolv har att göra med användningsområde. Jag till exempel löder "finelektronik", så jag skulle aldrig kunna använda en lödkolv med mer än 30 watt. Om man däremot löder "större" lödningar, som du beskrev, krävs det lite mer styrka.

Till ditt ändamål duger nog biltemas 100 wattare bra. För elektronik skulle jag rekomendera Weller, jag har hört mycket gott om deras lödutrustning.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

Lödstation med lödpenna...
Typ Weller.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Hej,
Vad som är en bra lödkolv har att göra med användningsområde. Jag till exempel löder "finelektronik", så jag skulle aldrig kunna använda en lödkolv med mer än 30 watt. Om man däremot löder "större" lödningar, som du beskrev, krävs det lite mer styrka.

Till ditt ändamål duger nog biltemas 100 wattare bra. För elektronik skulle jag rekomendera Weller, jag har hört mycket gott om deras lödutrustning.

Kan intyga.
Har lödstation av weller med ställbar temperatur och utbytbara spetsar.
Kostar lite mer men man kan ha den till allt.

Edit:
Nu ljög jag. Har haft en weller, har numera en ERSA.
DEN är kanon.
http://www.ersa.com/art-0dig20a27-358-1921.html

Permalänk

har en själv en biltema lödstation

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80772

fast den gammla helt analoga modellen utan led display som ja köpte för typ 399 eller nått sånt ser inte ut att säljas längre iaf

fungerat ypperligt för mig och har fungerat bra till både lite grövre lödning och finpul

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

När jag jobbade hos Ericsson så använde de lödstationer från Metcal.
De värmdes upp jättefort plus att de behöll värmen väldigt bra.
Weller var bara skit gämfört med Metcal.
Lätt att byta spets var det dessutom.
Temperaturregleringen satt i själva spetsen.
Bara att dra ut den ur handtaget och trycka in nästa.
"Omstart" av stationen krävdes dock efter bytet.
Men det var bara att slå av och på den igen.
Spetsarna hade olika nummer som angav hur varma de blev.
Metcal är väldigt bra, men dyra.

http://www.metcal.com/products/mx5000psa

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
har en själv en biltema lödstation

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80772

fast den gammla helt analoga modellen utan led display som ja köpte för typ 399 eller nått sånt ser inte ut att säljas längre iaf

fungerat ypperligt för mig och har fungerat bra till både lite grövre lödning och finpul

Har en exakt lika dan (den gamla analoga alltså) och har lödit allt från ytmonterade smågrejer till stora saker, funkar väldigt bra för att vara så billig. Löder inte så mycket riktigt små saker så den duger utmärk för mig, det enda dåliga är att den tar rätt lång tid att värma upp.

Ska du börja löda lite mer avancerade saker skulle jag rekommendera den här ovanför från Biltema eller kanske den här från Kjell&Co: http://www.kjell.com/?item=40255&path=714500000,722000000,723... att gå upp i lyxigare saker som kostar över 1000kr känns inte så nödvändigt om du inte ska löda väldigt mycket och ofta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar,
jo hunden känns som det är lite overkill!

Visa signatur

Intel Core i5 750 | Asus P7P55D PRO | Corsair 4GB DDR3 Dominator 1600MHz |Samsung SpinPoint F1 1TB | Corsiar HX 650w| Ati radeon 4850|

Permalänk
Medlem

Min favorit från elektronikmontörstiden är nog Ersa ändå. Tog mindre plats än Metcal på arbetsbordet och klarade av allt från smått till stort. Jag tyckte inte att temperaturregleringen blev lidande av att sensorn satt ett par millimeter längre upp. Däremot kommer jag ihåg flera gånger när Metcal:en inte orkade värma upp tillräckligt.
En liten nackdel jämfört med Metcal var ju spetsarna och deras infästning vilket såg lite low-tech ut. Det var någon fjäder man skulle haka av och våra väl använda spetsar såg ut att vara gjorda av gjutjärn anno 1899.
Men hellre funktion före form. Det gick snabbt och lätt att byta spetsar.

Det beror iofs på vad man ska löda, men om jag bara skulle köpa en lödstation så skulle det bli en Ersa. Plus kanske en billig 300W lödtång för att laga bilkylare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Biltemas 80 wattare har jag nu, den är skitbra!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

En 100W biltema när det bara handlar om ren värme och en 25w modell finare är allt jag behöver iallafall!

Permalänk
Avstängd

Re: En bra lödkolv?

Tråden spårar ur väldigt tidigt, TS vill ha tips på kraftigare lödkolv men får bara tips på klena lödstationer..

"finlödning" eller ytmonterade små komponenter = 7-15W, har en 7W som är som en dröm och drivs med 12V

Vanligt lödning = 25- kanske 40W

"Fetting" lödning = -100W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av enstaka
Tjenare

Kan någon tipsa om en prisvärd lödkolv, provade biltema men den är så otroligt klen, klarar inte att smälta gamla lite större lödningar.

Mvh Enstaka

Edit: Den pennan jag provade med var på 15 watt, dom med 100 watt för 99 kronor på biltema borde göra vad den ska.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Hallå, jag skulle behöva en lödkolv för fin elektronik, ska löda på moderkort och grafikkort med den. Antar att det är 25-30w som gäller då? Gäller ju att man kan dutta fast saker på kortet så man slipper grilla dyra moderkort.

De sakerna jag har nu är en dålig lödkolv kjell o co samt blyfritt lod, det funkar till att löda kablar men det är inte kul att löda små saker med. Jag behöver alltså köpa komplett utrustning.

Tänkte lägga runt 600kr men om det är i underkant betalar jag gärna mer för att få ordentliga grejer. Löder inte så ofta men när jag gör det så måste det funka bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

82-241-31 från elfa(kan fn inte få till klickbar länk, beklagar) kostar iofs lite över 2000-lappen men mina erfarenheter av den är mycket goda. Går och byta spetsar, håller tempen bra har lött både ytmoterat och tom skor på 6mm2 kabel men det är väl lite på gränsen vad den pallar med. Sen rekommenderar ju jag att man försöker få tag i gammalt tenn dvs med bly, bra mycket smidigare att arbeta med.

Visst är Metcal o likn jävla bra men ej prisvärda för "hobbylödaren" enl mig iaf.
Det var mina 5c.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk

Hmm 2k är ju dock mer än tre gånger så mycket som kan vill lägga. Någon annan som har några förslag?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Hallå, jag skulle behöva en lödkolv för fin elektronik, ska löda på moderkort och grafikkort med den. Antar att det är 25-30w som gäller då?

Grejen med 6-lagers (eller fler lager) kort är att det krävs våldsamt med värme för hålmonterade komponenter, speciellt de som sitter mot railen dvs + och gnd. Jag själv kör med två lödstationer, en med långsmal 2 mm spets för småpyssel och en kort massiv med 5 mm spets för grövre göra.

Permalänk
Medlem

Köp denna

http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=588999&article=5889...

Och sen köper du en till spets (mejselformad 2,4mm)

http://www.conrad.se/?ref=prisjakt&subref=588216&article=5882...

Riktigt snabb uppvärmning och bra effekt för de mesta lödningar,
sänd mig ett PM om du vill ha lite bilder

Kostar med spets och frakt på conrad 1299:- inkl frakt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Så här ser den ut iaf...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Köp inget billigt skit på biltema eller liknande. Kontakta istället nån elektroniktillverkare i närheten där du bor eller ring utomsocknes, de brukar ha om inte annat lite äldre men pålitiliga weller lödkolvar liggandes. Metcall är klart bland de bättre och även JBC, de använder vi på företaget, men är klart overkill om man inte arbetar dagligt med lödning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Grejen med 6-lagers (eller fler lager) kort är att det krävs våldsamt med värme för hålmonterade komponenter, speciellt de som sitter mot railen dvs + och gnd. Jag själv kör med två lödstationer, en med långsmal 2 mm spets för småpyssel och en kort massiv med 5 mm spets för grövre göra.

Ja i de fallen med stort jordplan te x, är det bättre med lödkolvar som pulserar ut den energi som krävs, dvs lite dyrare lödkolvar.