Hitta delad mapp på en windowsdator med en mac

Permalänk
Medlem

Hitta delad mapp på en windowsdator med en mac

Hej! Jag har ett hemmanätverk där en Mac och en PC ingår.

Jag skulle vilja komma åt en delad mapp jag har på min PC med min Mac. Jag vet att om jag skulle vilja dela den med en annan PC så skulle jag bara skriva \\xxx.xxx.xx.xxx\resursnamn i explorer men hur gör jag nu med min Mac-dator? Har testat att göra detta i safari men det funkar inte.

Tack på förhand!
Anton

Visa signatur

Anton

Permalänk

Se till att du är i Finder och tryck Command + K. Sen skriver du bara smb://xxx.xxx.xx.xxx i rutan och klickar anslut.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag stjäl tråden lite men:
Finns det något enkelt sätt att få en delad mapp som en ikon på skrivbordet/i dockan?

edit:
Ex: smb://blaha/bilder > få denna mapp att mountas som en ikon på skrivbordet varje gång

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Errek
Ursäkta att jag stjäl tråden lite men:
Finns det något enkelt sätt att få en delad mapp som en ikon på skrivbordet/i dockan?

edit:
Ex: smb://blaha/bilder > få denna mapp att mountas som en ikon på skrivbordet varje gång

Det är bara att gå in i System preferences -> Accounts -> Välja ett konto -> Login items -> tryck på + och lägg till nätverksmappen.

Klart. Så lätt är det

edit:
Glömde att säga hur man gör för att visa den på skrivbordet.
Se till så du har finder aktiverat, tryck "cmd + ," och sen går du till General och ser till så att Connected servers är ibockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Det är bara att gå in i System preferences -> Accounts -> Välja ett konto -> Login items -> tryck på + och lägg till nätverksmappen.

Klart. Så lätt är det

edit:
Glömde att säga hur man gör för att visa den på skrivbordet.
Se till så du har finder aktiverat, tryck "cmd + ," och sen går du till General och ser till så att Connected servers är ibockad.

Tack tack! Det var det sista där jag behövde! Satans nära jag varit hela tiden! ;P

Visa signatur

LOL! Check this out! :)