Vilken hårddisk bäst för backup

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk bäst för backup

Jag känner att det är dags för mig att göra backup på mina filer. Vilken hårddisk är att föredra? Är det något speciellt märke jag bör prioritera eller undvika? Är det bättre att ha en intern hårddisk eller extern? Något annat jag bör tänka på? Alla tips är hjärtligt välkomna

Permalänk
Hedersmedlem

Att ha en hdd som enda backup är inte att rekommendera, men alla hdd:ar i dag fungerar bra som media för det du vill ha på dem, så välj den som passar dina behov plats/pengamässigt, extern eller intern spelar mindre roll. Gör helst backup på många olika ställen, tex nätet och DVD.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart rekomendera en extern hårddisk som du backuppar till lite nu och då och mellan du kör en backup med den så förvarar du den på ett säkert ställe där den inte riskerar onödiga stötar eller stöld, då har du en så säker och enkel lösning som möjligt för hemmabruk som skyddar från allt utom brand.

Framförallt måste man prioritera att det ska vara enkelt att göra backup för annars kommer man inte att göra det nog ofta och då spelar det inte någon roll hur bra lösning man har.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Att ha en hdd som enda backup är inte att rekommendera, men alla hdd:ar i dag fungerar bra som media för det du vill ha på dem, så välj den som passar dina behov plats/pengamässigt, extern eller intern spelar mindre roll. Gör helst backup på många olika ställen, tex nätet och DVD.

Varför är det inte bra att ha en hdd som backup? Tanken är ju att jag endast ska använda den till att kopiera filer som befinner sig på min ordinära hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel
Jag skulle helt klart rekomendera en extern hårddisk som du backuppar till lite nu och då och mellan du kör en backup med den så förvarar du den på ett säkert ställe där den inte riskerar onödiga stötar eller stöld, då har du en så säker och enkel lösning som möjligt för hemmabruk som skyddar från allt utom brand.

Framförallt måste man prioritera att det ska vara enkelt att göra backup för annars kommer man inte att göra det nog ofta och då spelar det inte någon roll hur bra lösning man har.

Ja, det här med att det ska vara enkelt att göra backup låter vettigt. Finns det någon hårddisk du skulle rekommendera som underlättar detta? Eller möjligtvis någon applikation?

Permalänk
Hedersmedlem

Därför att bara ha den "dyrbara" datan på ett ställe är sämre än att fördela ut den, men det är ju inte mina data det handlar om, jag vill bara att du inte skall förlora dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Håller med Jalle64
Själv kör jag 3backuper på viktiga filer och förvarar dom på olika ställen
Iofs 3 kanske är överdrivet men 2 ska man absolut ha

EDIT: Självklart har jag även klonat operatisystemen på mina 3datorer Så går en hårddisk sönder så gör det inte speciellt mycket Åtgärdat på 5-10minuter

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag kör själv bara med en vanlig USB hårddisk och kopierar över saker jag vill ta backup på men det finns ju program för att synchronisera data automatiskt också som säkert är smidigt.

3backupper tycker jag låter som väldigt mycke. Jag brukar bränna ut digitalbilder på DVD årsvis ungefär och sen har jag filerna på 3st hårddiskar varav 2st sitter i min server och är speglade och 1st är en USB disk som inte är igång mer än nödvändigt, genom att stänga av den direkt man använt den klart och inte ha den ansluten till elnätet och sånt är ju risken extremt liten att det ska hända något med den.

Och skulle någon av hårddiskarna gå sönder, antingen serverns eller USB disken så får man ju se till att köpa en ny skyndsamt den dagen och göra en ny backup. För sannolikheten att båda går sönder samtidigt är ju otroligt liten när bara den ena är igång under 90%av tiden.

Det enda riskmoment som jag ser som någotsånär stort är ju just när man kör backupen och har alla hårddiskar igång och anslutna till samma dator om något skulle hända då, typ mjukvarufel eller likande.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Khamel

3backupper tycker jag låter som väldigt mycke. Jag brukar bränna ut digitalbilder på DVD

Beror ju på hur viktiga filer det är Att börja bränna ner till dvd är helt otänkbart eftersom det rör sig om kanske 400GB filer som är viktiga Är ungfär 3-4års jobb nerlagt och ca 70.000 filer Men kan ju hålla med om att 2backuper hade räckt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om jag har en extern hårddisk avstängd en längre period? Påverkas den då på något sätt? Eller bör jag ha den igång hela tiden samtidigt som min dator är igång?

Jag är inte särskilt bekant med externa hårddiskar som ni märker. Det blir inget strul om man använder samma externa hårddisk till olika datorer? Alltså kopplar fram och tillbaka lite titt som tätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Spelar det någon roll om jag har en extern hårddisk avstängd en längre period? Påverkas den då på något sätt? Eller bör jag ha den igång hela tiden samtidigt som min dator är igång?

Jag är inte särskilt bekant med externa hårddiskar som ni märker. Det blir inget strul om man använder samma externa hårddisk till olika datorer? Alltså kopplar fram och tillbaka lite titt som tätt?

Du kan flytta den och byta dator hur mycket du vill Spelar ingen roll om den inte används på ett tag heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det något bra backupsystem på nätet idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Finns det något bra backupsystem på nätet idag?

MSN Hotmail har ju sin Sky Drive, 25GB gratis lagring på nätet. Lätt att komma åt också. Dock vet jag inte hur snabbt det går att ladda upp/ner men jag antar att man nog iaf kan maxa en 10/10 lina.
Eventuellt kan man utöka utrymmet också men jag är inte säker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S