Ändra namn på partition?

Permalänk
Medlem

Ändra namn på partition?

Hej.
Jag dual bootar Windows och Linux. För att starta Linux ska jag hålla in alt knappen och välja en partition som heter Windows. Jag skulle gärna ändra namn på den till Linux.

Jag vet att det finns ett program som heter reFit som gör att jag slipper hålla in alt knappen, men jag tycker det funkar bra. Vill bara byta namn. Hur kan man göra det?

Tompa

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Ifall det är grub som är din bootloader så startar du linux sedan ändrar du i filen /boot/grub/menu.lst

Permalänk
Medlem

Nä, det är inte så jag menar. Det är när Mac:en laddar EFI och visar:

Detta har ingenting med grub att göra.

Det är alltså på den högra disken jag vill byta namn från Windows till Linux.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Om du dualbootar Mac OS och Linux och kanske även Windows så bör du ta en titt på rEFIt. Det är en trevlig bootloader som fixar det mesta.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tompalaz

Jag vet att det finns ett program som heter reFit som gör att jag slipper hålla in alt knappen, men jag tycker det funkar bra.

Tompa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Om du dualbootar Mac OS och Linux och kanske även Windows så bör du ta en titt på rEFIt. Det är en trevlig bootloader som fixar det mesta.

Jag vill alltså bara veta hur eller om det går att ändra namn på partitionen.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

det är inte så att den bara går efter filsystemet? tror nämnligen det kan vara så

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
det är inte så att den bara går efter filsystemet? tror nämnligen det kan vara så

Så kan det inte vara, det är totalt olika filsystem i Windows och Linux.
Eller menar du att allt utom osx visar windows?

Sen är det ju så att den visar ju osx disken till vad man döpt den till.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Så kan det inte vara, det är totalt olika filsystem i Windows och Linux.
Eller menar du att allt utom osx visar windows?

Sen är det ju så att den visar ju osx disken till vad man döpt den till.

Väldigt konstigt isf att när jag stoppar i live-cdn för ubuntu så står det windows på den också.

edit: dvs allt som inte är os X står det windows på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
Väldigt konstigt isf att när jag stoppar i live-cdn för ubuntu så står det windows på den också.

edit: dvs allt som inte är os X står det windows på.

Kan det vara för att man skapat partitionen via bootcamp och bootcamp döper disken till Windows?
Jag misstänker dock att "Windows" bara är någon form av text sträng som måste gå att ändra.

Hittade: http://en.kioskea.net/faq/sujet-1939-changing-the-label-name-...
men den är rätt otydlig. Är det de första kommandona som jag ska skriva då jag använder ext4 filsystem?

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan det vara för att man skapat partitionen via bootcamp och bootcamp döper disken till Windows?
Jag misstänker dock att "Windows" bara är någon form av text sträng som måste gå att ändra.

Hittade: http://en.kioskea.net/faq/sujet-1939-changing-the-label-name-...
men den är rätt otydlig. Är det de första kommandona som jag ska skriva då jag använder ext4 filsystem?

jag tror inte den kommer döpa om lablen i bootloadern för det, om jag döper om min windows partation i windows till svenapa så heter den fortfarnade windows i booten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte det är möjligt att ändra namnet på detta. Namnen är förmodligen definerade i firmware.

Som jag skrev ovan så lär rEFIt fixa det . Det är en bootloader som är mer flexibel. Detta är nog så nära du kommer.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)