radera hårddisken fullständigt! hjälp?!

Permalänk

radera hårddisken fullständigt! hjälp?!

måste Radera/partitionera om 1 Win XP hårddisk fullständigt (virus på disk går ej att starta, har ingen XP skiva) från min Windows Vista dator. kan tillägga att hårddisken har 2 partitioner.

har läst något att man kan göra detta ifrån "Hantera" men ej säker.. så tänkte ni visste bättre..

¤ sen ska jag radera båda partitionerna och sen stoppa in Vista installationsskivan så den partitionerar om?

tacksam för snabba och seriösa svar!

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Boota med vista skivan och sen radera partionera formatera och installera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skapa en boot CD/disket/USB-minne så kan du ju partitionera och formatera

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
http://www.bootdisk.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Boota med vista skivan och sen radera partionera formatera och installera

vänta.. ska jag boota med nya vista skivan på min vista dator med XP hårddisken inkopplad?
eller menar du köra XP datorn med vista skivan o boota på den? (för det gick inte )

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

??? Vad ska du installera?

Om du ska installera Visa sätt då in Visat skivan spelar ingen roll vad som har varit på hårddisken innan om du ändå ska formatera under installationen.

Permalänk
Medlem

Se till att innan du gör något annat så back-up:ar du det du vill ha kvar. PÅ BÅDA PARTIONERNA! Världen är full av människor som "råkat" radera fel partion... Hade du haft operativen på olika fysiska hårddiskar hade jag starkt rekomenderat dig att först plocka ur vista disken innan du gett dig på att mixtra med partionerna.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
??? Vad ska du installera?

Om du ska installera Visa sätt då in Visat skivan spelar ingen roll vad som har varit på hårddisken innan om du ändå ska formatera under installationen.

VISTA ska installeras på en disk där det är Windows XP på! att boota med nya Vista OEM skivan på Windows XP datorn fungerar INTE. man måste tömma hårddisken innan man installerar OEM versionen av VISTA.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bibl
Se till att innan du gör något annat så back-up:ar du det du vill ha kvar. PÅ BÅDA PARTIONERNA! Världen är full av människor som "råkat" radera fel partion... Hade du haft operativen på olika fysiska hårddiskar hade jag starkt rekomenderat dig att först plocka ur vista disken innan du gett dig på att mixtra med partionerna.

vad menar du? att jag ska göra backup på min Vista med? det är rätt lugnt, min disk ska skickas in snart ändå.

kan ni beskriva i steg för steg hur jag ska ta mig till?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Vad vill du eg. göra? Installera om XP eller mixtra med dina partioner?

Du skriver att du har en XP installation på din Vista dator. Jag antar därmed att du har en dual boot. Dvs du kan välja om du vill starta datorn med XP eller Vista som operativsystem. Rätt uppfattat?

I så fall;

1. Stoppa i en cd-med XP på
2. Starta burken från XP skivan.
3. Välja att nyinstallera XP
4. Den disk där du installerar din nya XP installation kommer att formateras så att all info på den ryker. Tänk på att installationen kommer att skriva över MBR varför du får problem att komma åt andra operativ som du har på burken.
5. Hur du fixar dual booten med två Microsoft operativ har jag inte en aning om, den frågan går vidare till någon med bättre vetande.
6. Installera XP

Ändrar i storleken på partionerna behöver man inte göra bara för att installera om XP. Anledning till att göra det brukar vara att du vill ha fler partioner på en disk dvs en C där du har operativ och prg-vara. Sedan en D där du lagrar dokument mm. Här kan det då vara en god idé att göra en back up på sina dokument för ändrar du på partioner eller formaterar om diskarna kan det vara mycket svårt för att inte säga omöjligt att återställa informationen.

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bibl
Vad vill du eg. göra? Installera om XP eller mixtra med dina partioner?

Du skriver att du har en XP installation på din Vista dator. Jag antar därmed att du har en dual boot. Dvs du kan välja om du vill starta datorn med XP eller Vista som operativsystem. Rätt uppfattat?

I så fall;

1. Stoppa i en cd-med XP på
2. Starta burken från XP skivan.
3. Välja att nyinstallera XP
4. Den disk där du installerar din nya XP installation kommer att formateras så att all info på den ryker. Tänk på att installationen kommer att skriva över MBR varför du får problem att komma åt andra operativ som du har på burken.
5. Hur du fixar dual booten med två Microsoft operativ har jag inte en aning om, den frågan går vidare till någon med bättre vetande.
6. Installera XP

Ändrar i storleken på partionerna behöver man inte göra bara för att installera om XP. Anledning till att göra det brukar vara att du vill ha fler partioner på en disk dvs en C där du har operativ och prg-vara. Sedan en D där du lagrar dokument mm. Här kan det då vara en god idé att göra en back up på sina dokument för ändrar du på partioner eller formaterar om diskarna kan det vara mycket svårt för att inte säga omöjligt att återställa informationen.

ok ok tack för din hjälp! detta jag gjort, eller delvis. har nu även en XP skiva, men det förbannade tangentbordet kommunicerar ej efter BIOS setup.. därav kan man ej starta datorn ens med CD- skivan eftersom man måste klicka på en knapp för att den ska boota med CD ändå att jag ställt in i bios att boot 1, 2 och 3 ska vara CD.. jävligt irriterande.

tangentborden jag testat är av USB variant, har även testat att sätta en såndär vanlig grön adapter kontakt så att ingången inte är USB till datorn längre, men det gjorde detsamma.

så vad gör jag?

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.