Permalänk
Medlem

uttråkad "programmerare"

tjao..

på senare dagar har jag haft lite problem att ta mig in i programeringen igen fast jag älskar det så himla mycket. har precis hoppat över från c++ till java. har införskaffat mig den stora boken java direkt.
börjar tröttna men vill vara en tvättäkta programerare. några tips om vilka språk man ska lära sig som är roliga eller något tips om hur man gör programering roligt

Permalänk
Medlem

Re: uttråkad "programerare"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pkprof
tjao..

på senare dagar har jag haft lite problem att ta mig in i programeringen igen fast jag älskar det så himla mycket. har precis hoppat över från c++ till java. har införskaffat mig den stora boken java direkt.
börjar tröttna men vill vara en tvättäkta programerare. några tips om vilka språk man ska lära sig som är roliga eller något tips om hur man gör programering roligt

Tror inte det går att "göra roligt". Antingen tycker du det är kul eller så gör du det inte. Men det är som sagt vad jag tror. Finns säkert de som anser annorlunda

Bra moderna språk att lära sig torde vara Java och C#. De påminner ganska mycket om varandra.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem

C# är enkelt och därför ganska roligt Java är lite svårare. Om du är uttråkad kan du ju alltid ge dig in på att programmera lite i XNA som använder c#, simpelt men endå lätt att göra spel

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Medlem

Python eller Scala vetja!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag lägger nog också min röst på c# och xna. Går snabbt att få resultat vilket kan bidra till att det blir "roligare"..

Visa signatur

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Permalänk
Medlem

Re: uttråkad "programerare"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pkprof
tjao..
på senare dagar har jag haft lite problem att ta mig in i programeringen igen fast jag älskar det så himla mycket. har precis hoppat över från c++ till java. har införskaffat mig den stora boken java direkt.
börjar tröttna men vill vara en tvättäkta programerare. några tips om vilka språk man ska lära sig som är roliga eller något tips om hur man gör programering roligt

Hitta på ett roligt projekt och använd de språk du behärskar. Eller så lär du dig det nya språket medans du utför det *roliga* projektet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toi
C# är enkelt och därför ganska roligt Java är lite svårare.

Vad baserar du ditt uttalande om att Java skulle vara svårare på? skulle snarare säga att de ligger extremt nära varandra i svårighets/lätthetsgrad då de påminner sjukt mycket om varandra.

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem

tack ska testa c# sen efter lite övningar på java. phyton la jag av med för jag inte kom någonstans men det var det första ag började med kanske ska kolla det igen känns som att det skulle kunna gå bättre än förr gången

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Worfen
Vad baserar du ditt uttalande om att Java skulle vara svårare på? skulle snarare säga att de ligger extremt nära varandra i svårighets/lätthetsgrad då de påminner sjukt mycket om varandra.

Jag skrev lite fel, jag menade att jag tyckte att java var lite svårare. Många jag vet tycker också att java e svårare. Jag tycker helt enkelt C# e väldigt mycket enklare att komma igång med och få resultat snabbt

Visa signatur

Corsair 650W || MSI Z68A-GD65 (G3) || Asus R9 290 OCII || Intel i7 2600K, 3.4GHz || 4x4GB 1600MHz Corsair || Arch Linux || Fractal Design R4 || 120hz BenQ 24" 2ms + Benq 24" 2 ms || Cyborg Rat 7 || Corsair K90 || Logitech Z5500 5.1 Ljudsystem

Permalänk
Medlem

C# har faktiskt mer lättillgängliga utvecklingsverktyg.. Jag var en ganska stark motståndare till "Java-kopian" först, men Microsoft har löst vissa störiga moment på ett bra sätt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Hedersmedlem

Det viktiga är att hitta på något roligt projekt, sedan är det inte så noga vilket språk man väljer (även om lisp kanske är lite roligare än andra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toi
Jag skrev lite fel, jag menade att jag tyckte att java var lite svårare. Många jag vet tycker också att java e svårare. Jag tycker helt enkelt C# e väldigt mycket enklare att komma igång med och få resultat snabbt

Att du tycker att man "kommer igång snabbare" gör jag en vild gissning och chansar på att du syftar till Microsoft Visual Studio. Kolla NetBeans för Java, du är igång minst lika snabbt med en gui-applikation där. (Antar som sagt att det är detta vi pratar om när vi pratar "komma igång snabbt", rätta mig om jag har fel )

Visa signatur

Dator - Maskinfan du arbetar med
Data - Ettor och nollor lagrade på t.ex hårddisken
Hur svårt kan det vara? :p

Permalänk
Medlem

Re: uttråkad "programerare"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pkprof
tjao..

på senare dagar har jag haft lite problem att ta mig in i programeringen igen fast jag älskar det så himla mycket. har precis hoppat över från c++ till java. har införskaffat mig den stora boken java direkt.

om du älskar programmering så varför hoppar du över till java? de som gillar programmering brukar gilla och lösa uppgifter, använda hjärnan. språk där man inte behöver tänka lika mycket och inte får samma utlopp för smarta ideer brukar uppfattas som tråkigare.
akta dig för språk som mindre flexibla lösningsmässigt om du vill ha stimulans

Permalänk
Avstängd

Det är många som anser C# vara en ren kopia utav Java. Numera har MS själva utvecklat C# vidare så det är inte längre en kopia rakt av. Kopian har utvecklats.

Men båda språken är väldigt lika, och somliga anser det beror på att C# kopierat Java. Kan du det ena så kan du det andra. Inte riktigt, men lite grand så är det. Det som tar tid, är att lära sig alla olika klasserna och funktionerna. Där skiljer det sig. Men själva språken är lika.

Skillnaden mellan Java och C# är väl hur de används. Java används främst för backendor, stora servrar kör stora system skrivna i Java. C# används mera för klienterna, de program som körs på windows datorer som accessar de stora servrarna som kör Java program. T.ex. Nasdaqs nya stora aktiebörssystem som ska börja säljas snart för 100 taljs milj kr, är viktigaste delarna skrivna i Java. De gamla delarna är skrivna i C/C++. Sen, alla banker som ska komma åt den stora servern som köra aktiebörssystemet, kör program på sina Windows datorer. Och nästan alla de programmen är utvecklade i C#. En del är utvecklade i Java förstås. Så börsmäklarna på bankerna sitter med Windows och kör C# program. Aktiebörsen kör stora servrar i Java.

Så Java hittar du på stora servrar. C# hittar du på främst på klientdatorerna, för att komma åt servrarna som gör allt arbete.

Permalänk
Medlem

Project Euler tycker jag är roligt.

http://projecteuler.net/index.php

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Project Euler tycker jag är roligt.

http://projecteuler.net/index.php

Håller med om detta, speciellt roligt om man lär sig ett nytt språk. Får automatiskt med sig alla basics och syntax genom att lösa problemen.

Gjorde några av problemen i LUA i förberedelse för NS2.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Kan du det ena så kan du det andra. Inte riktigt, men lite grand så är det. Det som tar tid, är att lära sig alla olika klasserna och funktionerna. Där skiljer det sig. Men själva språken är lika.

Skillnaden mellan Java och C# är väl hur de används. Java används främst för backendor, stora servrar kör stora system skrivna i Java. C# används mera för klienterna, de program som körs på windows datorer som accessar de stora servrarna som kör Java program.

Jag skulle säga att den vanligaste användningen av C# idag är som back-end-språk för webb och CMS som EPiServer, N2, SiteCore, Litium Scensum, Dynamicweb etc. men ingen av oss har presenterat statistik på detta, så det är bara gissningar.

Jag skulle säga att Java och C# har ganska lite gemensamt. Det som är liknande är syntax, VM med garbage collector och att båda har ett tätt sammankopplat ramverk. Men ramverken gör helt olika saker. Ett par exempel: med .NET har du inbyggt stöd för applikationer skrivna i C++, C#, VB, F#, J# etc. Med .NET har du tillgång till WCF som har hur mycket RIA-stöd som helst. Med .NET gör du ett anpassat deploy-projekt på 1 h, med Java har du en kollega som är heltidsanställd bara för att utföra deployment.

.NET har stöd för mycket, försöker vara mycket. Java försöker inte vara så mycket alls, utan utgör bara en stabil grund att bygga på, inte mer. Vad som passar kunden bäst är vad som styr i slutändan, och har om kunden har en begränsad budget och vill ha mycket för pengarna är Java sällan ett alternativ. Däremot om man ska bygga t.ex. ett stort transaktionssystem med känsliga uppgifter som är trafikintensiv och skapar många parallella transaktioner, så vill man nog göra det från grunden, för att man helt enkelt inte kan lita på Microsoft. Men jag är inte övertygad om att Java då är ett bättre alternativ än t.ex. C++ via CGI.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
.NET har stöd för mycket, försöker vara mycket. Java försöker inte vara så mycket alls, utan utgör bara en stabil grund att bygga på, inte mer.

Det finns otroligt mycket stabila ramverk, klasser, tillägg och sånt för Java. Spring, Struts, etc. Det finns otroligt mycket till Java. Men självklart finns det också otroligt mycket för C#. Jag tror det är hugget som stucket mellan själva språken. Det är mera hur de brukar användas, i vilka sammanhang.

Speciellt nu när Oracle köper SUN och Java, så kommer Javas betydelse öka än mer på backendan (stora servrar). Oracle används ju traditionellt av stora Enterprise lösningar. Och Oracle har sagt att Java är mycket viktigt för dem, och de kommer att knyta samman Java och Oracle än mer. Så Java kommer bli ännu vanligare på stora servrar och affärssystem än idag. Tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Däremot om man ska bygga t.ex. ett stort transaktionssystem med känsliga uppgifter som är trafikintensiv och skapar många parallella transaktioner, så vill man nog göra det från grunden, för att man helt enkelt inte kan lita på Microsoft. Men jag är inte övertygad om att Java då är ett bättre alternativ än t.ex. C++ via CGI.

Jag tror många anser att Java är ett bättre alternativ än C++ då C++ är så meckigt och det kan bli buggig kod. På det företag jag jobbar på, så försöker man använda Java eller C#, istället för C/C++ numera. Java används för de stora servrarna. C# används för klientprogrammen på Windows. Självklart är Javas garbage collection ett problem, men man ser till att aldrig trigga det. Man skapar massa objekt i början och återanvänder dem sem. Man skapar aldrig nya objekt. På detta sätt startas aldrig garbage collection och man får ett otroligt snabbt system.

Permalänk

Så tråkigt att se att det alltid urartar i språkkrig som inte leder någonstans. Det vi har i det här fallet är en relativt färsk programmerare som precis bytt språk, köpt en Javabok och börjat tappa motivationen. Det är fullkomligt ointressant om det är .NET- eller Java-miljöerna som kommer ha större delen av marknaden för tunga applikationer om några år.

Språket i det här fallet är sekundärt: om du vill få intresset tillbaka för programmering är det viktigaste att hitta ett projekt som du vill genomföra. Det kan vara vad som helst, ett bildvisningsprogram, en miniräknare, en mediaspelare eller kanske en ftp-klient. Gör det du känner är intressant. Välj ett projekt som är lite större, och ger dig en utmaning.

För övrigt, och det är också utanför trådens intressesfär, är det trist att någon som jobbar med programmering lever i villfarelsen att C# är ett språk främst för klientprogram. Det är möjligt att ni jobbar så, men det säger mer om er än språkets (och plattformens) möjligheter.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det finns otroligt mycket stabila ramverk, klasser, tillägg och sånt för Java. Spring, Struts, etc. Det finns otroligt mycket till Java.

Det finns det, men ingen RIA, Swing suger och det tar timtal att skapa några enkla Web Services som ska processa data mot en databas. Det är där .NET glänser; ramverket är så pass stort att det både innefattar den grundläggande delen (som Java har) och steget längre, där drag&drop och LINQ underlättar utvecklingen otroligt mycket. Jag har aldrig känt att J2EE har hjälpt mig på det sättet, inte inom någon kategori av utveckling. Därför är det även mitt tips till TS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Speciellt nu när Oracle köper SUN och Java, så kommer Javas betydelse öka än mer på backendan (stora servrar). Oracle används ju traditionellt av stora Enterprise lösningar. Och Oracle har sagt att Java är mycket viktigt för dem, och de kommer att knyta samman Java och Oracle än mer. Så Java kommer bli ännu vanligare på stora servrar och affärssystem än idag. Tror jag.

Nja, jag är skeptisk till Oracle. Det är en så liten målgrupp som egentligen behöver lägga tre gånger mer på en licens gentemot SQL Server. MSSQL räckte ju gott åt NASDAQ med 5000 transaktioner per sekund, jag är övertygad om att inget medelstort företag då skulle behöva köpa varken Oracle eller DB2, så Oracle måste ha en ruskigt bra säljavdelning.

Hur som helst så var min poäng att du skrev: "Kan du det ena så kan du det andra", vilket är käpprätt, samt att du skrev: "C# används mera för klienterna, de program som körs på windows datorer" vilket låter som fakta för en ej insatt men som jag i så fall vill se statistik på för att ta som sanning eftersom den absolut största andelen .NET-applikationer jag kommer i kontakt med är webbrelaterade. Det gäller både på den digitala byrå jag jobbar hos nu och på det mjukvaruföretag jag var på innan (desktop-applikationer som snackade med .NET Web Services på olika sätt).

Permalänk
Medlem

Är hemskt grön på det här med programmering men jag tycker ju att projektet bestämmer ifall det är kul att programmera eller inte. Att man måste lära/skriva ett visst moment genom uppgifter är ju inte alls lika kul som projekt där man är lite mer kreativ. Hoppas det hjälpte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

On topic;

Citat:

på senare dagar har jag haft lite problem att ta mig in i programeringen igen fast jag älskar det så himla mycket. har precis hoppat över från c++ till java. har införskaffat mig den stora boken java direkt.
börjar tröttna men vill vara en tvättäkta programerare. några tips om vilka språk man ska lära sig som är roliga eller något tips om hur man gör programering roligt

Ett vettigt råd som har kommit tidigare i tråden är Project Euler - där man får uppsatta mål att arbeta mot. Om du hellre vill göra något eget är ett tips att ta någonting som är aktuellt och göra det till ett projekt. Vi den här tidpunkten på året kanske en egen julkalender vara något att sätta tänderna i? Tycker du att det är för enkelt med ett terminalprogram kan du alltid utveckla det till webben eller som ett GUI. Val av språk spelar mindre roll, men om du nu har en Java-bok så kan du gott fortsätta på det spåret...

Off topic;

Citat:

Ursprungligen av azoapes:
Det finns det, men ingen RIA, Swing suger och det tar timtal att skapa några enkla Web Services som ska processa data mot en databas. Det är där .NET glänser; ramverket är så pass stort att det både innefattar den grundläggande delen (som Java har) och steget längre, där drag&drop och LINQ underlättar utvecklingen otroligt mycket. Jag har aldrig känt att J2EE har hjälpt mig på det sättet, inte inom någon kategori av utveckling. Därför är det även mitt tips till TS.

Först av allt måste jag säga: Jag tycker att MS har lyckats med .NET, bl.a. closures och LINQ saknar jag i Java. Men du snöar in dig på Java mot .NET. Java är ett språk, .NET är ett ramverk. Jämför i så fall J2EE mot .NET. Annars;
Ingen RIA
Applets har funnits längre än .NET, och nu kommer JavaFX också. Man får fullskaliga RIA-lösningar genom att anropa JavaScript från en Applet t.ex, och det har man som sagt kunnat göra ett tag. Visst, MS har löst det på ett enkelt sätt - men det går att lösa enkelt med tredjepartsbibliotek i J2EE också.
Swing suger
Ja, Swing är inte bäst att jobba med när det gäller GUI för Java. SWT däremot är rappt och snyggt, Java regerar när det gäller tredjepartsbibliotek (som även är open source i de flesta fall).
drag&drop
Åjo, det har funnits väldigt länge i NetBeans. Däremot används det sällan, möjligtvis.
med .NET har du inbyggt stöd för applikationer skrivna i C++, C#, VB, F#, J# etc
I JVM:en kan du säkerligen köra lika många språk som finns tillgängliga för .NET. Vilket tar oss till nästa steg;
det tar timtal att skapa några enkla Web Services
Jag kan göra det på typ tre rader kod, Groovy är väldigt mysigt och kompileras till .class-filer som körs i JVM:en.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Språket i det här fallet är sekundärt: om du vill få intresset tillbaka för programmering är det viktigaste att hitta ett projekt som du vill genomföra.

Jag håller med fullständigt. Språket är inte viktigt egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
För övrigt, och det är också utanför trådens intressesfär, är det trist att någon som jobbar med programmering lever i villfarelsen att C# är ett språk främst för klientprogram. Det är möjligt att ni jobbar så, men det säger mer om er än språkets (och plattformens) möjligheter.

Jag jobbar med stora serversystem som hanterar många många miljarder kr varje dag. Serversystemen är mycket berömda och välkända, alla har hört talas om dem. De systemen kostar flera 100 tals milj kr om någon vill köpa dem. Kraschar ett av våra system så läser man alltid om det i media. I denna bransch och nisch, så existerar inte C# på dessa stora system. Det är alltid Java/C/C++. Dock håller man på gå ifrån C/C++ numera. Det finns en del mindre system som vi levererar i C++. Men de kostar bara typ 50 milj kr eller så. Nu är det Java som gäller för utveckling av såna här system. Vi har även extremt god kompetens och är inga klåpare. När jag träffar på C# så är det alltid på windowsdatorerna som accessar dessa stora system.

Ett skäl till att det inte är C# som används här på företaget, kan vara för att C# inte finns i någon bra version till stora datorer. Det är alltid Unix eller Mainframe eller OpenVMS som gäller. C# körs främst på Windows och Windows duger inte till seriöst arbete då det är kraschbenäget. Men jag tror nog att C# duger för servrar, det är bara det att inget "seriöst" operativssystem stödjer C#. Dessutom är C# och Java ganska lika, så det är typ hugget som stucket vilket man lär sig, eftersom det går snabbt att byta emellan dem. Kan man det ena, så kan man enkelt byta. All tid man investerat på att lära sig, går inte förlorad om man byter språk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Nja, jag är skeptisk till Oracle. Det är en så liten målgrupp som egentligen behöver lägga tre gånger mer på en licens gentemot SQL Server. MSSQL räckte ju gott åt NASDAQ med 5000 transaktioner per sekund, jag är övertygad om att inget medelstort företag då skulle behöva köpa varken Oracle eller DB2, så Oracle måste ha en ruskigt bra säljavdelning.

Visst kanske målgruppen är liten. Men den har mycket pengar, och hanterar mycket viktiga processer för mycket pengar. Kort sagt, det är status där. Pengar och status och prestige. Så målgruppen är viktig. Och Oracle är viktig spelare där.

Angående NASDAQ och sina 5000 transaktioner, vad pratar du om? NASDAQ kör ju Java och Linux. De kör inte Microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Hur som helst så var min poäng att du skrev: "Kan du det ena så kan du det andra", vilket är käpprätt,

Precis, så poängen är att de flesta här verkar överens om att kan man Java så är steget litet till C#. Och tvärtom, förstås.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
samt att du skrev: "C# används mera för klienterna, de program som körs på windows datorer" vilket låter som fakta för en ej insatt men som jag i så fall vill se statistik på för att ta som sanning eftersom den absolut största andelen .NET-applikationer jag kommer i kontakt med är webbrelaterade. Det gäller både på den digitala byrå jag jobbar hos nu och på det mjukvaruföretag jag var på innan (desktop-applikationer som snackade med .NET Web Services på olika sätt).

Jag jobbar i en annan bransch, där systemen kostar flera 100 tals milj kr. Det är mycket möjligt att för små webbyråer och media företag så körs C# på servrarna, och de kör Windows. Men Windows finns inte i min bransch. Och eftersom C# körs endast på Windows, så finns inte heller C# på de stora servrarna.

Mono som är en öppen implementation av C# duger inte för seriöst arbete. Den laggar efter och ingen kör den i stora sammanhang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
All tid man investerat på att lära sig, går inte förlorad om man byter språk.

Angående NASDAQ och sina 5000 transaktioner, vad pratar du om? NASDAQ kör ju Java och Linux. De kör inte Microsoft.

Nej det håller jag absolut med om, C# och Java är ju mer lika varandra än t.ex. Perl och Java. Men det är fortfarande inte så att om man kan det ena, så kan man nästan det andra. Eller du kanske menar på nybörjarnivå? I så fall är jag med dig, men på avancerad nivå är det två helt olika världar.

Jag tror inte Microsoft skulle ha fått lov att ta med dem som case study om det inte vore sant... http://www.microsoft.com/casestudies/Case_Study_Detail.aspx?C...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Jämför i så fall J2EE mot .NET.

Absolut, jag försöker bara jämföra .NET med J2EE. Jag har inte har koll på alla tredjepartsbibliotek som finns för Java, men jag tycker inte man kan räkna in dem när man jämför ramverken heller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Applets ... JavaFX ... tredjepartsbibliotek ... SWT ... tredjepartsbibliotek ... drag&drop ... har funnits väldigt länge i NetBeans
det tar timtal att skapa några enkla Web Services
Jag kan göra det på typ tre rader kod, Groovy är väldigt mysigt och kompileras till .class-filer som körs i JVM:en.

Det var egentligen dumt att nämna RIA, det är ett så luddigt begrepp. Men att jämlika Silverlight med JavaFX (eller Applets) kan man väl inte göra, nu kraschade naturligtvis Java när jag försökte kolla på några demos men jag såg lite JavaFX showdowns på YouTube och det verkade inte alls ha samma stöd för 3D-interaktiva miljöer.

Med drag&drop menar jag inte GUI, utan att du kan skapa databasmodeller med drag&drop från databasservern som sköter all hantering åt dig automatiskt. Att skapa ett DB-layer i en .NET-applikation behövs nästan inte. Kombinera det med LINQ så har du dessutom kraft att göra vilka JOINs du vill. Att skapa upp och koppla ihop det med en Web Service tar från scratch totalt ca 10 min. Jag kan inte tänka mig att det är möjligt att göra så kraftfulla modeller så enkelt i Java, i så fall har de kommit vansinnigt långt sedan jag höll på med det senast.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag tror inte Microsoft skulle ha fått lov att ta med dem som case study om det inte vore sant... http://www.microsoft.com/casestudies/Case_Study_Detail.aspx?C...

Det där kanske stämmer, men du har missförstått artikeln. Själva NASDAQs aktiesystem, själva servern, är utvecklad i Java och körs på Linux. Varje avslutad aktieaffär måste förmedlas till alla banker i realtid. Så det finns ett informationssystem som sprider ut alla data i realtid till alla börsmäklare på bankerna. De börsmäklarna sitter framför Windows och använder antagligen C# program. Informationssystemet som sprider data i real tid, är något helt annat än själva aktiebörsen. Artikeln pratar om informationssystemet:

"NASDAQ deployed Microsoft® SQL Server™ 2005 on two 4-node clusters to support its Market Data Dissemination System (MDDS). Every trade that is processed in the NASDAQ marketplace goes through the MDDS system"

Själva börssystemet kallas "marketplace". Så varje aktieaffär som handlas på marknaden (marketplace) går senare igenom MDDS systemet, för att spridas ut (Dissemineras) i real tid till bankerna.

Det finns inget aktiebörssystem som kör windows idag. Londons aktiebörs försökte det, men efter flera krascher och problem så håller nu London på att skrota sitt aktiesystem och byta till Linux/Solaris. Det kostade 500milj kr att utveckla Windows systemet.
http://blogs.computerworld.com/london_stock_exchange_to_aband...

http://blogs.computerworld.com/14876/london_stock_exchange_du...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Det där kanske stämmer, men du har missförstått artikeln

Vadå "kanske"? Det här är ju fruktansvärt off topic... NASDAQ använder SQL Server för ett av sina system, ett system som hanterar ca 5000 transaktioner per sekund när börsen är öppen. Poängen är att många som använder Oracle skulle kunna köra SQL Server istället, vilket leder mig till att tro att Java inte kommer att öka som backend mycket mer än det redan gjort. Ang. engelsmännens misslyckande var det på Windows Server 2003 och SQL Server 2000... det var alltså Microsofts första server-OS någonsin, bara tre år efter att ME lanserats. SQL Server 2000 var Microsofts första försök på OLAP och data mining. Att välja det för en så kritisk applikation tycker jag låter som roulette. Att börja argumentera emot Windows i en programmeringstråd känns mer centralt för forumsdelen "Operativsystem".

Poängen med diskussioner är att motpoler skapar en balans som gör att en läsare själv kan dra slutsatser. Jag hoppas att jag varit motpolen här så att TS inte tror att Java och C# alltid är liknande upplevelser.

Permalänk
Avstängd

Ett informationssystem som skickar ut information med 5000 aktieaffärer i sekunden är inte överdrivet bra, egentligen. Poängen är att själva NASDAQ aktiesystem är utvecklat i Java. Precis det jag påstod tidigare. "Stora serversystem kör ofta Java, och klientdatorerna kör C#". Själv har jag aldrig sett ett stort serversystem i C#, i min bransch. Eftersom då måste man köra Windows. Och då kraschar det. Därför argumenterar jag för att Java hittas på stora servrar.

Men i slutändan så är det hugget som stucket. Java eller C#. En C# programmerare kan ganska enkelt hoppa över till Java, och tvärtom, typ som Svenska / Norska - de språken är närbesläktade. Det meckiga är att lära sig alla klasser och funktioner. De skiljer sig. Språken är ganska lika, dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
En C# programmerare kan ganska enkelt hoppa över till Java, och tvärtom

En genomsnittlig (= medioker) Java-programmerare kan nog bli ganska förvirrad över LINQ, delegater och lambdauttryck i C#. Det är nog lättare att gå åt andra hållet i så fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Ett informationssystem som skickar ut information med 5000 aktieaffärer i sekunden är inte överdrivet bra, egentligen. Poängen är att själva NASDAQ aktiesystem är utvecklat i Java.

En C# programmerare kan ganska enkelt hoppa över till Java, och tvärtom.

Poängen är att det är strunt samma vad du tycker är bra och inte. Att det skulle vara ett argument för att TS ska lära sig Java kan du ändå inte mena. Det blir inte roligare för TS av att en målgrupp har stora behov av det. Arbetsannonserna är ganska jämnt fördelade mellan .NET och Java, om det är på jobb du tänker.

På avancerad nivå måste du lära om mer än hälften av dina kunskaper om du ska byta mellan språken. Hur kan du definiera det som "ganska enkelt"? Om du menar Hello World, eller att skapa en Snake-klon, eller att bygga en gästbok, så visst. Fine. Vi säger så, det är ungefär samma utveckling och man kan hoppa. Men om du är grym på Silverlight, WCF och XAML (alla delar av Visual Studio och integrerade med C#, inte tredjepart) och sen ska hoppa till Java, ja då kan du lika gärna bli busschaufför, för det är många timmar som ligger bakom att komma dit. Detsamma gäller den som fullt ut behärskar Java inkl. dess komplexa deployment och är specialiserad på något inom eller utanför ramverket. Ett till ett par år av ditt liv - hej då! Det kallar inte jag "ganska enkelt".

Permalänk
Avstängd

Nja, om du kan C# bra och vill byta, så kommer det inte ta dig lika lång tid att lära allt från början. För du kan ju redan så mycket, du är inne i svängen.

Första objektorienterade språket du lärde dig, tog mycket tid. Men att gå från C++ till Java tog inte alls lika lång tid. Jag håller med om att det inte bara är att lära om snabbt, "det meckiga är alla klasser och funktioner". Men det går snabbare än du tror. Du måste inte lära allt på nytt. Mycket är likt mellan olika ramverk och klasser.

I vilket fall som helst. Java och C# är ganska lika. Skillnaden är väl hur de används, deras profil.