Permalänk
Medlem

Polaroidkamera

Hej

Hade tänkt att införskaffa mig en polaroidkamera, och jag är väl medveten om den "sunkiga kvaliten". Jag är ute efter att just ta polaroidbilder och lite mer "konstinriktat" då jag tycker det är snyggt.
I vilket fall så har jag hittat en del kameror men just nu lutar det åt t.ex. denna:
http://www.tradera.com/Polaroid-auktion_102630982

Men då till själva frågan. Man behöver 600 film till denna, och all 600 film som jag hittar har redan gått ut (10/09). Vad händer om jag köper den här filmen ändå? Är den helt obrukbar eller kommer den fungera ändå? Det var ju bara ca 1 månad sedan den gick ut.
Jag vill med andra ord veta lite mer om själva nedbrytningen av gammal film.

Tackar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen expert på gammal polaroidfilm, men om den liknar 35mm eller 120 film så är det inga problem alls om det bara gått en månad. Sen beror det på om den har legat svalt också, då håller den bättre. Men det borde inte va några problem..

Sen kan det ju faktiskt bli väldigt coola och oväntade effekter av gammal film

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den polaroidfilm jag har är utgången, och får för mig att bilderna är lite blekare än vanligt. Men de är fortfarande full brukbara.

Detta gäller film som gått mer än ett år över utgångsdatum. En månad är inget att oroa sig för.

Med tillägget som Eriiiiik skrev, att den ska lagras svalt. Polaroid är ju lite speciell då också då batteriet är inbyggt i kassetten, och batterier ska helst inte lagras svalt.

Visa signatur

Hej jag är snäll.