Permalänk

Installera Leopard

Haft Leopard OS X liggandes en stund nu men inte tagit mig i kragen och installerat det. Vad är största skillnaderna och är det som med Windows att hela hårddisken måste formateras och all data försvinner?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Medlem

Sätt i skivan och vänta 30min och allt är som vanligt fast bättre. Skillnaden mellan Tiger och Leopard är stor funktionsmässigt och bättre
Du behöver inte radera disken.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Kanske borde installera Snow Leopard direkt. Hoppa över Leopard.
Snow Leopard är mycket snabbare än Leopard (som i sin tur är snabbare än Tiger). Det är rent hemskt att boota upp Leopard installationen när man vant sig vid Snow Leopard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Kanske borde installera Snow Leopard direkt. Hoppa över Leopard.
Snow Leopard är mycket snabbare än Leopard (som i sin tur är snabbare än Tiger). Det är rent hemskt att boota upp Leopard installationen när man vant sig vid Snow Leopard.

Ang boot.. Så pass? jag kanske ska ta tummen ur röven och dra iväg och köpa mig en fin SL skiva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Ang boot.. Så pass? jag kanske ska ta tummen ur röven och dra iväg och köpa mig en fin SL skiva

Nja, själva boot-tiden tycker jag inte är så himla stor skillnad på. Men när man loggar in. Då märker man verkligen en otroligt stor skillnad. Under Leopard har har jag färre program i status-bar:en än SL samt startar endast iCal vid login. Under Snow Leopard har som sagt fler program i status-bar:en samt startar iCal, Mail, Things, Tweetie, en Fluid version av Google Reader, Terminal och Activity Monitor. Kan ändå komma igång mycket snabbare med SL! Dvs. starta någon annan applikation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad spelar boot tiden för roll?
Man botar inte om OS X om man inte gjort en större installation. I regel sätter man väl den i vila vid 99% av gångerna och då startar den på 2sek.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Vad spelar boot tiden för roll?
Man botar inte om OS X om man inte gjort en större installation. I regel sätter man väl den i vila vid 99% av gångerna och då startar den på 2sek.

Jag pratade inte om boot-tid, det var Cliddo som tolkade mitt inlägg som det.

Jag skrev: "Det är rent hemskt att boota upp Leopard installationen när man vant sig vid Snow Leopard."
Vilket kan tolkas som boot-tiden har jag insett nu i efterhand. Meningen var att det skulle tolkas som att det är hemskt att starta upp och använda Leopard (och program) jämfört med att starta Snow Leopard (och använda samma program).

Jag märker i alla fall av en prestanda skillnad. Att starta upp nya program går mycket snabbare i SL än L enligt mig.

Visa signatur

Permalänk

Givitvis är det Snow Leopard jag menar=).

Tjarven: Sliter det inte mer på batteriet/hårdvaran att ha datorn i viloläge konstant?

Visa signatur

AMD athlon 64 3000+ | Geforce 6800 Gt leadtek | Asus K8N| Antec Sonata | 1024 Corsair pc3200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Back_Door_Man
Givitvis är det Snow Leopard jag menar=).

Tjarven: Sliter det inte mer på batteriet/hårdvaran att ha datorn i viloläge konstant?

Inte nämnvärt skulle jag vilja påstå. Är du väldigt orolig av dig kan du se till så att sessionen (dvs. allt i RAM) sparas ner på disk så bör du kunna stänga av strömmen (ta ut batteriet) om du vill.

Visa signatur