Permalänk
Medlem

Tempfiler

Jag har ett problem med att mina tempfiler inte försvinner efter att jag stängt programet som skapar alla tempfiler. Problemet ligger i Internet explorer.

Tittar jag t ex på en video på youtube så kan jag gå in i C:\Windows\Temp (filerna borde väl inte ens lägga sig där?) och se hur filen lägger sig där och sedan bara blir större och större medans videon buffras upp. Problemet är sen när jag har tittat klart på videon och t ex stänger explorer, så ligger filen ändå kvar. Detta har gjort att jag häromdagen såg att jag hade cirka 20 gb temp filer =). Väldigt irriterande. Varför försvinner inte filerna? Måste vara någon inställning eftersom jag testade att titta på en video på youtube på en annan dator som också har Windows 7 och på den försvann tempfilen direkt efter jag stängt programet.

Snälla hjälp. Väldigt jobbigt när all hårddisk äts upp av massa tempfiler.

Mvh Jakob

Permalänk
Medlem

Inga användartemporärfiler ska hamna i C:\Windows\Temp. Om du stängt av UAC kan det fungera, men annars behöver man höjd privilegie för att skriva där. Det kan också vara därför de inte tas bort.

Om du öppnar en kommandoprompt (Under Start-menyn, All Programs-Accessories) och skriver "set" och trycker enter, vad står det på "Temp=" och "Tmp=". De ska peka på din usermapp och en tempfolder där. Om de inte gör det så ändra det enligt nedan.

Start-menyen -> Högerklicka "Computer" -> "Properties". I vänster panel "Advanced System Settings", längst ner på fliken klicka "Environment Variables", och ändra sen User Variables högst upp så båda Temp pekar på "%userprofile%\AppData\Local\Temp" (utan citattecken). Starta om och prova.

Eftersom det var i IE, så kolla inställningarna där. Om den pekar fel så kan du reseta den. Normal path är din usermapp \AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Inga användartemporärfiler ska hamna i C:\Windows\Temp. Om du stängt av UAC kan det fungera, men annars behöver man höjd privilegie för att skriva där. Det kan också vara därför de inte tas bort.

Om du öppnar en kommandoprompt (Under Start-menyn, All Programs-Accessories) och skriver "set" och trycker enter, vad står det på "Temp=" och "Tmp=". De ska peka på din usermapp och en tempfolder där. Om de inte gör det så ändra det enligt nedan.

Start-menyen -> Högerklicka "Computer" -> "Properties". I vänster panel "Advanced System Settings", längst ner på fliken klicka "Environment Variables", och ändra sen User Variables högst upp så båda Temp pekar på "%userprofile%\AppData\Local\Temp" (utan citattecken). Starta om och prova.

Eftersom det var i IE, så kolla inställningarna där. Om den pekar fel så kan du reseta den. Normal path är din usermapp \AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files.

Tack för svaret

Jo jag tycker också det är väldigt konstigt att filerna hamnar där, men av någon anledning gör dom det. Kollade även UAC och den står på standard.

Körde cmd och skrev det du sa och fick upp att Temp= och Tmp= pekade på min usermapp, vilket verkar vara korrekt.

Även inställningarna i IE var korrekt.

Fattar verkligen inte vad som är fel. Det verkar också vara så att det endast är videofiler som lägger sig där. Inte bara från youtube, utan alla videofiler som laddas ner på datorn medans man tittar på dom, men tas inte bort efter man har tittat klart.

Permalänk
Medlem

Prova avinstallera Flash helt och hållet och starta om och installera sen den igen från (kryssa av McAffee skräpet om du ser det där)
http://get.adobe.com/flashplayer/
Flash ska väl normalt spara sina tempfiler i samma folder som browsern, så är det i min Firefox i alla fall (jag kunde hitta flv filer i cachen).