Kryptering av systemet

Permalänk
Medlem

Kryptering av systemet

Jag har blivit extremt sugen att skaffa mig min första mac; men det är en sak som satt käppar i hjulen.

Går det att ha en säker mac? jag har googlat och åter googlat, men har inte fått fram någon konkret information om detta.
Jag vill ha en full kryptering (dvs. systemkryptering med PBA), vilket jag har på min PC.

Har läst lite om PGP - är det något att lyfta av hatten för?

Permalänk
Medlem

FileVault krypterar din hemkatalog. Visst kanske det är bra att kryptera hela disken, känns inte som att oskyddade generella systemfiler som går att få från vilken Mac OS X-installation som helst spelar någon större roll.

Det finns firmware-password som ger dig "boot level protection" innan Mac OS X körs igång. Dessa två borde väl fixa det mesta.

PGP ska väl fixa full disk encryption, det är dock inget jag provat mig på.

Time Machine (Apple's backuplösning) fungerar med FileVault, dock med begränsningen att den endast kör backup när man är utloggad från sitt konto.

TrueCrypt finns och fungerar, dock inte lika featurerikt som Windows-versionen. Det finns inget stöd för kryptering utav systempartitionen. Men full disk encryption och containers finns och fungerar som vanligt, inklusive hidden volume.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)