rsync från Mac till Ubuntu

Permalänk
Medlem

rsync från Mac till Ubuntu

Hej,

Nu är det så att jag har skaffat en Mac och skulle vilja integrera den med min backuplösning som jag har hemma. Hemma har jag två stycken Windows maskiner( Windows 7 och Vista ) och en Ubuntu server. På windows maskinerna kör jag rsync till Ubuntu maskinen och det skulle jag vilja också kunna göra på macen. Problemet är filsystemet som mac använder sig av. Är det någon här som har lyckats att köra rsync från mac till Ubuntu och behålla alla attributen?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Skulle inte tro att det fungerar då HFS+ har massa meta-data som mest troligen inte kommer att följa med. Det finns massor av backup-program specifikt skapade för Mac som misslyckas med detta.

Som alternativ skulle du kunna kolla på CrashPlan. Kör det på båda min Mac:ar till min filserver. Man installerar klienten på alla maskinerna, loggar in med samma användare på alla. Väljer vart man ska spara datat på servern. Väljer vad man vill ta backup på i Mac:en och därefter är det bara att klicka "start backup". Mycket smidigt tycker jag.
Mac, Windows, Linux och OpenSolaris stöds. Gratis är det också, såvida du kan nöja dig med att backup endast körs en gång per dag. Vill du att backup ska körs oftare (det vill säga varje timme tror jag det är) får man köpa en licens som går på 60 USD.
http://b2.crashplan.com/consumer/index.html

Ett annat alternativ är att dela ut en katalog över smb/cifs eller afp och sedan låta Time Machine ta backup dit. Du behöver dock kör ett kort kommando i terminalen på din Mac först. Googla på det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Går det inte att dela upp i olika användare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är ett hyfsat GUI till det inbygda rsync
< http://arrsync.sourceforge.net/ >

(Det finns växlar till rsync för resursforken.)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

hur skickar jag min backup till min Ubuntu server?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BrusE
hur skickar jag min backup till min Ubuntu server?

Ansluter den och kör rsync på de kataloger du vill mot kataloger på den.

Provat att starta terminalen (skaltolk) på valfritt Macen eller linuxburken och kolla på man rsync (och man mount)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Går det inte att dela upp i olika användare?

Dela upp vad i olika användare?

Har förövrigt googlat lite på det här med rsync och hfs+ resource forks (det som kan bli problem) och man löste det med en patch som man kunde använda tidigare och till rsync 3.0 så las den till i mainline versionen. Mac OS X Snow Leopard kör rsync version 3.0.6. Såldes borde det fungera. Men prova en gång först. Ta backup och försök därefter att återskapa datan ifrån den. Hänger inte resource forks:en med så bör du inte kunna återskapa datan korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Dela upp vad i olika användare?

Har förövrigt googlat lite på det här med rsync och hfs+ resource forks (det som kan bli problem) och man löste det med en patch som man kunde använda tidigare och till rsync 3.0 så las den till i mainline versionen. Mac OS X Snow Leopard kör rsync version 3.0.6. Såldes borde det fungera. Men prova en gång först. Ta backup och försök därefter att återskapa datan ifrån den. Hänger inte resource forks:en med så bör du inte kunna återskapa datan korrekt.

Har redan testat, men får inte det att fungera Jag har 3.06 både på Macen och servern

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ansluter den och kör rsync på de kataloger du vill mot kataloger på den.

Provat att starta terminalen (skaltolk) på valfritt Macen eller linuxburken och kolla på man rsync (och man mount)

Hur menar du "Ansluter den och kör rsync på de kataloger du vill mot kataloger på den."

Jag vill kunna ta backup när jag är inte sitter hemma med datorn. Det måste fungera över internet.

Visa signatur

Permalänk

Testa CrashPlan då istället? Är ganska säker på att den klarar av att göra backuper över internet, även om du har router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du "Ansluter den och kör rsync på de kataloger du vill mot kataloger på den."
Jag vill kunna ta backup när jag är inte sitter hemma med datorn. Det måste fungera över internet.

Trodde du ville ha sånt automagiskt - men det är väl en skitsak att logga in från annan dator och antingen köra kommandon eller ett script.
RTFM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa CrashPlan då istället? Är ganska säker på att den klarar av att göra backuper över internet, även om du har router.

Jag testade lite snabbt och insåg att man måste ha ett GUI på servern för att få det att fungera. Det har inte jag på min Ubuntu server. Jag ska läsa på lite mer om PRO versionen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag testade lite snabbt och insåg att man måste ha ett GUI på servern för att få det att fungera. Det har inte jag på min Ubuntu server. Jag ska läsa på lite mer om PRO versionen.

Måste du inte, däremot får du "trixa" lite: http://support.crashplan.com/doku.php/how_to/configure_a_head...
Det du är intresserad av är styckena "Overview", "How It Works - Using SSH" och "How It Works - Switch Your CrashPlan Desktop Back".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste du inte, däremot får du "trixa" lite: http://support.crashplan.com/doku.php/how_to/configure_a_head...
Det du är intresserad av är styckena "Overview", "How It Works - Using SSH" och "How It Works - Switch Your CrashPlan Desktop Back".

Nu rullar backupen från min MAC till Ubuntu server. Dessutom behålls alla meta-data! Dock vill jag använda rsync så mycket som möjligt. Får jag inte det att fungera med rsync så har jag plan B.

Visa signatur

Permalänk

Använder du NFS eller Samba filserver. Jag undrar eftersom jag håller på att bygga en ubuntu filserver men jag är är i valet och kvalet om jag ska köra NFS eller Samba. Det lutar åt NFS eftersom jag på sikt vill avveckla Windows och bara köra Linux och OSX.