Erbjudanden på Steam

Permalänk
Medlem

varför kostar xcom enemy unknown 49.99$ "329.99kr" i US och 49.99£ "430kr" i Europa?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

varför kostar xcom enemy unknown 49.99$ "329.99kr" i US och 49.99£ "430kr" i Europa?

Är väll så på nästan alla spel i steam?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

varför kostar xcom enemy unknown 49.99$ "329.99kr" i US och 49.99£ "430kr" i Europa?

Bland annat moms. I europa är det 25% skulle jag tro. 330kr * 1,25 = 410kr, alltså ungefär eu priset.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Bland annat moms. I europa är det 25% skulle jag tro. 330kr * 1,25 = 410kr, alltså ungefär eu priset.

detta är ganska störande. företag och staten klagar på att folk laddar ner olagligt copyright skyddat material istället för att köpa av företaget. guess what., när skatten är låg så man har Råd att betala företagen istället för staten så kommer folk köpa producterna. tecknologi i övrigt har hög skatt i sverige vilket suger hårt då man vill bidra till skaparna av produkten men orimligt höga % av skatter läggs på så folk inte kan vara laglig. i övrigt så ska jag köpa det idag så man kan lira då det släpps, men folket måste sitta ner och diskutera % av skatt som ska läggas på innom vissa områden & vad som är rimlig %.

jag trodde Sverige skulle fatta detta då några svenskar skapat piratebay för fildelning och det blev poppis för copyright material.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Alla pc spel (utom Xcom) 25% rabatt på greenmangaming med kod: GMG25-EVFWS-4Z4ZN

Och på Steam om någon inte har Metro 2033 så kostar det €2,49 just nu:)

Bara så tråkigt GreenMangaming inte har Steam serials, som jag vet iallef.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

detta är ganska störande. företag och staten klagar på att folk laddar ner olagligt copyright skyddat material istället för att köpa av företaget. guess what., när skatten är låg så man har Råd att betala företagen istället för staten så kommer folk köpa producterna. tecknologi i övrigt har hög skatt i sverige vilket suger hårt då man vill bidra till skaparna av produkten men orimligt höga % av skatter läggs på så folk inte kan vara laglig. i övrigt så ska jag köpa det idag så man kan lira då det släpps, men folket måste sitta ner och diskutera % av skatt som ska läggas på innom vissa områden & vad som är rimlig %.

jag trodde Sverige skulle fatta detta då några svenskar skapat piratebay för fildelning och det blev poppis för copyright material.

Jag skulle gärna ha låg skatt men det finns en anledning till att Sverige klarat sig bra genom en ekonomisk kris och det är bland annat skatten.

Tycker inte spel är så farligt dyrt i Sverige, går ju väldigt ofta att köpa steam spel på blanda annat green man gaming för runt 300kr. Går även ofta att köpa billigt i butik. Många som tankar har råd men de tankar hellre då det är gratis. Sen skyller folk gärna på något annat. Har man inte råd får man helt enkelt köpa färre spel, man har inte alltid råd med allt man har. Folk kan vara lagliga men då får de köpa vad de har råd med, och ibland är inte det samma spel man vill köra. Kolla vad det kostar i Australien så kan du sluta klaga. Pc spel kan gå för 100$ där.
Mycket handlar om att steam i allmänhet är dyrt när det inte är rea, så hitta butiker som säljer steamnycklar istället.
On-T Hela dawn of war franchisen är på rea i 1,5h till. Jag har bara kört 2an och det är bra, helt klart värt de 20kr det kostar.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Bara så tråkigt GreenMangaming inte har Steam serials, som jag vet iallef.

Green man har steam nycklar på rätt många spel.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Bara så tråkigt GreenMangaming inte har Steam serials, som jag vet iallef.

Se svaret över mig;)
Xcom köpte jag där och har förladdat det genom Steam nu:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Förut fick man ju inte ens nämna andra sajter än Steam i den här tråden, tråden är "men steam är ändå så pass dominerande (och har så regelbundna erbjudanden) att de gott kan ha en egen tråd."
#11042835

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Förut fick man ju inte ens nämna andra sajter än Steam i den här tråden, tråden är "men steam är ändå så pass dominerande (och har så regelbundna erbjudanden) att de gott kan ha en egen tråd."
#11042835

Så länge det är steam-relaterat (till exempel steam-nycklar hos greenmangaming) klagar väl ingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

varför kostar xcom enemy unknown 49.99$ "329.99kr" i US och 49.99£ "430kr" i Europa?

själv köpte jag det för ca 235 kr från greenmangaming

man ska aldrig köpa nya spel på Steam då man uppmuntrar deras dyra priser och deras inställning att 1$=1€.

Köp direkt från utvecklarna (ex.vis FTL) om det är indiespel, annars humble bundle, indie royal och liknande när de har bundlar på gång.
Ska du köpa nya spel eller ganska nya spel så köp från greenmangaming eller amazon.com (USA-siten, går att betala med kontokort/kreditkort men du måste registrera din användare på en fysisk US-adress, jag har använt min borderlinxadress) istället. Kan också löna sig att ha koll på gamersgate och andra digitala siter som ibland har reor.

Kan man vänta ett par dagar med frakt så är det också alltid billigare att köpa fysiska kopior av nyare spel än att köpa dem direkt från Steam.

Enda gången det är acceptabelt att köpa direkt på Steam är när de har rea.

Dock skulle jag inte rekommendera att köpa spel från östeuropeiska eller asiatiska nyckelsiter då de är i en legal gråzon (de säljer utan tillstånd och ibland stulna nycklar) och man kan riskera både det ena och det andra om man köper därifån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Förut fick man ju inte ens nämna andra sajter än Steam i den här tråden, tråden är "men steam är ändå så pass dominerande (och har så regelbundna erbjudanden) att de gott kan ha en egen tråd."
#11042835

Jag kollar här för att spara/slösa pengar. Spelar ingen roll vilken sida det är så länge som det är billigt...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så länge det är steam-relaterat (till exempel steam-nycklar hos greenmangaming) klagar väl ingen?

Precis! Vill man sedan endast veta deals som är aktuella hos Steam kan man ju alltid besöka den här sidan: http://store.steampowered.com/search/?specials=1

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Pre-ordrade nyss X-com från Greenman för $33.75 (med 25% vouchern GMG25-EVFWS-4Z4ZN).

Skulle tydligen få med Civ 5 också. Det har jag dock redan, men man ska väl kunna "gifta" bort det. Fick dock bara en kod som jag tror bara är för x-com, men är osäker? Någon som vet hur det brukar gå till?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Pre-ordrade nyss X-com från Greenman för $33.75 (med 25% vouchern GMG25-EVFWS-4Z4ZN).

Skulle tydligen få med Civ 5 också. Det har jag dock redan, men man ska väl kunna "gifta" bort det. Fick dock bara en kod som jag tror bara är för x-com, men är osäker? Någon som vet hur det brukar gå till?

Det brukar gå till så att du prövar och ser vad du får.

Får du inte det du blivit lovad hör du av dit till de som lovat det (greenman) och klagar tills de ger dig vad de lovat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Fick dock bara en kod som jag tror bara är för x-com, men är osäker? Någon som vet hur det brukar gå till?

Om man till exempel köper humble bundle-paket får man också bara en kod (som låser upp många spel); kanske gör de så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Om man till exempel köper humble bundle-paket får man också bara en kod (som låser upp många spel); kanske gör de så?

Undrade detsamma så kollade runt lite:

"Civilization V for free!
These will be provided on the day of release for XCOM: Enemy Unknown."

http://forums.greenmangaming.com/topic/3194/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så länge det är steam-relaterat (till exempel steam-nycklar hos greenmangaming) klagar väl ingen?

Lite svårt att hålla den andra tråden vid liv när alla GMG grejer hamnar här bara. Tråkigt utan mångfald enligt mig, även om jag också gillar Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Undrade detsamma så kollade runt lite:

"Civilization V for free!
These will be provided on the day of release for XCOM: Enemy Unknown."

http://forums.greenmangaming.com/topic/3194/

Tackar för att du orkade kolla det jag inte orkade :).

Jag förmodar att Steam håller koll på var i världen man är och därför får vi snällt vänta tills på fredag?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

ska visst gå att spela XCOM idag om man använder nåt som heter spotflux

ska testa nu i eftermiddag om jag har tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

detta är ganska störande. företag och staten klagar på att folk laddar ner olagligt copyright skyddat material istället för att köpa av företaget. guess what., när skatten är låg så man har Råd att betala företagen istället för staten så kommer folk köpa producterna. tecknologi i övrigt har hög skatt i sverige vilket suger hårt då man vill bidra till skaparna av produkten men orimligt höga % av skatter läggs på så folk inte kan vara laglig. i övrigt så ska jag köpa det idag så man kan lira då det släpps, men folket måste sitta ner och diskutera % av skatt som ska läggas på innom vissa områden & vad som är rimlig %.

jag trodde Sverige skulle fatta detta då några svenskar skapat piratebay för fildelning och det blev poppis för copyright material.

jag håller totalt med dig! äntligen lite vettigt folk här som inte ska leka moralpolis för att man tankat.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nightcrawl:

Tackar för att du orkade kolla det jag inte orkade :).

Jag förmodar att Steam håller koll på var i världen man är och därför får vi snällt vänta tills på fredag?

Lugnt

Jupps, annars får du aktivera via VPN eller spotflux som det tipsas om, dock är detta inte ok enligt Steam EULA, men frågan är om dom bryr sig om man ändå köpt spelet i EU?

Permalänk
Medlem

Dagens daily deal är 75% rea på Gothic-serien för dom som gillar den, för dom som inte prövat den men gillar "äldre" RPG:s rekommenderar jag starkt att köpa Gothic I & II, möjligtvis 3:an också (alla dom kan fås för 5€ i och med Universe Edition). Resten av spelen i serien är bara skit tyvärr (enligt mig), men 1:an och 2:an är mästerverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Lugnt

Jupps, annars får du aktivera via VPN eller spotflux som det tipsas om, dock är detta inte ok enligt Steam EULA, men frågan är om dom bryr sig om man ändå köpt spelet i EU?

man bör inte aktivera när man kör vpn/spotflux. Man aktiverar spelet som vanligt, sen när spelet hämtats helt (preload) kör man igång spotflux och väntar en kort stund. Sen är det bara att spela.

Permalänk
Medlem

Nu är det Focus Weekend Deal.
Allt från 25% upp till 75% rabatt på en hel del spel:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Nu är det Focus Weekend Deal.
Allt från 25% upp till 75% rabatt på en hel del spel:)

Några av spelen som du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Om man tidigare köpt Blood Bowl utanför Steam så kan man registrera spelet med sin tredjepartsnyckel på Steam. Samtidigt så får man då en fin rabatt på nya versionen Chaos Edition och kan köpa den för €10. Instruktioner står här:
http://store.steampowered.com/app/216890/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Några av spelen som du kan rekommendera?

Vad gillar du för speltyp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Vad gillar du för speltyp?

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite blandat, tycker det kan vara trevligt att testa nya spel och försöka vidga vyerna ibland, tenderar annars att bara bli fps och rts :p. Men kollade igenom spelen och hittade inte direkt något som tilltalade mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonthan:

Alla pc spel (utom Xcom) 25% rabatt på greenmangaming med kod: GMG25-EVFWS-4Z4ZN

Och på Steam om någon inte har Metro 2033 så kostar det €2,49 just nu:)

Jag använde den koden till att köpa xcom, betalade $33

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG