Permalänk
Medlem

Få ut mer av OS X

Hej alla OS X användare (:

Nu är det så att jag har nu haft min iMac i drygt två månader och har skaffat iPhone och jag gillar dessa två saker men jag undrar faktiskt Hur får man till det dära "lilla extra upplevelsen" som alla med Mac pratar om? Jag gillar verkligen min iMac som den är nu men känns som det saknas nåt som höjer den till nästa nivå om ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk

Börja använda terminalen och släpp lös potentialen i UNIX!

I GUIt rekommenderar jag att du börjar använda Exposé och spaces på daglig basis, väldigt användbart när man blir van vid det arbetssättet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Quicksilver:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quicksilver_%28software%29

eller, LauncBar eller "Quick Search Box" (googla på det).

Annars som dr slizer sa, terminalen och exposé, klarar mig knappt utan exposé idag (terminalen har jag varit beroende av längre ).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Automator och Applescript (eller bara bash). Man kan göra riktigt sköna grejer med dessa verktyg. Du kan klara dig med bara automator, men med lite scripting så går det göra mycket mer.

Gräv lite på http://www.macupdate.com efter grymma applikationer som du kan ha nytta av. Du kan sitta timtals och leta/pröva applikationer som passar just dig och dina intressen/arbetsflöden. Köp tidningen macworld, där du säkert också kan hitta tips på vad man kan göra med mac'en.
Andra trevliga ställen du kan få lite tips på är ju givetvis http://www.macosxhints.com och http://www.usingmac.com

Sist men inte minst, det gör väl ingenting om man inte är så upphetsad av själva upplevelsen. Så länge allt funkar bra, så har man väl uppnått sitt primära mål. Allt utöver det är bara datanördsfasoner.

Permalänk
Medlem

några exempel på vad det är man kan göra med terminalen?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Du kan tex få din mac att sjunga

"say -v Good" enter
"Type whatever you want"

Är rätt kul att leka med ;). Man kan även byta ut "Good" till "Bad" eller bara skriva "say"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
Du kan tex få din mac att sjunga

"say -v Good" enter
"Type whatever you want"

Är rätt kul att leka med ;). Man kan även byta ut "Good" till "Bad" eller bara skriva "say"

visst, ska prova det då det låter skoj :P, men jag tänkte mer på användbara saker än onödiga/roliga saker?

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen hittills (: Har installerat Quicksilver får leka med det imorgon.
Kom på en grej min provperiod av MobileMe går ut nu om 3 dagar och jag vet inte om jag ska lägga runt 800 på det. Finns det något alternativ till MobileMe så man kan synka kontakter, kalender osv mellan andra datorer och iPhone?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Tack för tipsen hittills (: Har installerat Quicksilver får leka med det imorgon.
Kom på en grej min provperiod av MobileMe går ut nu om 3 dagar och jag vet inte om jag ska lägga runt 800 på det. Finns det något alternativ till MobileMe så man kan synka kontakter, kalender osv mellan andra datorer och iPhone?

Google! http://www.google.com/mobile/sync/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
Google! http://www.google.com/mobile/sync/

Den verkar inte kunna synka från ical, addresboken och från mailprogrammet ju?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
visst, ska prova det då det låter skoj :P, men jag tänkte mer på användbara saker än onödiga/roliga saker?

http://www.mdh.se/netcenter/ct3370/v2005/ur.unix-utbildning.m...

Nej, men avancerad filhantering, processhantering, remoteadministration (ssh), rsync, filredigering, IRC, FTP etc. Det finns hur mycket möjligheter som helst Vad du än vill göra kan du göra det via shellet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Framför allt kan man ju programmera i bash/sh via terminalen. Om man inte har tålamod att lära sig ett riktigt språk som python eller C så är ju scripting med bash/sh rena barnleken att lära sig.

Jag gjorde en enkel "service" med automator igår som dyker upp i finders meny. Den tar filer jag markerat, matar dom till ett enkelt bash script som tar bort dom direkt istället för att skicka dem till papperskorgen. Super nice när man vill rensa USB stickor utan att tömma papperkorgen.

Sen gjorde jag en "wrapper" till firefox, dvs en automator action som kör firefox med "argument" med ett bash script. I mitt fall för att köra firefox med en anna profil än den vanliga (firefox -p). Allt inbakat in en .app, alltså körbar fil.

Du kan ju skapa automator actions som ersätter text i ett dokument. Du markerar text i ett dokument, och väljer den automator action du skapat, som tar den texten, matar den till ett bash script där du ersätter vissa tecken osv, och sen matas den automatiskt tillbaka till texten du markerade i text editorn/mail/pages etc.

Man kan ju t.ex. ändra storlek på bilder med imagemagick (i terminalen) eller via Applescript, så det är ju en annan möjlig användning för automator/finder och lite bash.

Möjligheterna är många. Nästan oändligt många.

Permalänk
Medlem

Lär dig iTunes fullt ut.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Varför Mac och inte PC/W7?
Har aldrig fått ett ordentligt svar på varför Mac är bättre än PC... någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morre.nu

Mata inte trollen

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Lär dig iTunes fullt ut.

Tycker själv jag kan det någorlunda fullt ut.

Permalänk
Citat:

Den verkar inte kunna synka från ical, addresboken och från mailprogrammet ju?

Jo det går mig veterligen, gör det just nu (funkar både för vanliga gmail/gcal/gabook). För mail blir det ju dock "endast" vanlig IMAP. I Address Book finns det en inställning du kan göra så du synkroniserar med googles adressbok.

När det kommer till iCal kan man använda det inbyggda google kalender synkroniseringstjoffet men då får man stå ut med att ens den vänstra "source" listan ser lagom konstig och ful ut. Annars kan jag rekommendera BusySync som gör att allt ser och blir normalt.

Detta går ju även att synkronisera med iPhone, om du har sådan. Se Google Sync: Setting Up Your iPhone or iPod Touch.

Sen kan du, om du har mer än en dator (Mac eller PC), använda Xmarks för att synkronisera dina bokmärken. Funkar mellan ett flertal webbläsare (inkl. Safari och Firefox).

Istället för (det otroligt kass) iDisk kan jag rekommendera Dropbox. Så mycket bättre att det inte ens går att jämföra de två.

Bytte själv ifrån MobileMe precis (haft det i ett år) men tyckte inte det var värt det.

För rolig/intressant/vettig mjukvara kan du alltid kolla på I Use This.

Gällande terminalen, tja det mesta kan du väll göra via "den". Svårt att ge ett specifik exempel som skulle hjälpa dig. Du kan ju berätta lite mer om vad du stör dig på eller saknar i din "Mac-upplevelse" så kan vi försöka att ge dig förslag på sådant som löser det eller ger dig den "upplevelsen".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Jo det går mig veterligen, gör det just nu (funkar både för vanliga gmail/gcal/gabook). För mail blir det ju dock "endast" vanlig IMAP. I Address Book finns det en inställning du kan göra så du synkroniserar med googles adressbok.

När det kommer till iCal kan man använda det inbyggda google kalender synkroniseringstjoffet men då får man stå ut med att ens den vänstra "source" listan ser lagom konstig och ful ut. Annars kan jag rekommendera BusySync som gör att allt ser och blir normalt.

Detta går ju även att synkronisera med iPhone, om du har sådan. Se Google Sync: Setting Up Your iPhone or iPod Touch.

Sen kan du, om du har mer än en dator (Mac eller PC), använda Xmarks för att synkronisera dina bokmärken. Funkar mellan ett flertal webbläsare (inkl. Safari och Firefox).

Istället för (det otroligt kass) iDisk kan jag rekommendera Dropbox. Så mycket bättre att det inte ens går att jämföra de två.

Bytte själv ifrån MobileMe precis (haft det i ett år) men tyckte inte det var värt det.

För rolig/intressant/vettig mjukvara kan du alltid kolla på I Use This.

Gällande terminalen, tja det mesta kan du väll göra via "den". Svårt att ge ett specifik exempel som skulle hjälpa dig. Du kan ju berätta lite mer om vad du stör dig på eller saknar i din "Mac-upplevelse" så kan vi försöka att ge dig förslag på sådant som löser det eller ger dig den "upplevelsen".

Jag tycker att MobileMe verkar smidigt att den synkar så smidigt utan massa inställningar och ha massa extra program för det.

Jag har iPhone ska kolla in den länk tack så länge. Jag undrar en grej Jag har köpt massa apps från appstore och iTunes och undrar kommer dem vara otillgängliga sen om jag inte skaffar MobileMe? För man behöver ju logga in med sitt konto om man ska upptatera programmen. Har inte direkt lust att köpa vissa av programmen igen.

angående macupplevelsen vet jag inte riktigt vad jag saknar men det känns som att det fattas features för att bli komplett. Antar det kanske är att jag är inte riktigt van i exposé osv

Permalänk
Medlem

Nej, kontot stannar ju kvar bara att du inte kommer att ha mobileme-tjänsterna kvar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Jag tycker att MobileMe verkar smidigt att den synkar så smidigt utan massa inställningar och ha massa extra program för det.

Jag har iPhone ska kolla in den länk tack så länge. Jag undrar en grej Jag har köpt massa apps från appstore och iTunes och undrar kommer dem vara otillgängliga sen om jag inte skaffar MobileMe? För man behöver ju logga in med sitt konto om man ska upptatera programmen. Har inte direkt lust att köpa vissa av programmen igen.

angående macupplevelsen vet jag inte riktigt vad jag saknar men det känns som att det fattas features för att bli komplett. Antar det kanske är att jag är inte riktigt van i exposé osv

MobileMe är helt klart mycket smidigare och jag vågar dessutom påstå att själva synkroniserandet funkar bättre än den väg jag nu gått (och även föreslagit i mitt inlägg ovan). Vill man inte hålla på att pyssla utan tycker att det som MobileMe erbjuder är värt ~800 kr per år så kör vidare på det!

Vet heller inte hur det blir med dina apps, men jag tror nog att du kan fortsätta använda din inloggning. Dock inte säker. Därför jag alltid kör på min egna domän, som dock inte funkar att använda med MobileMe.

En nackdel, tämligen stor enligt mig, med google sync för iPhone är att endast "huvudkalendern" synkroniseras till iPhone:en (via Exchange). Inte så najs om jag får säga det själv då jag har ett flertal kalendrar.

Se till att börja använda Exposé. Personligen har jag F3 (standard) för att aktivera för all fönster (på den aktiva virtuella skrivbordet, Spaces), F5 (ej standard) för alla fönster av aktiv applikation och F6 (ej standard) för att visa skrivbordet. Det tillsammans med en vettig application launcher (de* är, väldigt, märkbart snabbare än Spotlight) och jag är glad.

*: LaunchBar, Google Quick Search Box for Mac (nya applikationen av skaparen till Quicksilver) eller (numera väldigt gamla, men fortfarande ack så populära) Quicksilver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Nej, kontot stannar ju kvar bara att du inte kommer att ha mobileme-tjänsterna kvar.

Jag kommer använda kontot för itunes, email och för ichat..skulle vilja synka kalender och kontakter men det kräver ju mobileme..men vad bra att den verkar vara kvar för då kan jag is när ekonomin tillåter köpa mobileme om jag skulle vilja.

Permalänk
Citat:

Jag kommer använda kontot för itunes, email och för ichat..skulle vilja synka kalender och kontakter men det kräver ju mobileme..men vad bra att den verkar vara kvar för då kan jag is när ekonomin tillåter köpa mobileme om jag skulle vilja.

Din MobileMe mail slutar ju fungera 15 dagar efter det att ditt MobileMe konto gått ut?

Citat:

Credit card authorization has failed.

Your annual subscription is set to renew automatically on January 17, 2010 CET, but attempts to charge your credit card have failed.

To avoid interruption of service, please update your credit card information: log in to MobileMe, select Account, and click Billing Info.

If your account cannot be renewed, your access will be restricted to email only and will be turned off completely 15 days after expiration.

Thanks for being a MobileMe subscriber. We're looking forward to another great year.

Note:If you do not want to renew your account, go to Account Options and deselect the box under Renew.

- mail jag fick ifrån Apple/MobileMe när mitt konto var på väg att gå ut
(Jag har bytt kort efter att jag skaffade MobileMe.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Din MobileMe mail slutar ju fungera 15 dagar efter det att ditt MobileMe konto gått ut?

- mail jag fick ifrån Apple/MobileMe när mitt konto var på väg att gå ut
(Jag har bytt kort efter att jag skaffade MobileMe.)

aha det visste jag inte.Mitt konto ska sluta gälla om 2 dagar. Men måste man köpa ny premiation direkt eller kan man vänta att göra det?

Permalänk
Citat:

aha det visste jag inte.Mitt konto ska sluta gälla om 2 dagar. Men måste man köpa ny premiation direkt eller kan man vänta att göra det?

Så här tolkar jag det:
Din prenumeration går ut 26/01 2010 efter det så har du 15 dagar på dig att förnya prenumerationen annars stängs kontot och tas bort.

Den sista biten "och tas bort" är dock endast spekulation från min sida. Jag kan försöka att komma ihåg att logga in den 02/02 2010 (dagen efter mina 15 dagar) för att se om kontot tas bort eller inte och sen "rapportera" här, om du/någon vill? Kan dock inte garantera att jag kommer komma ihåg, men jag har lagt ett event med alarm i min kalender.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så här tolkar jag det:
Din prenumeration går ut 26/01 2010 efter det så har du 15 dagar på dig att förnya prenumerationen annars stängs kontot och tas bort.

Den sista biten "och tas bort" är dock endast spekulation från min sida. Jag kan försöka att komma ihåg att logga in den 02/02 2010 (dagen efter mina 15 dagar) för att se om kontot tas bort eller inte och sen "rapportera" här, om du/någon vill? Kan dock inte garantera att jag kommer komma ihåg, men jag har lagt ett event med alarm i min kalender.

Aha, det borde vara så att kontot tas bort helt. ja om du vill kolla upp det så hade det varit schyst (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av morre.nu

OSX är ett stabilare operativsystem. Avsaknaden av virus är också bra (så länge det nu varar) Jag har använt OSX sedan 2001. Dock vänder jag tillbaka till Windows som huvudoperativsystem nu. Varför gör jag nu detta?

1) Betydligt billigare datorer, och då jämför jag likvärdiga datorer (stationära). Mac Pro kostar från 24 000 kr.
2) Man kan bygga en egen PC, det blir ännu billigare.
3) Windows My Phone är gratis det är inte Mobileme, sen kanske du får mer för pengarna på Mobilme samt
att de ligger steget före.
4) iPhone vill jag inte ha längre. Utbudet med Windows Phone är betydligt större (förutom Apps). Fast för framtiden skulle jag nog rekommendera en telefon med Android.
5) Utbudet av program är ofantligt mkt större till Windows än till OSX. Om programmen finns till båda är de ofta billigare till PC.
6) En principfråga, jag gillar helt enkelt inte Apples strategi att låsa in alla och allt.
7) I min prisgrupps skulle en iMac vara mest intressant, men jag vill inte ha en skärm med en dator i. Opraktiskt och det har visat sig nu också när många haft problem med skärmen på sin iMac, då blir man av med datorn också när man lämnar in skärmen. Detta är dock inte "Appleproblem" utan den risken finns för alla som tillverkar enligt den devisen.

Övrigt
Förr kunde eller fick man inte byta batteri själv till iPhone (störigt). Telefonen är låst till iTunes med mera. Man måste jailbreaka telefonen för att köra Linux eller 3:e parts program. Visst, Windows är inte öppet heller. Mitt favorit-OS är Linux. Det är helt enkelt roligare med PC. Fast vill du bara ha en dator för att surfa och maila med så kan OSX vara bra om du är beredd att betala mer. Ja, finns även en massa annat man göra med en Mac. Men mycket mer med en PC.
Apple styrka är hårdvara integrerat med mjukvara, detta är också Apples svaghet. Inga andra aktörer tillverkar datorer med OSX, blir ett betydligt högre pris för datorn samt ett mindre utbud så klart.

Tänk om Apple varit det enda systemet, det innebär att ett företag bestämt allt. Till exempel vilka program du ska ha i din telefon. Så är fallet idag om du inte jailbreakar den. Samma koncept snurrar deras datorer efter.

Så främsta anledningen till bytet är att jag vill ha ett brett utbud samt främja möjligheten till ett brett utbud.

Men det är bra att Apple finns, det sporrar Microsoft och vice versa. Nu med intelprocesser i Mac så är ju Mac som en PC. Lätt att köra Windows på den också.

Permalänk
Medlem

De kan ju inte ta bort hela kontot från iTunes också för då försvinner ju alla program och låtar som man har köpt och så kan de inte göra.
Isf skulle det löna sig att använda ett annat konto för att köpa apps med istället för att använda apples egna.
Dock kanske man måste ändra mailadress på iTunes-kontot och sedan fortsätta att använda det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
De kan ju inte ta bort hela kontot från iTunes också för då försvinner ju alla program och låtar som man har köpt och så kan de inte göra.
Isf skulle det löna sig att använda ett annat konto för att köpa apps med istället för att använda apples egna.
Dock kanske man måste ändra mailadress på iTunes-kontot och sedan fortsätta att använda det.

Om det gick att tolkan något av mina inlägg som att det skulle inträffa så var det inte det jag menade.
Det jag menade var att kontot på MobileMe stängs och att jag tror att det också tas bort. Däremot är jag övertygad om att kontot på iTunes (ens AppleID/konto) kommer att finnas kvar. Möjligheten att Notred tvingas byta mail-adress för sitt iTunes konto låter inte helt otrolig dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woSx
OSX är ett stabilare operativsystem. Avsaknaden av virus är också bra (så länge det nu varar) Jag har använt OSX sedan 2001. Dock vänder jag tillbaka till Windows som huvudoperativsystem nu. Varför gör jag nu detta?

1) Betydligt billigare datorer, och då jämför jag likvärdiga datorer (stationära). Mac Pro kostar från 24 000 kr.
2) Man kan bygga en egen PC, det blir ännu billigare.
3) Windows My Phone är gratis det är inte Mobileme, sen kanske du får mer för pengarna på Mobilme samt
att de ligger steget före.
4) iPhone vill jag inte ha längre. Utbudet med Windows Phone är betydligt större (förutom Apps). Fast för framtiden skulle jag nog rekommendera en telefon med Android.
5) Utbudet av program är ofantligt mkt större till Windows än till OSX. Om programmen finns till båda är de ofta billigare till PC.
6) En principfråga, jag gillar helt enkelt inte Apples strategi att låsa in alla och allt.
7) I min prisgrupps skulle en iMac vara mest intressant, men jag vill inte ha en skärm med en dator i. Opraktiskt och det har visat sig nu också när många haft problem med skärmen på sin iMac, då blir man av med datorn också när man lämnar in skärmen. Detta är dock inte "Appleproblem" utan den risken finns för alla som tillverkar enligt den devisen.

Punkterna 1, 2 och 7 är irrelevanta. Det är helt vad man känner för att lägga pengar på. Apple säljer bara high-end grejor, inte budget prylar. Är du ute efter budget så köp någon Packard Bell med Vista för 3995:- på OnOff, om vi nu bara räknar MHz/krona.

4. Skulle säga att utbudet till iPhone är störst, även tillbehör. Windows Marketplace är ett skämt ju. Windows lurarna är slöa och totalt felinriktade marknadsmässigt.

6. Förstår inte den här "inlåsningen" alla pratar om. Så det "går" inte att köra OSX på COTS-PC, deras val ju. OSX stödjer ju däremot hur mycket som helst. Betydligt mer filformat och protokoll än Windows.

ps. Jag har ingen Mac själv. Tycker man inte om iTunes (inte jag heller) så ge fan i använda det.