Svenskt eller engelskt operativsystem for Mac?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Läs mina tidigare citat...

Gjorde det nu men hittar inget som är i sammanhanget av yttrandet ovan?:P:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

I mitt första inlägg talade jag generellt om engelska/svenska opertivsystem. Apples OS kommer med alla språk därför borde du ha fattat att jag pratade om OS i stora drag...

Vill inte vara otrevlig men denna diskution ger inget och vi bör avsluta det.
Du har rätt - har man MacOS så kvittar priset!

Permalänk
Medlem

rent allmänt: engelska, enklare att hitta hjälp på nätet och en sak som stör mig redan hur länge som helst i windows (bl.a.) NYTT.....MAPP, låter ju inte klok

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid svenska när det går. Det är ju trots allt lättare att förstå svenska när det är ens modersmål, även om man kan förstå engelska bra. Känns som att det har blivit en "cool grej" att köra allting på engelska. och det stör jag mig på. Visst, ibland kan det vara bättre med engelska om ett program är riktigt dåligt översatt till svenska, men både Windows och OSX är enligt mig bra översatta. Därav finns det ingen anledning till att ha det på engelska.

Permalänk
Medlem

Eller oxå kör man på svenska och om man behöver greja med hjälp från nätet så ställer man in engelska och loggar ut loggar in igen och har engelska (osså kör man samma sak igen för svenska).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

I windows 7 och man har pro eller bättre så na man ju tanka alla tillgänglia språk och byta personligen på sin användprofil. I mac finns ju bara en utgåva av respektive generation, så där ska det väll gå att byta också.
Personligen tycker jag svenska är skönare (om det är bra översatt), men har inget emot engelskan.

Permalänk
Medlem

Finns ju inget mer störande att använda en dator där inte språkuppsättningen är komplett. Vilket det kommer bli när man kör svenska då merparten utav de program, mansidor och manualer man använder inte är på svenska. Dock så fick det ett bakslag då jag installerade Office:2004 som råkade vara på svenska, det går ju inte att ändra på

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Finns ju inget mer störande att använda en dator där inte språkuppsättningen är komplett. Vilket det kommer bli när man kör svenska då merparten utav de program, mansidor och manualer man använder inte är på svenska.

Men även om du normalt kör på svenska så finns ju engelska språkstödet där om du behöver det.
Klarar man av att köra på icke-svenska så klarar man av om det något gång ibland kör en "fall back" på engelska när svenskan saknas.
[Eller rättare sagt, jag har inte stött på någon som reagerat nämnvärt på att vissa apps kör på engelska medans alla andra kör på svenska.]
Och som nämnt. Om man normalt kör på svenska men behöver "klura" med något som man bara hjälp för på engelska så är det bara at tställa in engelska som val och logga ut / logga in osså är allt på engelska.
(Samma sak gäller för "alla språk" om man inte strippat bort språkstödet ur os/apps...)

Hela diskussionen är egentligen en non issue!

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem

Engelska all the way. Alla mina datorer kör engelska OS, jag pratar främst engelska online, när jag kollar TV/film så är det 99.5% engelska utan subs, osv.

Nackdelar med svenska, utöver att jag föredrar engelska "bara ändå" är som sagt att man får en blandning där vissa program är svenska och andra engelska - eller kanske värst av allt, ett program som är dåligt översatt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Engelska all the way. Alla mina datorer kör engelska OS, jag pratar främst engelska online, när jag kollar TV/film så är det 99.5% engelska utan subs, osv.

Nackdelar med svenska, utöver att jag föredrar engelska "bara ändå" är som sagt att man får en blandning där vissa program är svenska och andra engelska - eller kanske värst av allt, ett program som är dåligt översatt.

Där fattar inte jag hur du tänker. Vad spelar det för roll om vissa program är på svenska och andra på engelska? Du kan ju omöjligt vara fullärd i engelska vilket gör att det finns en risk att du missar en del som du kanske skulle förstått på svenska.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Där fattar inte jag hur du tänker. Vad spelar det för roll om vissa program är på svenska och andra på engelska? Du kan ju omöjligt vara fullärd i engelska vilket gör att det finns en risk att du missar en del som du kanske skulle förstått på svenska.

Fullärd är ingen, men jag har då aldrig haft något problem med läsförstålse i program. Sitter man och läser/skriver/lyssnar på engelska i princip hela dagarna i åratal så fastnar en del.
Det händer relativt ofta att jag fastnar på att få fram ord på svenska, och till slut ger upp och tar det på engelska istället... det känns nästan som om man har flyttat till USA och halvt glömt bort svenska.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo

Risk att man missar som man skulle förstått på Svenska? Vet inte vad du har för Engelska-kunskaper men vissa känner sig bekvämare med Engelska än Svenska, jag är en av dem.

I alla fall när det gäller jobbet, där alla produkter jag jobbar med är på Engelska, dokumentationen likaså samt många kunder.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Nu har man ändrat till engelska, känns mer rätt. Nu är det bara att döpa alla mappar till engelska så de inte ser konstigt ut.

Permalänk

Kör iofs Windows men jag föredrar engelskt OS då jag är van vid detta. har en polare som envisas med att han måste ha svenska och han är inte speciellt bra på datorer (mycket skit bakom spakarna så att säga...) och har fått rädda hans dator från både ena och det andra.

men iaf ja har ett helvete å hitta i hanns dator bara för att allt är på svenska. jag vet vad det heter på engelska men inte fan att komma på vad översättningen blir på svenska och inte alltid som översättningen är speciellt logisk.

jag anser att om du inte kört Mac innan så kör på engelska alltid fint att träna lite på sin engelska plus att som nån innan sa att det oftast är lättare att hitta lösningar på problem om man ställer frågan på engelska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Kör iofs Windows men jag föredrar engelskt OS då jag är van vid detta. har en polare som envisas med att han måste ha svenska och han är inte speciellt bra på datorer (mycket skit bakom spakarna så att säga...) och har fått rädda hans dator från både ena och det andra.

men iaf ja har ett helvete å hitta i hanns dator bara för att allt är på svenska. jag vet vad det heter på engelska men inte fan att komma på vad översättningen blir på svenska och inte alltid som översättningen är speciellt logisk.

jag anser att om du inte kört Mac innan så kör på engelska alltid fint att träna lite på sin engelska plus att som nån innan sa att det oftast är lättare att hitta lösningar på problem om man ställer frågan på engelska.

Ville lägga till en kommentar i tråden (trots att det var ett tag sen jag skrev här:P): en polare har MBP och han sa - precis som en del ovan har sagt tidigare - att eng är det bästa att ha på Mac speciellt när man läser manualer etc.

I alla fall: vi gjorde ett test:

a) Mac OS X var inställt på svenska och han gav mig en manual samt en uppgift att lösa (jag fick 10 min på mig)
b) han gav mig en annan uppgift fast nu med OS X inställt på eng.

Vad hände? Jo uppgiften gick mycket snabbare att lösa med eng OS X + den eng manualen. När jag hade svenskt OS X så fick jag "översätta för mitt inre" och det tog tid från mig (lite över 10 min) (jmf. med att tänka ord man läser i en bok inför en tenta vs. ljuda orden samtidigt som du läser - det senare alt. brukar ta mer tid från uppgiften [inlärningen] och man blir "snabbt trött" av att tänka på orden du läser och [omedvetet?] röra läpparna samtidigt) men med eng OS X + eng manual så tog det runt 1-4 min.

Så mitt stalltips är att man har sitt OS på eng av praktiska skäl (läsa på forum för att hitta svar etc.) och som Rouge of Darkness sa så är det ingen nackdel att samtidigt få öva lite på sin engelska som en ren bonus.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Liten update: det blev engelskt operativsystem.:) Mycket lättare och intuitivt när du "går omkring i OS-land" och som bonus är det mycket lättare att läsa tips och trix som man får av andra utländska forum, siter m.m.:)

Tycker Svenska är ett utdött språk i alla fall inom data.:P Men det klart: det är väl bra för farmor och morbror att köpa ett svenskt OS (om vi talar win) då det är: a) komplicerat i sitt grundutförande b) de får lättare att göra "plug and play" -kommandon (typ: så här uppdaterar du Win, tryck si och så...") men det är ännu bättre med mac: där kan man välja språk och behöver inte fundera på vad man ska välja eller inte.:)

:):D

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk

Ni som använder Engelskt OS; Döper ni mappar och filer också till engelska eller har ni det på svenska?

Permalänk
Musikälskare

Eng så klart

MysteryUser: Det är nog en vane sak, själv kör jag lite blandat. Beror på vad, Eng om jag kodar, Swe om de är mappar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MysteryUser:

Ni som använder Engelskt OS; Döper ni mappar och filer också till engelska eller har ni det på svenska?

Jag hade win xp innan (svenskt sådant) så det blev att man skrev på svenska: allt skulle skrivas på svenska enligt dataläraren i gymnasiet men när man sen lärde sig "data på riktigt" (via polare, Swec. etc.) så fortsatte jag att skriva på svenska då jag fortfarande hade xp.

Nu när man har Mac så skrev jag på svenska av gammal vana, men tog någon vecka så skrev man allt på engelska istället (inklusive mappar).:) Jag har många internationella kontakter där man använder engelska så det är egentligen bara på skolan och Swec. som man skriver/pratar på svenska.:) Tycker som jag sa ovan att det är ett utdött språk så jag undviker det i möjligaste mån.:);)^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av flashen:

Eng så klart

MysteryUser: Det är nog en vane sak, själv kör jag lite blandat. Beror på vad, Eng om jag kodar, Swe om de är mappar

Skrivet av MacEnkronan:

Jag hade win xp innan (svenskt sådant) så det blev att man skrev på svenska: allt skulle skrivas på svenska enligt dataläraren i gymnasiet men när man sen lärde sig "data på riktigt" (via polare, Swec. etc.) så fortsatte jag att skriva på svenska då jag fortfarande hade xp.

Nu när man har Mac så skrev jag på svenska av gammal vana, men tog någon vecka så skrev man allt på engelska istället (inklusive mappar).:) Jag har många internationella kontakter där man använder engelska så det är egentligen bara på skolan och Swec. som man skriver/pratar på svenska.:) Tycker som jag sa ovan att det är ett utdött språk så jag undviker det i möjligaste mån.:);)^^

Det är bara jag tycker det känns konstigt att ha det på Engelska men ha mapparna och filerna på svenska.

Permalänk

Som några tidigare sagt, själv kör jag engelskt, oavsett om det är OS X, Linux eller Win. Lättast att lösa problem (med google) då.

Permalänk
Medlem

Kör man med ett "översatt" os så är det så mycket mer skit än bara språket som är förstört.

T.ex. kortkommandon.
Japp kul att skriva på en dator med annat språk än engelska när alla kortkommandon är annorlunda ex ctrl+b är ctrl+f osv.

I Windows har jag dessutom stött på massvis med kompabilitetsproblem med översatt Windows.
Ex. den klassiska "Program Files-buggen"
Men även en massa program som vägrar köras med fel språk.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug