Permalänk
Medlem

Knäpptyst nätaggregat

Hej undrar om detta nätagg går knäpptyst vid load på mitt system.

https://www.inet.se/artikel/6909446

intel e5200 3.4GHz
XFX hd 4670
corsair 4gb 800mhz
2st hdd
gigabyte ud3l

Permalänk

Ja det är ganska tyst, men cougar aggen är ennu tystare
Inte så stor skillnad dock.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Re: Knäpptyst nätaggregat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bar-tano
Hej undrar om detta nätagg går knäpptyst vid load på mitt system.

https://www.inet.se/artikel/6909446

intel e5200 3.4GHz
XFX hd 4670
corsair 4gb 800mhz
2st hdd
gigabyte ud3l

Enligt SPCR så är Corsair CX400 tystgående upp till 200W ungefär och ditt system borde knappt hamna över 200W under last ens.
Jag kolla de en recension på hot hardware och deras testsystem med en QX6850, en Raptor som hårddisk och HD4670 drog 237W från väggen under last. Om vi räknar med att nätaggregatet har en effektivitet i omvandlingen AC/DC på 80%-85% (vilket ett bra aggregat har ungefär), så får vi att deras system drar 190-201W från aggregatet under last.
http://hothardware.com/Articles/ATI-Radeon-HD-4670-Redefining...

Deras QX6850 är en fyrkärnig processor på 65nm-teknik med en TDP på 130W, medan din processor är en tvåkärnig processor på 45nm-teknik med en TDP på 65W. De kör dessutom med en Raptor som har högre energiförbrukning än en vanlig disk, så totalen för deras energiförbrukning bör vara lite högre än för ditt system.

Så som svar på din fråga, så kommer ett CX400 förmodligen vara tystgående med ditt system.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Här finns lite intressant läsning om du verkligen vill ha det helt tyst:
http://www.google.se/#q=fanless+power+supply

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LogicalShrapnel
Här finns lite intressant läsning om du verkligen vill ha det helt tyst:
http://www.google.se/#q=fanless+power+supply

Jag tror inte han är intresserad då för det första är nästan alla fanless skit förutom Silverstones nya serie som fått bra recensioner och ett 400w sånt kostar 4-5 gånger så mycket som ett Corsair eller Cougar 400w.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jag tror inte han är intresserad då för det första är nästan alla fanless skit förutom Silverstones nya serie som fått bra recensioner och ett 400w sånt kostar 4-5 gånger så mycket som ett Corsair eller Cougar 400w.

Det var snarare tänkt som intressant kuriosa. Om man inte råkar sitta på en stor pengapåse vill säga.

Permalänk
Medlem

man får ett knäpptyst nätaggregat när man stänger av strömmen till det.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Beror på vad din definition av knäpptyst är. I mitt P183 så kan jag höra Corsair VX450 vid idle.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Hedersmedlem

seasonic X-series är tysta

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har själv ett hybridaggregat från Northq, det går normalt sett helt fläktlöst men har en fläkt som ska starta vid överhettning, min dator drar just nu runt 300 w vid max belastning och fläkten har hittills aldrig gått igång för mig, jag har även ett helt fläktlöst Etasis aggregat som också fungerar perfekt. Jag har datorn i första hand till musik, så jag kör fläktlöst även om priset är högre , men jag har provat en del aggregat med 140mm fläktar och de flesta har varit väldigt tysta , men inte heltysta, men en otyst hd låter ofta mera än nätdelen, ljudnivån påverkas även kraftigt av chassit man använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag är iofs ljudkänslig, men mitt Corsair 450vx har rätt mycket sprakande gnäll för sig när processorn jobbar, antar att det är coil whine.

Fläkten är inte heller den tystaste, men helt ok.

Är det stor variation mellan individuella nätagg av samma modell, hur mycket dom låter? På silentpcreview har ju 450vx fått fint omdöme.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att Corsairs nätdelar är så tysta som många anseer, silversones modell som nån nämnde skulle passa perfekt till ditt system men som sagt så kostar det en del. Annars kan jag varmt rekommendera Fractal Designs nätdelar. Dom är nog så tysta som ett nätagg med fläkt kan bli.

Permalänk
Medlem

varför inte välja ett Fractal ? mitt är tyst som en mus

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sammy86
Jag tycker inte att Corsairs nätdelar är så tysta som många anseer, silversones modell som nån nämnde skulle passa perfekt till ditt system men som sagt så kostar det en del. Annars kan jag varmt rekommendera Fractal Designs nätdelar. Dom är nog så tysta som ett nätagg med fläkt kan bli.

Med tanke på att Fractal Designs chassifläktar inte är i närheten av så tysta som Nexus eller Scythe så tvivlar jag starkt på att deras nätagg skulle var tystare än Corsairs.

Vil man ha ett riktigt tyst lågeffekt nätagg så köper man Nexus Value 430 som är bevisat tystare än övriga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Med tanke på att Fractal Designs chassifläktar inte är i närheten av så tysta som Nexus eller Scythe så tvivlar jag starkt på att deras nätagg skulle var tystare än Corsairs.

Vil man ha ett riktigt tyst lågeffekt nätagg så köper man Nexus Value 430 som är bevisat tystare än övriga.

Jo det är ett bra tyst agg, eller som sagt seasonic x (dyrare...)